Paard in de ringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

romandour

Paard in de ringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:32

Mijn vraag is of iemand wel eens zijn paard in de ringen zet. voor beter voorbeen gebruik. Hoe pas je dit toe. En wat zijn jullie ervaringen hiermee. Het is net zon idee als springschoenen alleen dan met ijzeren ringen eraan. heb hier wel eens van gehoord maar geen ervaring.

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:37

dit soort hulpmiddelen kun je als leek misschien beter niet gebruiken..
mocht je het wel gaan doen, zorg gan dat je ringen heb met een zachte binnenkant dan beschadig je in elk geval zijn kootholtes niet.. zorg ook dat je hele lichte ringen hebt.. ga niet meteen met zware klapperende ringen te werk

probeer eerst eens met goeie les het voorbeengebruik te activeren voor je naar dergelijke middelen gaat grijpen

romandour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:56

Oh goede les heb ik wel en ben zelf ook al 3 keer z-dressuur geweest. Maar hoorde van iemend die zijn paard in de ringen zet. Ben gewoon nieuwschierig naar ervaringen ermee. Ga niet zomaar aan het klooien aan hoor.

mariska1989

Re: Paard in de ringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:45

Is dat niet iets wat bij tuigers word gedaan? om de beenactie voor de kar spectaculairder te maken?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:48

bij hackneys wordt het ook wel eens gedaan

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:59

Het verbaast me dat hier zo nuchter wordt gedaan over iets wat ik zelf beschouw als een soort extreme werktuigen waar het paard volgens mij niets dan nadeel van heeft. Oprichting van de voorhand komt uit juist ondertreden van de achterhand. Als ie zijn voorbenen niet goed gebruikt, ga dan eerst aan de achterkant werken voordat je met dit soort kunstmatige dingen begint. Maar goed, dat is mijn mening..

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:19

mariska1989 schreef:
Is dat niet iets wat bij tuigers word gedaan? om de beenactie voor de kar spectaculairder te maken?

Uhu. Ik had laatst gezien dat een een soort van leren riempjes bij de kootholtes deden? Maar heel eerlijk zag ik nouwelijks verschil :4

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:33

Ringen met rammeltjes zijn voor tuigers. Wat ik wel gezien heb bij dressuurpaarden zijn van die banden met zandzakjes die mensen ook wel eens gebruiken om te trainen.
Maar dan voor balkjeslopen aan de longe, en zeker geen kilo. Ik zou er nooit zomaar aan beginnen maar ze worden zeker wel gebruikt voor een actiever been( eigelijk heb ik geen idee of ze nou om de voor- of achterbenen gaan)

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:48

Ik zou er helemaal niet aan beginnen. Wat dat betreft ben ik het eens met Agnes75. Het enige wat je krijgt is dat je paard geforceerd gaat lopen, een houding leert aannemen die het niet gewend is omdat de mens, jij, het mooier vind dat hij zijn voorbeentje iets meer optilt?!?!!? Kwelling voor het dier, niets dat het paard ten goede komt!

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:35

Ik heb er mee gewerkt met tuigers, die getraind werden voor concours. De ringen zijn helemaal niet zo zwaar en je gebruikt ze maar kort. Na ongeveer 200 m. werden ze er weer afgehaald.
De paarden tillen hun voorbenen net even wat beter op, door het gewicht van de ringen en doordat de ringen tijdens het lopen op de hoef komen. Het zijn leren bandjes die je om de hoef doet, ze liggen er dus als het waren los op. Er zitten drie tot vijf ringen aan.
Op deze manier leren ze spectaculaider te lopen. Of het iets is voor dagelijks gebruik... de discussie daargelaten. Wij trainden er af en toe mee, bij jonge paarden voor een concours. Het zelfde soor effect als verwzaren van de ijzers tijdens de concoursnummers van de tuigers.

Prima om eens te proberen, maar niet voor dagelijks gebruik!

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:53

ik heb ook met zulke ringen gewerkt bij tuigpaarden, en ze worden inderdaad maar heel kort gebruikt, echt maar een klein stukje voor net iets meer effect,.. ik zeg ook niet voor niks dat je als leek beter niet naar zulke middelen kun grijpen..

om terug te komen op het woord extreme werktuigen, dat vind ik niet, bij goed gebruik, geeft het net het beetje effect ´waar het voor bedoeld is.. je doet het paard er zeker geen pijn mee, hoe vaak zie je bij de dressuur niet dat er iemand vanaf de grond met een zweepje meehelpt om net even de goeie passen er uit te krijgen, dat is in mijn ogen precies hetzelfde

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:22

Aangezien dit geen rijtechnisch probleem is, RT -> VMR

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:26

Dit soort dingen worden bij mijn weten alleen in de tuigsport gebruikt. Jonge dieren staan met kettinkjes om het been op stal, later is een leertje voldoende, tot helemaal niets.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:52

Ze staan niet met ketteinkjes om in stal, het wordt alleen heel kort tijdens sommige trainingen gebruikt. Het is niet zo negatief als het geschetst wordt...

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:31

Laat iemand je eens leren hoe je een paard vanaf de grond opleidt. Dat is hardstikke leuk en je kunt je paard controleren en trainen terwijl je er naast staat.