paard eet zand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

animals

paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:22

hoi hoi,

wat mij al heel vaak is opgevallen is dat mijn belg zand eet...
Maakt niet uit waar als hij zand wil eten doet hij dat.
En dan ook geen klein beetje maar direct een hap vol.
zelf heb ik dit welleens met mijn andere paarden meegemaakt, maar dat was pure verveling.
Maar bij mijn belg niet... wat zou ik hier aan kunnen doen..?
Want ik zie het niet zitten dat hij straks koliek krijgt en problemen krijgt met de darmen?

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:46

Weet niemand wat?

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:07

mijn shetland veulen doet het ook. maar ik denk dat het puur om alles te proeven is. Omdat hij nog jong is en niet weet wat alles is. Zo doet kinderen dat ook wel s met bv kauwgom van de grond pulleken en opeten

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:28

bij de paardendrogist hebben ze daar iets voor, sand away !

schijnt heel goed te werken

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:29

Het kan ook zijn dat je paard mineralen te kort heeft .
Dan eet ie grond en zand etc.
De oplossing is een liksteen ! Kan je in vele smaken krijgen voor jou jouw belg dan wel een grote , maar van smaak pak je eerst het beste wat ie graag eet , wortelsmaak ofzo !
Je kan het gewoon bij de ruitershop kopen .

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:32

Oja het beste laat je jouw belg geen zand eten daar kunnen ze koliek van krijgen !!

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:12

Waar staat hij dan ? In een paddock ofzo ?
Dan kan je best altijd wat kuilgras geven waar ze wat tegen de verveling op kunnen kauwen .
Mijn vorige paard at ook zand in de wei , hij deed het om de wortels van het gras op te eten , gewoon altijd maken dat ze wat anders hebben om te eten dan zand , ook liksteen kan een goede oplossing zijn .

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:15

Noeki schreef:
De oplossing is een liksteen ! Kan je in vele smaken krijgen voor jou jouw belg dan wel een grote , maar van smaak pak je eerst het beste wat ie graag eet , wortelsmaak ofzo !

helemaal juist

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:40

Noeki schreef:

ja dit klopt, dat weet ik... want hij likt ook ontzettend veel.
Maar dan had ik toch de goeie richting.
Verder geen andere dingen wat het zou kunnen zijn, ja verveling en dan gaan graven in het weiland en zand happen...
Maar bedankt voor jullie hulp ik ben weer een stuk opgeschoten...

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:48

Mijn paard eet ook veel zand maar heeft 2 likstenen in zn stal. Daar likt ie ook wel aan maar schijnbaar is dat toch niet altijd de oplossing.
Zodra hij in de paddock komt dan gaat ie meteen zand eten. Ik heb nu een speciale muilkorf voor hem gekocht, daar gaat ook wel wat zand in maar niet zoveel gelukkig.

Succes ermee!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:11

Ik denk ook dat hij een bepaalde voedingsstof te kort komt.

Een handige tip om te kijken of er teveel zand in de darmen zit.
Neem 5 mestballen en gooi die in een emmer schoon water. Laat het een paar uur staan. Ligt er dan meer dan 1 theelepel zand op de bodem van de emmer dan is de kans groot dat je paard teveel zand in de darmen heeft en is de kans op koliek groter.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:32

Zand eten kan echt fataal zijn voor een paard, mijn vroegere verzorgpaard stond ook vaak op het zand en die is uiteindelijk overleden aan zandkoliek. Als ik jou was zou ik er dus voor zorgen dat je paard niet meer op alleen maar zand staat, liever een stuk wei, maar zeker niet op zand waar hij zo een hele hap van kan nemen. Het zand dat opgegeten wordt kan er maar moeilijk tot niet uitkomen via de darmen. Of proberen om buiten hooi bij te voeren, zodat hij afleiding heeft. En hoe weet je zo zeker dat je paard zich niet verveeld??

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:41

Noeki schreef:

Klopt.
Likt hij veel aan je handen?
Daar zit namelijk zout aan van het zweten en misschien heeft hij daar ook wel een tekort aan.
Dit had een paard van mijn vriendin namelijk ook.

Sand-away of een mondkapje in de padock.
Arie had een mondkapje, omdat hij geen tekort had aan iets.
Misschien aan contact met paarden, maar zelfs wanneer hij verkocht werd at hij zand.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:09

Mijn pony deed dit ook ook , maar hij komt maar NIET aan zijn liksteen dus hebben dierenarts gebeld , bloed laten trekken en jawel tekort aan mineralen , maar door hij niet aan zijn liksteen kwam hebben wij zo'n zakje met speciale mineralen gekocht van de dierenarts en dit moet je in zijn eten doen

ellepel

Re: paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:17

kom ik weer aan:
koop zeewier bij de ruitersportzaak.

bevat veel aanvullende vitamines en mineralen en werkt bij veel zand eters.

mijn pony deed het ook, sinds ik het zeewier geef is het over...

op de verpakking staat wel hoeveel je moet geven, er zit een maatschepje bij en is ook niet te duur( 10 euro voor een kilo)

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:20

Is een tekort aan mineralen

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:23

animals schreef:
Noeki schreef:

mineralen en zandweg geven. En anders bij twijfel nog even overleggen met je da. Succes!
Maar dan had ik toch de goeie richting.
Verder geen andere dingen wat het zou kunnen zijn, ja verveling en dan gaan graven in het weiland en zand happen...
Maar bedankt voor jullie hulp ik ben weer een stuk opgeschoten...

mineralen en zandweg geven. En anders bij twijfel nog even overleggen met je da. Succes!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:55

ellepel schreef:
:o

kom ik weer aan:
koop zeewier bij de ruitersportzaak.

bevat veel aanvullende vitamines en mineralen en werkt bij veel zand eters.

mijn pony deed het ook, sinds ik het zeewier geef is het over...

op de verpakking staat wel hoeveel je moet geven, er zit een maatschepje bij en is ook niet te duur( 10 euro voor een kilo)

Hoe lang duurde het bij jou paard dan voordat hij met het zandeten stopte?
Ik heb die van mij wel eens een behoorlijke tijd zeewier en mineralen + vitaminen bijgevoerd maar hij bleef gewoon zandeten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 07:36

Mijn pony eet zand uit gewoonte, of eigenlijk zand-klei.
Toen hij jaarling was stond hij op het land en heeft hij zware zandkoliek gehad.
Daarna heeft hij alle mogelijke tekorten aangevuld (in overleg met de dierenarts) met mineralen supplementen etc.
Maar helaas, meneer eet het nog steeds.
Dingen als sandclear kregen we er niet in, vond ie vies, ook door slobber, al het mogelijke geprobeerd.
Een hele enkele keer krijgen we er sandgard van de paardendrogist in, maar als hij het door heeft eet hij dat ook niet (beetje dwars figuur )
Hij stond eerst bij mijn schoonouders, daar was er niks aan de hand en at hij ook geen zand, maar nu staat hij weer op zijn oude stal en schrokt hij het zo weer naar binnen.
Volgens mijn toenmalige dierenarts kan het ook zijn dat ze het gewoon lekker vinden, al is gezond anders.
Hij mag dan ook niet in de bak staan, ook niet met anderen, dat maakt namelijk niks uit.
Voor hem is de oplossing om op een betonpad te staan met een hooinetje.

Ik probeer hiermee te zeggen dat mineralen ed niet altijd helpen, als het een gewoonte is geworden of ze het domweg lekker vinden..

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:45

Een dierenarts heeft ooit zo is een testje gedaan bij mijn shetter..
omdat die spijtig genoeg ook zand at ! Maar oké die test: je moet 1 mestbol in een glas doen met water en dan wachten tot die eigenlijk oplost na een aantal uur zie je als je paard zand eet al het zand aan de bodem v je glas liggen ! wel speciaal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:21

toen ik begon met zeewier voeren bleef hij gewoon zand eten, t liefste klei.
pas toen de pot zeewir bijna leeg was stopte hij er ineens mee..

dat duurde dus denk ik eenmaand of twee dat hij dus stopte. ik geef nu in de winter al uit voorzorg zeeier erbij, en hij heeft het niet meer gedaan

Twinkelbell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:22

Mijn haflinger kreeg ook veel zand binnen omdat ze denkt dat ze voer vindt en kreeg regelmatig zandkoliek en diaree. Nu voer ik ze hooi in een ton, alles wat eetbaar is gaat in die ton. Sindsdien(2jaar) heeft ze het nog maar1 dagje diaree gehad.

Ik voer dan ook vlozaad bij acute situatie, dit kan je kopen bij de reformwinkel, het is een soort van mini lijnzaad. Zit ook in sandclear (vindt die van mij ook niet lekker), zandweg enz. producten. Een beetje nat maken, ik doe er ook een beetje lucerne doorheen, zodat ik zeker weet dat ze het opeet. Het is de bedoeling dat je dat 1 keer per dag ongeveer 50 gram geeft, een week lang. Mocht je merken dat ze toch teveel zand binnen krijgen, kan je ook ter preventie 1 keer per maand geven, dan in minder hoeveelheid of minder dagen.
Door de mest controle, kijk je of je het moet blijven geven.

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:53

ilovequinten schreef:
Maar oké die test: je moet 1 mestbol in een glas doen met water en dan wachten tot die eigenlijk oplost na een aantal uur zie je als je paard zand eet al het zand aan de bodem v je glas liggen ! wel speciaal

ja deze test klopt echt

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:55

Ik heb dus ook 2 zandeters, de een doet het erger dan de ander.....mijn weiland lijkt wel een maanlandschap....zowel likplekken.
Ze hebben een liksteen, het is me wel opgevallen dat ze het elk jaar rond dezelfde tijd doen.....februari maart......en daarna is het over.
Ik geef nu dus standaart een zandkuur, sand-clear.
@Polly wil hij het ook niet eten door de appelmoes?
DIe van mij wilde het namelijk ook niet eten......alles at hij op alleen de korrels lagen er nog ..nu doe ik het door de appelmoes en hij slubbert het zo naar binnen

Zeewier is misschien ook een optie voor mij voor volgend jaar.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:50

ik moest even zoeken,maar heb t toch gevonden:

paarden die zand eten hebben een natrium tekort!

natrium=zout, vandaar dat een liksteen vaak al voldoende werkt.

een zoutblok halen dus, of een beetje zeezout over het voer strooien, maar de hoevelheid daarvan weet ik helaas niet, dus dat word even uitzoeken

en: zeewier bevat ook natrium, vandaar dat t misschien werkt?