Hooi in de wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel_24

Hooi in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:09

Ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die iets overdeks in de wei hebben waar ze het hooi in doen... Het liefst met een fototje..

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:20

Ik heb een verrijdbare ruif in de wei staan. Helaas geen foto.

Nina_Chicka

Re: Hooi in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:23

Nope, we hebben een aantal weides bomvol met gras.. tussendoor krijgen de paardjes een plakje hooi.. gewoon los in de weide.
Een ruif ziet er natuurlijk heel erg netjes uit maar we hebben een keer een hele discussie gehad met de dierenarts en die zegt ook:

"Hooi is hooi, hooi blijft hooi, en of je het nu in een ruif of in de weide gooit.. de smaak blijft toch echt hetzelfde. Ook zijn er mensen die beweren dat er rotzooi of viezigheid in het hooi kan komen als het los in de weide ligt.. geloof me: dat gebeurt in een ruif ook!"

Amen

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:29

Nina_Chicka schreef:
Nope, we hebben een aantal weides bomvol met gras.. tussendoor krijgen de paardjes een plakje hooi.. gewoon los in de weide.
Een ruif ziet er natuurlijk heel erg netjes uit maar we hebben een keer een hele discussie gehad met de dierenarts en die zegt ook:

"Hooi is hooi, hooi blijft hooi, en of je het nu in een ruif of in de weide gooit.. de smaak blijft toch echt hetzelfde. Ook zijn er mensen die beweren dat er rotzooi of viezigheid in het hooi kan komen als het los in de weide ligt.. geloof me: dat gebeurt in een ruif ook!"

Amen

Ja dat snap ik.. en ik maak me ook niet druk om of er rotzooi ofzo tussen zit maar ik heb het een keer ergens gezien dat ze van hout een soort huisje hadden gemaakt en daar de hooi in blijft het met dit soort weer wel droog.. dus was er benieuwd naar of er meer mensen zoiets hebben..

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:32

Ja dat is 1 ding wat zeker is, het blijft inderdaad lekker droog!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:34

mag ik vragen waarom je een paard hooi zou geven in een land vol met gras

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:36

Omdat (zoals bekend) er in de winterperiode haast niets in het gras zit qua voedingsstoffen en dergelijke. Logisch dat de paarden dus een plakje hooi krijgen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:41

Nina_Chicka schreef:
Omdat (zoals bekend) er in de winterperiode haast niets in het gras zit qua voedingsstoffen en dergelijke. Logisch dat de paarden dus een plakje hooi krijgen.

haha dank je wel...
ik wist niet of dit nog over de winterperiode ging omdat de winter al bijna voorbij is....

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:42

Godzijdank wel.. laat de lente maar weer komen want als ik ergens een hekel aan heb is het die kou.. brrrrr

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:53

Nina_Chicka schreef:
Godzijdank wel.. laat de lente maar weer komen want als ik ergens een hekel aan heb is het die kou.. brrrrr

nou idd vind het zo wel weer mooi geweest met de winter laat het voojaar maar komen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:19

Je zou eens moeten kijken of je wat kan maken met een paar planken (van die hele grote, het heet vast anders) of golfplaten. Ik denk dat het niet zo heel ingewikkeld is.
Daaronder een ton of een trekkerband met het hooi erin, dan slepen ze het hooi ook niet de hele weide door.

Dribbel_24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:20

[quote="Dribbel19"]
Nina_Chicka schreef:

nou idd vind het zo wel weer mooi geweest met de winter laat het voojaar maar komen

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:21

Jep, ruif is handig om het droog te houden, op dit soort dagen voer ik wat minder, en zodra het droog is of wat minder regent nog een keer, en dan wat extra. De paarden die 's nachts op stal gaan krijgen hun hooi op stal en gaan naar buiten zodra ze het op hebben.

Dribbel_24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:21

Sjonniej schreef:
Je zou eens moeten kijken of je wat kan maken met een paar planken (van die hele grote, het heet vast anders) of golfplaten. Ik denk dat het niet zo heel ingewikkeld is.
Daaronder een ton of een trekkerband met het hooi erin, dan slepen ze het hooi ook niet de hele weide door.

dat zou inderdaad kunnen.. bedankt voor de tip!

Dribbel_24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:16

niemand meer?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:32

Mijn pony's krijgen gewoon hooi op de grond. In de padock krijgen ze het in een afgezaagde kuubskist.

Dat het nat word als het regend is imo niet erg, daar smelten ze echt niet van.

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:39

Nee, waar ik binnenkort sta niet. Maar, weet nog niet precies hoe dat allemaal zou gaan..

Maar waar mijn zusje staat krijgen ze het wel in de wei van het winter.
En dan ook ´onderdak` in zo'n huisje die aan de zijkanten dan open is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:27

de mijne krijgt het zo:

Afbeelding

1 cementton voor water, en in de andere zijn hooi..
2 dikke stenen onderin tegen het wegwaaien, en iets meer voeren dan ze opkunnen
dan zoeken ze niet alle sprietjes tussen t zand uit..

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:39

Bij ons stond er gewoon zo'n hele grote ronde baal in het land en daar konden ze om heen staan om te eten, nu staan ze in een ander weiland en staat het voor het hek alleen vind ik dit niet echt ideaal want het word nu een blubberboel daar en de paarden gaan dan in de blub staan en hebben ze veel kans op mok.
Mijn tinker wil zo nie eens na het hooi want die heeft er ene hekel aan om door de blub te gaan, dus gooi ik het hooi over het hek op een droge plek.