ALs ik bij mijn fries een hengsten vlecht maak dan blijven er altijd van die kleine haartjes overeind staan die niet in de vlecht blijven zitten. Ik vlecht de hele tijd op de hals zeg maar maar dan nog blijven ze dr niet in zitten. Kan ik deze haren voor me wedstrijden misschien naar beneden houden door mouse te gebruiken of haarlak?
Als het een beetje pluis is en verder niet echt pieken, dan zou ik het lekker zo laten, daar zie je van een afstand toch niets van.
Vaak zijn die haartjes ook niet echt manen, maar meer wat langere haren van de gewone vacht. Zeker bij een Fries, die zijn van zichzelf al wat hariger. Die knip ik ook nog wel eens gewoon af. Niet aan de manen zelf gaan knippen natuurlijk, daar wordt het alleen maar erger van.
Ik zou met gewone mensen gel of haarlak wel uit kijken. Of je moet de manen daarna helemaal uitwassen... Er bestaan wel producten voor honden, lijkt mij dat dat voor paarden haar ook werkt. En tast de huid niet aan.
Mijn paard vlecht ik vaak de avond van te voren al. Ik vlecht met vochtige manen en daarna wat haarlak erover om de losse haartjes vast te plakken. Gaat perfect hoor!