hoe duurzaam is nu echt de buitenbak ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

enzo

hoe duurzaam is nu echt de buitenbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 10:14

We gaan onze buitenbak heraanleggen en willen dus echt een bak waar altijd kan ingereden worden, dus ook juist na een hevige storm en andere weergrillen.
We hebben al verschillende firma's gesproken (prijs enz....), maar volgens hun is natuurlijk hun bak de beste en zal voor jaren goed liggen en altijd berijdbaar...
Nu zou ik graag ervaringen hebben van mensen die een buitenbak hebben die al even in gebruik is. Voldoet hij aan jullie eisen, kan je er daadwerkelijk altijd in rijden, ....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:20

wij hebben zelf een bak aangelegd door het gele zand van onder naar boven te halen en de bovenlaag naar onder te verplaatsen. Helaas zijn ze zo dom geweest om een deel van de oude toplaag eruit te houden en ernaast te plaatsen. Hierdoor is de nieuwe bodem wat laag geworden maar hij doet het al jaren prima. Ik zie weinig amateurbodems die zo goed blijven. Tuurlijk staat er water in als het regent maar het is ook snel weer weg. En als het vriest is ie natuurlijk onbereidbaar.
Tapijtsnippers (bij een vriendin van mij) werken heel goed door het jaar heen. Maar daarbij moet je wel uitkijken dat er niet teveel in licht want dan is de bodem te los, met kans op blessures. Houtsnippers is ook een idee maar die moet je steeds weer bijvullen omdat ze verrotten. Als je de mogelijkheid hebt is het verstandig om de bodem iets hoger te maken dan het maaiveld. iets met een rand eromheen. Of een slootje erlangs graven. Dit bevordert de afwatering enorm en daar zal je dan ook echt plezier van hebben.

RUBYWHITE

Re: hoe duurzaam is nu echt de buitenbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:29

Wij zitten wel op een zandkop, maar waren helaas niet in de gelegenheid om de grond om te keren. Tenminste niet zo diep als wij wilden, omdat er electriciteitskabels en een gasleiding onder door lopen. Wij hebben de bakbodem los getrokken, de bovenste laag uitgegraven en 8vrachtwagens vol woudzand erop laten brengen. Aan 2 zijden zit een sloot en de bak ligt op "afwateren" wat je overigens met het blote oog ampe ziet. Alleen na lang en veel regenval duurt het 1-2dagen voor de bak droog is. We hebben in Januari de hele bovenlaag losgetrokken een aantal keren en opnieuw gevlakt, hij ligt er momenteel weer super bij.

Voor een "amateur"bak ben ik dik tevreden en voldoet hij aan mijn rij-eisen. Ook anderen die uit de buurt komen rijden zijn dik tevreden.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:31

Wij hebben houtsnippers met een goede drainage. Altijd in te rijden zelfs met vriezen en er staat nooit water in.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:41

het ligt ook helemaal aan de belasting van de bodem, als je er alleen in rijd gaan bijna alle bodems lang mee. mits goed onderhouden!

ga je er ook in losgooien en longeren dan kunnen er eerder probleemen komen, ook het niet verwijderen van mest en niet met regelmaat sleepen kan er voor zorgen dat de boden slecht wordt.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:55

VOlgens mij doen tapijtsnippers het meestal ook wel goed. Vlakbij mij in de buurt is een manege met tapijtsnippers in de buitenbak, en die is altijd te rijden