wat is a-merk en b-merk van leer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superbig

wat is a-merk en b-merk van leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:57

Hallo bokkers!!!
De kop zegt het al, wat is a merk en b merk?
Ik ben op zoek naar een nieuw zadel. Daarom ben ik op bokt oude topics aan het bekijken van ervaringen met zadels van bokkers.
Nu hebben ze het de hele tijd over het a en b merk van kentaur zadels en kieffer zadels.
Maar wat bedoelen ze daar nou mee?
Ik ben er ondertussen al wel achter dat het om het leer gaat......denk ik.....??? Hahaha.
Naja, kan iemand het mij vertellen?
Alvast bedankt!
Groetjes!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:28

Heel simpel, a-merken zijn merken met de prijs vanaf € 1200, en b-merken alles daaronder!
Dit is wel een hele simpele stelling, maar ik denk dat het wel het makkelijkst te onthouden is voor je.
De a-merken zijn oa: Stubben, Passier, Hopfner, County, Ainsley, KN, Prestige, Daaleman, Hulsebos, Kieffer ( twijfelgevalletje), euroriding etc
B-merken : CTD, Kentaur, Ideal, JorgCanavas, Merano ( de échte) etc.

Uiteraard vergeet ik er een aantal, maar ik denk dat andere bokkers hier ook wel een mening over hebben.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:28

Nog een twijfel tussen A en B merk: Zaldi
Pagony en Rossner zijn ook B merken. Pagony is minder dan Rossner.
Wintec is ook een B-merk (maar wel een goed merk).
Forestier is een A merk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:34

Is Kentaur B-merk?
Wist ik niet.. .
Oja,
A-merk: Bates

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:35

A merk: goertz
over ijslanderzadel gesproken dan...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:39

Wintec is geen leer..
Maar ik denk dat Wintec, en Bates ( zelfde fabrikant) met thorowgood de A-merken zijn onder de kunststof zadels, en daarvan de MAXAM en NORTON weer de b-merken.

Villa

Re: wat is a-merk en b-merk van leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:57

Nog een b-merk; Harrys horse, BR, Baseline
A-merk; Schumacher, Anky

Is JC echt een B merk?.. nooit geweten, ik heb er juist altijd wel goede dinge over gehoord

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:33

equestor is ook a merk

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:56

0_bleu schreef:
Nog een b-merk; Harrys horse, BR, Baseline
A-merk; Schumacher, Anky

Is JC echt een B merk?.. nooit geweten, ik heb er juist altijd wel goede dinge over gehoord

ik zie dat ook eigenlijk anders. A hoeft niet in alle gevallen beter te zijn dan een B merk. Wel is het zo dat een Amerk een andere positie in de mark heeft doordat ze een goede reputatie hebben, goede marketingcampagnes en dus naamsbekendheid etcetera. Wat is het verschil tussen een katoenen shirtje van Armani of van de H&M. Het slijtgehalte en de levensduur kunnen best hetzelfde zijn, dus of er kwalitatief echt een verschil is is altijd maar de vraag. Er zullen vast mensen zijn die tevredener zijn over hun Bmerk zadel dan dat ze zouden zijn over een Amerk. Een gedeelte van de prijs die je betaald voor de Armani of Stubben/Passier etc is ook voor het merkje en de dure reclamecampagnes en sponser zaken die ze moeten betalen. Als ik op zoek zou zijn naar een leren zadel zou ik gewoon verschillende merken bekijken en uitproberen en als de keuze valt tussen een a en een b die beiden even goed zitten en goed aanvoelen en eruit zien zou ik zeker voor het bmerk gaan aangezien die prijs interessanter is.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:19

Rosner, pagony en JC komen uit dezelfde fabriek (twijfel even over Rossner, maargoed)
Goed of slecht, best of beter..... het is afhankelijk van veel factoren.... een goed onderhouden weinig gebruikt JC zadel kan langer meegaan dan een intensief gebruikt slecht onderhouden stubben zadel (om maar even een dwarsweg te noemen)
Zeker heeft de kwaliteit van het leer er mee te maken, hoor en zie alleen vaak dat mensen het aan het mek wijten dat het leer verkleurd door gebruik terwijl dat vaak te maken heeft met het verven van het leer tov wat nog wel enwat niet meer mag vanwege het milieu..
Ik heb eigenlijk alle merken, kieffer, stubben, USG, pagony, dirlenbach, döbert en merkloos (hoofdstellen, onderdelen en toebehoren) alles krijgt hetzelfde onderhoud en merk eigenlijk weinig kwaliteit verschil.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:56

Ik heb gehoord (hang me er niet aan op) dat het leer van Kentaur beter zou zijn dan het leer van KN en dat de ligging en zit nagenoeg overeenkomen.

Geen idee zelf hoor

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:03

Ik heb een nRossner zadel.
Prima leer.
Ik ben er erg tevreden over.
En ik heb een hoofdstel van kieffer maar dan een aan de hoge kant qua prijs..
Ook prima leer.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:06

Is Kieffer een b-merk? heb altijd gedacht dat het een a-merk was.
Ik had vroeger een kieffer, en eerlijk gezegd vond ik die beter dan het zadel dat ik nu heb, een Ainsley

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:09

En Ainsley is een A.. haha
Ik heb een hekel aan kieffer zadels en aan Ainsley..
Kieffer heeft z.n nare voorkant..
en ainsley heeft z'n diepe gedwongen zit.. (rossner ook wel een beejte)
KN vind ik nog t fijnst..
En mijn oude daleman

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:56

is kentaur nou een a of B merk.
ik hoor de laaste tijd van veel mensen dat het leer toch wel goed is en de ligging enzo

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:27

A:
Ainsley, Antares, Butet, County, CWD, Delgrange, Devoucoux, Forestier, Godignon, Jaguar, KN, Passier, Pessoa, Prestige, Schumacher, Stübben, Tolga

B:
BR, Chamberlain, CTD, Euroriding, Henri de Rivel, JC, Lemetex, KenTaur, Kieffer, Premier, Zaldi
Laatst bijgewerkt door Showjumper op 21-02-06 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:29

Bitch schreef:
Wintec is geen leer..
Maar ik denk dat Wintec, en Bates ( zelfde fabrikant) met thorowgood de A-merken zijn onder de kunststof zadels, en daarvan de MAXAM en NORTON weer de b-merken.

Bates is wel op en top leer .
En niet goedkoop.
En heerlijk .

A-merk dus!

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:38

En je kont zelf wil ook wat.
Zo reed ik een paard met een Stübben zadel waar ik al pijn van krijg als ik er naar kijk. Wat een houten plank was dat .

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:54

Toch zou ik een kleine kanttekening willen maken bij voorgaande.

Er is in principe ook nog een zogenaamde C kwaliteit dat zijn de goedkopere uitvoeringen van de bekende merken B.V. BR heeft ook nog premiere, royal en zelf economic als zeg maar een soort dochters, hierin zie je het verschil niet alleen in de prijs of de afwerking maar ook in het leer dat ze gebruiken ( het afsnijdsel of het nette even dikke stukje).

Maar BR heeft ook de Jos Lansink lijn en die valt weer onder de A-Kwaliteit en dus A-merk maar ja de prijs is er dan ook naar.

Ik zelf heb een royal dressuurzadel (lekker goedkoop) daar zit ik nog prettiger op dan op b.v. een Ainsley (hij lijkt wel gemaakt voor mijn achterwerk en benen(mazzel dus)) Daarnaast heb ik een BR bourdeaux, deze bevalt me ook prima, leer is mooi en stevig maar toch ook soepel enz.

Als je een zadel kiest let dan vooral op een aantal punten: waarvoor ga je het zadel gebruiken b.v. een jong paard dat nog moet uitgroeien? of een uitgegroeid paard dat dagelijk intensief bereden wordt? 2de punt ligt het zadel goed op het paard? geen drukplekken, geen gekantel, goede drukverdeling? 3de punt hoe zit je erop, blijf je netjes zitten? of wordt je naar voren gedrukt? zit het zacht of hard? hoe liggen de benen?

Dit zijn de belangrijkste punten en dan maakt merk eigenlijk niet zoveel uit.
Een goedkoper zadel gaat misschien korter mee maar vaak kun je er 2 kopen tegen 1 duurdere en dan wordt de levensduur weer gelijker.

Veel succes met je keuze.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:23

ik verdeel het in 3 catagorieen
de starter baseline en vergelijkbaar in mijn ogen betere van busse
en mindere van pfiff (lever ze alle 3 ben net definitief over gestapt op de busse beste kwaliteit voor dat geld )

dan heb je de rond de 700/800 euro zadels , rossner bv en vergelijkbaar weer van de vorige merken

en dan heb je de A va 1000 /1500 zadels

je merkt in leverancier een groot verschil in leder kwaliteit
vind de betere midden klasse zadel van busse beduidend beter dan de midden klasse van pfiff

maar beide hebben ook een a kwaliteit zadel
pfiff de mcarthur en de medea bv
busse (solibel) de athen
vind ik toch zeker vergelijkbaar met de stubben en Kn alleen dan onbekendere naam en iets leukere prijsklasse

superbig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:35

oke, allemaal hartsikke bedankt voor de info!
Donderdag komt de zadelmaker met een aantal nieuwe en 2e hands zadels.
Ik hoop dat er wat bij zit. Ik denk dat het dan een b merk wordt als het een nieuwe wordt. Mijn paardje is nog in de groei. Dus kan best zijn dat ik over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig heb. Als hij uit is gegroeid ga ik een wat duurder en beter zadel kopen denk ik.
. iig bedankt allemaal!
Groetjes!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:36

wat is busse?