op de manege staat een hele lieve pony vlekje. Ze is egt heel lief en kan ook goed rijden. Maar als je gaat springen en ook hoog vooral, gaat ze heel druk en snel lopen. ze vliegt dan zo in galop en je gaat met een enorme vaart over de hindernis heen... wat is eraan te doen?? je kunt haar ook moeilijk tegen houden en vaak ga ik maar gwoon in stap op de hindernis af. helpie!!
als een paard dat bij mij doet zet ik hem voor de hindernis eerst op een volte. als ze rustiger loopt rustig op de sprong aanrijden. als ze dan weer versnelt weer een voltetje rijden. zo door gaan totdat ze een rustige aanloop op de sprong heeft.
ja, gewoon eerst voltes rijden voordat je gaat springen totdat jij denkt dat hij 'rustig' is en dan pas springen.. evt. in stap op de hindernis afgaan en vlak voor de hindernis in draf (moet het natuurlijk niet zo hoog staan )
Goed je teugels erbij houden, en idd volte stuk voor de sprong, als ze er rustig op af loopt pas spingen.. dus als je der op een volte hebt gereden tot ze rustig is en dan op de hindernis aanrijd, maar ze sprint er weer vandoor, ga dan weer op de volte al is het net voor de hindernis, je rijd haar zo rustig, en dan even een stukje terug weer even volte, rustig maken en dan weer op de hindernis af, net zolang tot ze er rustig op afloopt, natuurlijk ook al blij zijn met een kleine vooruitgang (wat rustigere galop), laat haar dan springen en beloon der, ze was dan mischien nog wel snel maar het ging al beter! Ooh, en galoppeert ze na de hindernis weer, dan ga je weer op een volte. het beste is ruime volte en die dan steeds kleiner maken zodat ze wel rustig moet lopen!
Ikheb ook paar keer in de zomer met mijn paard gesprongen en hoe hoger we gingen hoe meer hij zich opwinde ,, Eerst een volte rijden en dan er over heen springen en als hij dan nog te hard ging ophouden maken en nog eens proberen
Ik herken het probleem van een heeeeel vroegere pony die ik gereden heb Met haar ben ik helemaal opnieuw begonnen met balkjes draven aan de longe. Ze moest echt weer leren rustig en ontspannen daarover te gaan. Daarna eens een klein sprongetje..er op gaan zitten... en de rust bleef. Hielp echt heel goed. Elke keer pas de volgende stap gemaakt als ze lekker ontspannen was. En idd voltes rijden kan ook helpen. suc6