Is dit erg..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NF_Daphne

Is dit erg..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:33

hoii..
ik heb nou ingeveer nou al geen week op me paard gereden omdat ik het heel erg druk heb met school..ze heeft wel gewoon beweging gehad; stapmolen,longeren en losgooien..maar is het nou erg dat ze nou een week niet gereden heeft..?

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:34

Zolang ze wel beweging krijgt lijkt het me geen probleem, en af en toe kan een weekje vakantie heus geen kwaad!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:35

Ik heb de laatste twee maanden nauwelijks kunnen rijden met het winterweer, ben pas van eind vorige week terug begonnen.
Het kan helemaal geen kwaad als je paard maar voor de rest buiten is geweest en zijn benen heeft kunnen strekken.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:39

Kan opzich geen kwaad. wat wel kan zijn is als je er nu weer op gaat dat ze wat drukker is dan normaal.

Mama_Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:50

Kan helemaal geen kwaad, zolang hij maar voldoende beweging krijgt en niet te snel teveel willen na "de vakantie"

chelsea82

Re: Is dit erg..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:22

Als het paard wel gewoon uit de stal is geweest kan het echt geen kwaad.Je zei dat hij buiten is geweest en in de stapmolen, dus niks aan de hand hoor.Soms is het wel eens goed voor een paard om lekker een weekje niks te doen.Is goed voor het koppie, blijven ze fris van.
Ik weet niet hoe je normaal traint en hoe je paard in het voer staat.Maar als je hard traint en het paard goed voert is het wel verstandig om het voer wat te minderen.
Het paard kan natuurlijk wel een beetje wakker zijn als je er weer voor het eerst op stapt en dat kun je hem natuurlijk niet kwalijk nemen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:18

idd wat chelsea zegt: voer minderen ! dan verminder je de kans op maandagziekte !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:23

nee hoor, zolang ze er maar lekker uit komt kan het geen kwaad

voer minderen kan, maar hoeft niet persee..... WEL als ze alleen maar op stal staan....... dan heb je een probleem. Het voer is trouwens niet de aanstichter van maandagziekte...... Wel kan een paard koliekerig worden of hoefbevangen omdat het de eiwitten niet af kan breken door beweging, ALS het alleen op stal staat.

Maandag ziekte wordt veroorzaakt door een grote mate van inspanning nadat het paard langdurig stil heeft gestaan. Dus stalrust en dan ineens gaan rijden.......

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:26

Dat ben ik niet met je eens Kiwiko, mijn schimmel heeft 2x maandagziekte gehad dit uitte zich al de eerste 200 m dat we van stal waren ! (terwijl ze toch tijdens mijn afwezigheid van enkele dagen gelongeerd werd)
Sommige paarden zijn er nu eenmaal gevoelig voor.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:30

Lendevuur

De aandoening bij paarden die lendevuur heet, is ook onder vele andere namen bekend, namelijk:

maandagziekte

tying up

spierbevangenheid

azoturie

peeenberoerte

Hoe ziet het eruit?

De aandoening ontstaat meestal in het begin van het werk nadat het paard de dag ervoor niet of nauwelijks gewerkt heeft. Zijn loop van de achterbenen wordt korter. Omdat het naar voren zetten van de achterbenen zeer doet, zal hij mogelijk overgaan in een voorzichtige galop of hij zal proberen om stil te blijven staan. Wordt het ernstiger dan lukt het hem niet meer om zelfs kleine pasjes te maken. Hij gaat ernstig zweten van de pijn en als verdere pijnreactie staan paarden met lendevuur vaak te schrapen met hun voorbenen terwijl ze verder doodstil op hun plaats blijven staan.

Wat is lendevuur?

Door het plaatselijk zeer hoog oplopen van het melkzuur (lactaat) in bepaalde spiergroepen worden deze spiergroepen zo zuur dat ze als het ware gekookt worden. De spieren gaan zo kapot dat de kleurstof die normaal in spieren zit vrijkomt en door het bloed wordt afgevoerd. Daags na een aanval is de urine van het paard dan ook rood. Het mag duidelijk zijn dat het ontstaan van zo'n spierbeschadiging buitengewoon pijnlijk is en ook mag duidelijk zijn dat het enige tijd nodig heeft voordat zo'n spier zich weer hersteld heeft.

Welke factoren dragen bij tot het ontstaan van lendevuur?

Voor spierarbeid is energie nodig. De energie voor spierarbeid wordt geleverd door de verbranding van suikers (glycogenen). Als een suiker verbrand wordt ontstaat er koolzuur en water. Wordt echter suiker verbrand terwijl er te weinig zuurstof in de buurt is dan ontstaat melkzuur. Een paard dat regelmatig moet werken zal gedurende rustperiodes ervoor zorgen dat de voorraad suikers in zijn spieren hoog is. Een paard dat een grote voorraad spiersuiker heeft als hij begint met werken heeft energievoorraad genoeg. Wat hij echter niet in voorraad heeft is zuurstof. Dat zal door een snellere ademhaling en een versnelde bloedsomloop op dat moment aangevoerd moeten worden. Is de aanvoer van de zuurstof naar de spieren onvoldoende dan wordt wel de suiker verbrand maar ontstaat er als afvalproduct melkzuur. Is de productie van melkzuur plotseling zeer groot dan ontstaat lendevuur.

Hoe is lendevuur te voorkomen?

Uit het bovenstaande mag duidelijk zijn dat lendevuur te voorkomen is door ervoor te zorgen dat de hoeveelheid energie die hij opneemt in periodes van rust laag moet zijn. Hij zal dan ook minder suikers in zijn spieren opslaan. Dus in periodes van rust minder krachtvoer.

Bij een paard dat een of meer dagen rust heeft gehad moet de zuurstofvoorziening van de spieren op peil gebracht worden voordat echt intensief arbeid van hem gevraagd wordt. Dus een paard na een rustperiode rustig warmrijden voordat het eigenlijke werk begint.

Hoe stellen we de diagnose lendevuur?

Een paard met lendevuur is aan zijn houding en manier van lopen het meest duidelijk te herkennen. In het bloed van deze paarden is tevens een zeer hoog gehalte van spierenzymen aanwezig (CPK en GOT).

Therapie

Het belangrijkste bij een paard met lendevuur is rust. Ook al ontstaat de aanval midden op straat ook dan nog is het verder lopen zeer onverstandig (liever een trailer halen). Deze rust moet voortduren totdat het lichaam de kans gezien heeft de spierbeschadigingen te herstellen. Aangezien een paard een dag na een lendevuuraanval meestal GEEN verschijnselen meer laat zien is de enige manier om vast te stellen of de spierbeschadigingen hersteld zijn en pas dan kan bepaald worden de spierenzymen in het bloed weer normaal zijn.

Wij doen dit één keer per week te beginnen een week na de aanval. Het paard mag pas weer werken nadat zowel de CPK als de GOT weer normaal zijn. Om te voorkomen dat er in deze periode weer een grote spiervoorraad suikers ontstaat mag het paard gedurende de tijd van stilstand geen krachtvoer. Begint een paard met het leveren van spierarbeid voordat de schade hersteld is, dan is de kans groot dat hij weer een aanval krijgt, en/of hij chronische spierbeschadigingen op zal lopen.

Medicijnen tegen lendevuur

Alhoewel er verscheidene medicijnen in zwang zijn ter genezing en ter voorkoming van lendevuur is het nut hiervan nooit aangetoond. Alleen bij een acute aanval die erg veel pijn veroorzaakt, is een pijnstiller of eventueel een reactieremmer te overwegen

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:42

oh dat wist ik niet eens!!

NF_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:20

chelsea82 schreef:
Als het paard wel gewoon uit de stal is geweest kan het echt geen kwaad.Je zei dat hij buiten is geweest en in de stapmolen, dus niks aan de hand hoor.Soms is het wel eens goed voor een paard om lekker een weekje niks te doen.Is goed voor het koppie, blijven ze fris van.
Ik weet niet hoe je normaal traint en hoe je paard in het voer staat.Maar als je hard traint en het paard goed voert is het wel verstandig om het voer wat te minderen.
Het paard kan natuurlijk wel een beetje wakker zijn als je er weer voor het eerst op stapt en dat kun je hem natuurlijk niet kwalijk nemen.

Ja ik weet wat het is als je paard de maandagziekte heeft.. ze heeft het namelijk al eerder gehad dus let er wel op..maar als ze gewoon beweegt en ze heeft gewoon hetzelfde voer is het toch niet erg? ze heeft ook niet zo veel voer per dag 0,50 ofzo en ik train bijna nooit heel erg hard..

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:00

Zolang ze gewoon beweging krijgt elke dag maakt dat echt niet uit hoor

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:14

okee..! thnx voor de reacties:D

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:02

Nee jôh. Je zorgt toch dat ze haar beweging krijgt buiten?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:04

Als je het voer hebt aangepast en ze verder haar beweging heeft gehad kan het geen kwaad. Hou er alleen wel rekening mee dat ze wat stijver is dan je gewend bent (minder soepel) .

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:24

Inderdaad wel voer aanpassen! Dan maakt het niet zo heel veel uit.

Peetjuh_Amir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:36

Ja, zolang je paard maar beweging krijgt kan het kwaad. Anders moet je indedaag het voer aanpassen. Anders is hij/zij vierkant als je terug komt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:46

Ik heb vrijwel de hele winter nog kunnen rijden. Eerst had ze last van het wisselen van haar tanden. Daarna kwam de vorst en was onze bak voortdurend bevroren. Ze komt wel elke dag 4á 5 uur ( en soms nog langer) op de wei.
Ben nu weer gestart met longeren, om haar conditie eerst weer wat op peil te brengen eer ik weer ga rijden. Hopelijk gaat hert niet meer vriezen!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:56

door omstandigheden (oorontsteking van mijn paard) heb ik de laatste weken helemaal niet gereden. Ze krijgt nu geen biks meer, alleen vitamines (en kuil).
Ben er vorig weekend weer opgestapt en wat denk je? Niks aan de hand, hooguit een beetje minder lenig.

Sowieso rijd ik in deze tijd van het jaar maar 2 tot 3 x per week. Ik kan gewoon niet vaker en mijn paard lijdt daar echt niet onder. Ze staat sowieso elke dag van 8 tot 5 met haar vriendinnetje in de wei.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 08:52

PP --> VMR

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:00

Als ze gewoon beweging krijgt.

Misty had toen een keer een wondje op haar rug door een ander paard. Toen heb ik ook een hele tijd niet kunnen rijden. Als ze maar lekker de benen kunnen strekken.

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:34

okee thnx!:D

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:57

ze dachten bij willem ook aan lendevuur, omdatie eerst gewoon had gelopen en ineens niet meer kon lopen en gevoelig was op de spieren.. maar willem staat volin training en had de vorige dag net een pittige wedstrijd gehad.. gelukkig vals alarm.

maar zolang je rustig aan begint als je weer gaat rijden is er nix aan de hand, ik ben nu ook weer aan het opbouwen, omdatie en week nix gedaan heeft en een klap aan zijn spieren heeft gehad.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:03

Ik denk dat als je paard in iedergeval de kans heeft om zijn benen lekker te strekken en zich uit te leven dat het geen kwaad kan hoor.
Zou alleen wel je voerschema er iets op aanpassen..
Ik rijd ook maar 3 keer per week en de rest staat ze lekker buiten maar pas wel haar voer aan op de dagen dat ik niet rijd..