Hoe training opbouwen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Hoe training opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:14

We hebben proef gereden op een geweldig mooi en fijn paardje. Een schimmel (1.72 m) van 8 jaar. B springen en B dressuur aangereden. Hij is een jaar onder het zadel geweest. Hij heeft nu alleen door omstandigheden weer bijna een jaar niets gedaan. Komt ook niet veel in de wei of bak, hooguit twee keer per week.

Mochten wij dit paard kopen, hoe kunnen we dan het beste de training (conditie) opbouwen?

Ik moet zeggen, met het proefrijden hebben we ongeveer een half uur gereden en hij was niet helemaal stuk ofzo. Natuurlijk veel gestapt maar omdat hij zo lang niet onder zadel was geweest is eerst eigenaar erop gegaan, daarna ik en daarna mijn partner, waar hij min of meer voor bedoeld is. Hij voelt wel fijn soepel in zijn lijf aan en buigt ook makkelijk af.

Is het helemaal van het paard afhankelijk hoe de training op te bouwen of zijn daar ook richtlijnen voor?

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:29

Ik zou het op deze manier aanpakken. Ten eerste zou ik hem vaker loslaten, liefst iedere dag. Al is het maar even. Daarnaast zou ik om de dag beginnen met rijden, dit ong 20 tot 30 minuten per keer. Let wel op dat je veel stapt tussendoor. Dus je rijd 3 tot 4 keer per week, daarvan kun je ook nog 1 keer longeren. Na enkele weken, ook goed naar het paard te hebben gekeken, zou ik de trianing van 30 minuten naar 45 minuten omhoog brengen. NU zal het ene paard sneller weer terug in conditie komen als het andere paard, maar je moet wel realiseren dat hij zijn spieren ook weer opnieuw moet gaan gebruiken. Je moet het dus ook wat op je gevoel doen, maar beslist niet overvragen.

Amina_

Re: Hoe training opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:08

Gewoon alles rustig opbouwen , in het begin niet al te moeilijke oefeningen vragen , wel goed losmaken zodat de spieren langzaam kunnen opbouwen ,
je zal al vlug voelen dat de conditie naar omhoog gaat , natuurlijk niet elke dag tot het uiterste drijven , altijd goed opbouwen en voldoende (stap)pauzes houden , je zal het zelf wel voelen wanneer je wat meer mag vragen en wanneer niet , komt vanzelf

Odeale

Re: Hoe training opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:04

Zoiets had ik zelf ook in gedachten. Gelukkig komen ze bij ons iedere dag op de wei (of in de bak)