gelpad/bontonderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

gelpad/bontonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:50

hallo allemaal,

even een korte vraag: wat is er beter voor een gevoelige paardenrug,een bontonderlegger of een gelpad?of maakt het weinig uit?

ik zie hier op bokt veel mensen met een bontonderlegger,dus ik hoop dat iemand een goed antwoord heeft?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:08

Een gelpad vangt schokken op en verdeelt de druk over de rug en si daardoor speciaal voor paarden met rugproblemen. Zo'n bontonderlegger geeft eiegnlijk alleen bescherming tegen oneffenheden in het zadel en slecht passende zadels en zijn natuurlijk ook wel iets zactervoor de rug en je hebt onderleggers die een slechter passend zadel redelijk passend kunnen krijgen zoals van achter ophogen. Mar als je een paard een slechte of gevoelige rug hebt is een gelpad het beste.

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:25

ja maar bij een gelpad moet je weer uitkijken want als je zadel wel goed past dan kan zn gelpad al gauw te strak liggen. dus wel goed kijken of je zadel echt goed ligt en wat er eventueel aan veranderd kan worden..er zijn natuurlijk ook paarden die altijd een gevoelige rug hebben ondanks een goed passend zadel dus dan kan je beter met zn bontonderlegger rijden..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:30

Voor de gevoelige paardenrug kun je het beste een goede gelpad aanschaffen. Mits je zadel goed past.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:49

Xox schreef:
Een gelpad vangt schokken op en verdeelt de druk over de rug en si daardoor speciaal voor paarden met rugproblemen. Zo'n bontonderlegger geeft eiegnlijk alleen bescherming tegen oneffenheden in het zadel en slecht passende zadels en zijn natuurlijk ook wel iets zactervoor de rug en je hebt onderleggers die een slechter passend zadel redelijk passend kunnen krijgen zoals van achter ophogen. Mar als je een paard een slechte of gevoelige rug hebt is een gelpad het beste.

Mee eens, maar dan moet je natuurlijk wel de gelpad onder je zadel doen want anders heeftie geen nut

syllie20

Re: gelpad/bontonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:58

Inderdaad dus eerst je zadeldekje en dan de gelpad + zadel.
Zelf ben ik van mening dat een gelpad beter is om de schokken op te vangen.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:59

in de Bit kwam de bontonderlegger beter uit de test dan de gelpads

amanda2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:04

Als je zadel goed past, kun je het beste gewoon alleen een dekje gebruiken.

Het effect van onderleggers is volgens mij minimaal en als je zadel slecht ligt, verergert dit alleen maar door iest onder je zadel te leggen.
Als je paard een gevoelige rug heeft, laat dan de zaldelmaker eens naar je zadel op je paard kijken (du niet met je zadel naar de zaak toe maar de man naar jouw stal). Een fysio of osteopaat kan kijken of je paard iets mankeert aan zijn rug.

succes!

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:48

ben het helemaal eens met amanda2 !!

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:29

bedankt voor de antwoorden allemaal.
het gaat niet om mijn eigen paard(heb ik niet )
maar om het paard wat ik vast rij

maar met de antwoorden kan ik zeker wat