Hoe herken ik Hanetred?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Hoe herken ik Hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:56

Ik weet dat je hanetred in de stap kunt zien maar wat doet het paard dan en is dit schadelijk voor het paard, ziet het eruit als een soort van kreupel? En heb je hier ook gradaties in? Kan je met zo'n paard wedstrijden rijden?
bedankt!

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:58

Stuur Vicky eens een pb-tje. Zij heeft een paard gehad die een hanetred had aan een achterbeen, mss kan zij je vertellen hoe het zit. Veel succes ermee.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:28

Volgens mij is het een "foutje" in de zenuwbaan. De zenuwen geven eigelijk bij elke pas een overdreven signaal door waardoor het paard het been extra hoog op tilt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:30

Ik weet niet of je er wedstrijden mee kun rijden enzo,
maar je herkent het makkelijk.
Het is alsof je paard hele hoge transportbeschermers aan heeft en zo z'n voeten wat raar opheft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:54

Het heel overdreven en kort maar krachtig optrekken bij de achterbenen, het ene geval is erger dan de andere en het is direct herkenbaar.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:16

Vaak doet een paard het alleen wanneer hij net uit de box komt of in zware grond loopt. Je kunt gerust wedstrijden rijden, ik was L dressuur met mijn paard en hij kon nog veel meer! Als je niet zeker weet of je paard het heeft, dan moet je hem even (om de beurt) een peesbeschermer om zijn achterbeen doen. Een paard met hanetred valt dan bijna om en laat het je heel duidelijk zien.
Als je paard het heeft, dan moet je hem dus achter geen beschermers, bandages of wat dan ook omdoen...
Hanetred kan veroorzaakt worden door een castratie. Er is dan een zenuw geraakt. Het kan soms ook spontaan ontstaan, zelfs bij oudere paarden. Het is wel een koopvernietigend gebrek, d.w.z. als je een paard met hanetred koopt, dan is de verkoper verplicht het te melden! Zo niet, dan kan je hem terug brengen. Als jij een paard met hanetred verkoopt, ben je dus ook verplicht het te melden. Het wordt in princiepe niet erger, meestal blijft het zoals het is. Het ene paard heeft er wel meer last van dan de andere. Sommige paarden hebben het aan 1 been en andere aan alle bij de achterbenen. Hier in de buurt loopt een fries die het heel erg heeft.
Loopt nu M dressuur, maar laat het bij elke stap pas zien met beide achterbenen, maar wel in het stapritme, dus regelmatig. De jury heeft nog nooit een paard met zo'n appart achterbeen gebruik gezien (ahum)... Bij de hoefsmid kan het heel lastig zijn. Mijn hoefsmid bekapte mijn paard twerwijl hij op hurken zat, omdat mijn paard zijn been niet zo hoog kon houden als de smid het vast had.
Narcos hete mijn paard; heb jij hem toevallig gekocht..? Ik ben hem uit het oog verloren.

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:49

Yvonnelind schreef:
Narcos hete mijn paard; heb jij hem toevallig gekocht..? Ik ben hem uit het oog verloren.

Nee sorry Narcos ken ik niet, ik ga misschien kijken naar een paardje en nu zeggen andere mensen dat dat paard Hanetred heeft en aangezien sommige mensen, overal iets negatiefs over te zeggen hebben, wilde ik zelf weten wat het is, bedankt voor je uitleg!

Anneke

Re: Hoe herken ik Hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:56

Onze Shire heeft hanetred, en het is niet te missen.
Ze trekken hun achterbenen heel overdreven hoog op, en zetten ze apart neer.
Onze Shire is er heel soms wel eens kreupel op... Hij heeft gewoon een wat slechte achterhand.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:09

Alleen als een paard het heel ernstig heeft, dan is het niet te missen. Een lichte hanentred is heel goed te missen!! Bij twijfel even een peesbeschermer om de achterbenen doen, dàn is het zeker niet meer te missen.