Wel of niet gaan springen na afwijzing van instructeur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Wel of niet gaan springen na afwijzing van instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 16:02

Hallo allemaal,
Ik heb nu zo'n 2 weken een nieuw paard die Z2 dressuur is en 1.10 parcours heeft gelopen(paar maanden geleden).
Nu weten de meeste dat ik veel ben gevallen en 2 nare ongelukken heb gehad en steeds werd ik maar weer bang terwijl ik een super pony had die alles kon(weigerde alleen voor mijn en zijn veiligheid en was brabants kampioen M springen paarden).
Ik heb hem dus weggedaan omdat ik wist dat ik nooit meer echt super hoge parcoursen wilde gaan springen alleen daar was hij dus wel voor en ik was te groot dus had ik hem verkocht.
Nu was ik vrijdagavond wezen kijken bij een oefenparcours en dat begon ontzettend te prikkelen(had al een tijd niet gesprongen)en zijn toen die zondag gaan springen en ik heb zo'n 75cm gesprongen met bijna geen angst.
Toen ik dit tegen mijn instructeur vertelde(dolblij natuurlijk)zei hij gelijk dat moet je niet doen dan had je een jonger paard moeten kopen(deze is 14)en stel dat die een balk krijgt op die bult op zen been(hij heeft een cyste op zen voorbeen alleen daar voelt die volgens die mensen waarvan wij hem hebben gekocht niks van en is ook niet weg te halen want komt gewoon weer terug).
Maar ik wil toch gewoon eigenlijk oefenparcourtjes rijden en ik dacht wel dat dat kon omdat hij ook met die bult het 1.10 parcour heeft gelopen dat ze in Deurne maken voor die opleiding...
Nu is mijn vraag wat vinden jullie en denken jullie dat dit kwaad kan?
Groetjes Rowan

RUBYWHITE

Re: Wel of niet gaan springen na afwijzing van instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:13

Het is jou paard en als jij twijfelt of het medisch verantwoord is zou ik het bij een DA navragen. Als deze zegt dat t zonder problemen kan, dan zou ik gewoon lekker gaan springen. En evt . opzoek naar een andere instructeur die je kan helpen om over je angsten heen te komen en je kan stimuleren hierin. En als het advies negatief is, dat je beter niet kunt gaan springen, ja dan is dat heel jammer. Maar er is geen leeftijdsgrens verbonden om te kunnen springen met je paard.

suc6

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 16:18

Thnx alvast ik zal eens mijn DA opbellen als men vader thuis is

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:03

Volgens mij moet dat best kunnen. Een oefenparcours is niet veel meer belastend dan een gewone galop. Daarbij denk ik dat je paard zich er waarschijnlijk geestelijk erg goed bij zal voelen door de afwisseling! Ik denk dat je dierenarts je wel gerust kan stellen.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:50

@ Canter: ja ik wil gewoon parcoursjes tot 80cm gaan springen aangezien ik over 1,5 jaar een opleiding met paarden ga doen en zelf dus ook 1meter parcours moet springen moet dat dus toch
Ik heb zelf altijd hindernissen van 1,20 enzo moeten springen en parcours van 1 meter dus het moet lukken na een lange tijd(vertrouwen op bouwen)

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:29

Lijkt me ook!

Sanniehh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:36

hey het is natuurlijk je eigen beslissing maar ik heb zelf vroeger nooit graag gespronge en ik was daar bang voor omdat ik ook altijd viel..maar toen benik op een paardje gaan springe waar je alles mee kan doen die altijd springt om je vetrouwe terug te krijge en als je nou met je paardje gaat springe dat gaat het voor jegevoel nie fijn als wil springe want da denk je steeds van dadelijk raakt ze dat ( de mijne heeft ook een rare buld achter op dr been maard daar hebik speciaal dinge voor) je moet gewoon eerst aan je eigen gevoel werke ...heb ik ookgedaan en dat helpt

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 01:13

Moeilijk, denk ik. Mijn oudje van 23 is dol op springen. Hij is af en toe wat onregelmatig en ik denk door artrose. Dit is al drie jaar zo en wordt niet erger.
Nu is hij gek op springen en ik niet zo. Ik weet dat springen slecht is voor een paard met artrose. Ik heb het opgelost door 3x per jaar een wedstrijdje te springen en daags tevoor een paar kleine sprongetjes te maken ter oefening. We doen het er beide goed op. Maar het is wel mijn eigen risico

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:00

Als je laag begint, ben je toch ook gewoon aan het springen? Lijkt me dat het eigenlijk makkelijk moet kunnen.

Maarrr aangezien je toch twijfelt, zou ik het nog even navragen bij de DA.

Naranga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:22

Als het echt een cyste is wat het paard heeft (zal wel) dan kan springen in principe geen kwaad. Dat is namelijk gewoon wat vocht in/om het gewricht of pees. Als er dan met het springen een balk op komt wordt dat vocht even verplaatst naar een ander gedeelte van de holte. Geen probleem dus. En ik denk dat het voor jou en voor je paard fijn is om wat te springen, en begin idd gewoon lekker laag. Met een nieuw paard moet je toch altijd weer wat vertrouwen opbouwen, zeker als je al wat angstig bent.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:30

Ian was ook 14 toen ik mijn eerste oefenparcoursje reed, daarvoor had ik angst dus leeftijd is het niet
maar inderdaad vraag een da en doe wat jij denkt dat goed is want het is wel jouw paard en niet die van de instructeur

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:12

Naranga: Met jou reactie ben ik heel erg blij(met die van de andere ook hoor ) ik wist namelijk niet helemaal precies wat een cyste nu echt was want overal word het anders uitgelegd haha..
En binnenkort eventjes de DA bellen(moet toch binnenkort langskomen voor ander paard)want men paardje vind het ook best leuk geloof ik en ik ben er min op meer verslaafd aan aangezien ik het echt niet kan laten als ik een hindernisje zie om er niet overheen te gaan.
Zelfs niet toen ik voor de eerste keer op een paard zat(wat eigenlijk nog niet mocht maar ik zou alleen stappen een hele les lang)toen ik men rug had gebroken kon ik het niet laten om in een sukkeldrafje over een sprongetje van 15cm te gaan