Help! Paspoort aanvragen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Help! Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:01

Ik heb een jonge Tinkerhengst van 10 maanden die verkocht is, en aanstaande zondag weggaat.
Nu moesten we hem alleen nog laten chippen, dat is afgelopen zaterdag gebeurd en mijn VA heeft met een papier meegegeven wat we op moeten sturen, met chipnummer erop en dergelijke.
Alleen, is het een KWPN-papier.. en ik weet niet of dit wel het juiste papier is voor een paspoort.

Ik heb hem niet bij het stamboek in laten schrijven omdat er bij de Tinkers 2 stamboeken zijn. Dat wil ik liever aan de nieuwe eigenaar over laten.

Nu staan er op dat papier de volgende punten, waarvan ik er eentje aan moet kruisen;

- €25,- afgifte paspoort (paard is alleen in bezit van KWPN-papier)

- €15,- wijzigingskosten (paard is in bezit van paspoort + kwpn-papier)

- €35,- (€10 voor invoeren afstamming + €25,- afgifte paspoort) (paard is in bezit van buitenlands papier)

- €35,- (€10,- voor schets + €25,- afgifte paspoort) (paard heeft geen papier en wordt gechipt.

Nou heeft mijn VA de bovenste aangekruisd, terwijl mijn paard dus helemaal geen KWPN-papier heeft
Dus het lijkt me eerder de laatste, maar dan staat er dat er een schets gemaakt wordt.
Ik wil gewoon een geldig vervoersbewijs voor mijn hengst, verder niks!
En ik kom er dus echt niet aan uit. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verder moet ik aangeven of ik mijn paard over wil schrijven en of ik wél of geen lid wordt van het KWPN, terwijl ik daar verder niks mee te maken heb.
Worden Paspoorten via het KWPN gegeven, of is dat iets anders?

Kazoo

Re: Help! Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:52

Paspoorten worden uitgegeven door het stamboek waar het paard staat ingeschreven. Is je paard niet ingeschreven in een stamboek (dus rasloos), dan kan je via de NRPS een paspoort krijgen.
In jouw geval lijkt me de KWPN niet de juiste instantie.

Bel anders de KNHS, afdeling "identificatie en registratie", die weten het precies.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:39

juist
die zit in ermelo ,, * wacht * pakt het paspoort van mij shet

0577-408200

info@knhs.nl

Dat is een nationale database voor paarden DIE geen papieren hebben en zo gechipt zijn

je kan ze NU nog bellen tot 5 uur volgens mij

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:44

KNHS

Daar gaan alle paspoorten heen voor paarden zonder papier. Maak een kopie van dit chippapier, is ook geldig voor vervoer, mochten ze aangehouden worden.
Als ze zeggen dat het paspoort er nog niet is.

Willen ze Kaylen op laten nemen in een stamboek? Dan kan je die kosten van het paspoort van de verkoopprijs aftrekken en alleen het papier meegeven. Heb ik ook reeds gedaan

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:49

Je kunt een PP aanvragen bij een stamboek of bij de KNHS. Dit papier is speciaal voor het KWPN omdat dat bij de meeste DA de paarden zijn die ze moeten chippen. discriminatie !!!
Volgens mijn maakt het niet uit wat je aankruist, de nieuwe eigenaar moet het opsturen naar 1 van de twee Tinker stamboeken e/o KNHS en die snappen heus wel wat ze ermee aan moeten. Ik zal kwpn vervangen door tinker en aangeven alleen een paspoort en de rest wegstrepen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:20

Ik heb Sox d'r paspoort destijds aangevraagd bij de KNHS via een formulier van de DA. Volgens mij had ik ook de laatste optie want ik heb zo'n schets gemaakt. Je moet een kopie maken van de aanvraag van het paspoort zodat die kopie overlegd kan worden als die mensen worden aangehouden onderweg.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:13

Maar kan ik eventueel wel dat formulier van het KWPN opsturen naar het NRPS, of KNHS? (zie door de bomen het bos niet meer geloof ik)
Of kan ik beter het NRPS bellen en hun een formulier op laten sturen? (maar dan moet ik mn DA weer laten ondertekenen etc.?)
Wat een gedoe zeg, een paspoort aanvragen..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:15

ik heb mn haflinger en een mn vos bonte shet via iemand van het ics die daar keurmeester is laten chippen en dan kan je er gelijk een paspoort van het PVE erbij krijgen. alles bij elkaar is dat 35 euro.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:26

Ik denk dat het via de ICS sneller is dan via het kwpn. Je kunt veel van Marijke zeggen, maar ze is verdomd snel met paspoorten! Anders ga je hem nooit in huis hebben voor zondag. Mijn paspoort deed er 3 maanden over!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:32

Waarom heb je dat niet meteen aan je veearts gevraagd toen hij er was?? Mijn veulen heb ik 2 maanden geleden laten chippen en daar zaten geen papieren bij. Ik heb toen van de veearts een formulier gekregen van de KNHS ( de veearts heft het wel ingevuld) en dat moest ik dan opsturen naar de KNHS. 1 maand later kreeg ik het paspoort thuisgestuurd. En ik denk dat die schets gemaakt moet worden door iemand van het stamboek. Dat is bij KWPN veulens ook, dan komt er een schetser van het stamboek langs, dit mag je volgens mij niet zomaar zelf doen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:43

dat heb ik niet gevraagd omdat ik er zelf niet bij was.
Mijn paarden staan bij familie en je weet daar nooit wanneer de VA komt, dus mijn oom heeft 'm uit de wei gehaald en laten chippen. En die weet verder niks van papieren, chippen, paspoorten etc.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:49

Heb je een dekbewijs/geboortebewijs bij dat veulen?
Zijn de eventuele ouders ingevult op het papier van de KWPN?

Normaliter zal dan de KWPN het papier doorsturen naar het juiste stamboek....

Als het veulen gechipt is en je hebt een registratiepapier erbij (dat papierr van de KWPN) volstaat dat allereerste voor het eerste transport. De nieuwe eigenaar kan dan dat papier opsturen naar PUI naar keuze en heeft dan gelijk het paard op naam staan.
meer weten:

www.nl-paardenpaspoort.nl

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:54

irish_lady schreef:
Ik denk dat het via de ICS sneller is dan via het kwpn. Je kunt veel van Marijke zeggen, maar ze is verdomd snel met paspoorten! Anders ga je hem nooit in huis hebben voor zondag. Mijn paspoort deed er 3 maanden over!

brengt immers geld op

Enne, een kopie van chipformulier is ook geldig. Voor onderweg.

Als de koper het paspoort zelf aanvraagt, scheelt dat een hoop rompslomp etc. Ik deed het wel zo. Chipformulier en chipnummers meegeven. Dan kunnen ze zelf kijken waar het paspoort gemaakt moet worden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:12

Leonoor schreef:
irish_lady schreef:

brengt immers geld op

Hoeveel levert dat dan op????

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:14

Wat ik weet 25 euro in de zak van Marijke

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:25

Leonoor schreef:

ik betaal aan huis all-in, chippen incl. paspoort en stamboek papier, 40 euro....

wat betalen jullie dan, bij die Marijke?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:27

Alane schreef:
Leonoor schreef:

ik betaal aan huis all-in, chippen incl. paspoort en stamboek papier, 40 euro....

wat betalen jullie dan, bij die Marijke?

Geen idee, ik doe geen zaken met die Marijke

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:35

ned. tinker stamboek is duurder dan ICS zag ik net in een vegelijkend waren onderzoek... wie steekt daar dan het verschil in z'n zak?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 01:03

Kazoo schreef:
Paspoorten worden uitgegeven door het stamboek waar het paard staat ingeschreven. Is je paard niet ingeschreven in een stamboek (dus rasloos), dan kan je via de NRPS een paspoort krijgen.
In jouw geval lijkt me de KWPN niet de juiste instantie.

Bel anders de KNHS, afdeling "identificatie en registratie", die weten het precies.

Het is sinds een aantal weken/maanden niet meer mogelijk om 'zo maar een paspoort' bij je paard te krijgen. Wanneer het paard voldoet aan de raskenmerken van een erkend stamboek, dan is bijv. het NRSP of KNHS verplicht de paspoort aanvraag door te sturen naar het stamboek waar het paard de raskenmerken van heeft. Dus in het geval van een Tinker naar he Nederlands Stamdoek voor Tinkers. Dit is afgesproken in de koepelvergadering van Stamboeken en PVE.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:02

Niet aan de raskenmerken voldoet maar in het bezit is van papieren waardoor het toebehoort tot een bepaalt ras/stamboek...
Dus een paard met een KWPN papier zal door het NRPS door gestuurd worden naar het KWPN, WPCV papier naar het WPCV, maar stuur ik dat papier naar het NWPCS dan krijg ik een paspoort bij het NWPCS en andersom ook

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:34

waarom dan niet naar ICS?
Bedoel je heb 2 soorten bonte paarden in nederland.

ICS en tinkers .

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:56

Als die mensen zondag je veulen op komen halen geef je de hele handel mee, dit is tevens het vervoers bewijs, hun sturen het op naar desbetreffende stamboek (ICS of NTS) of naar de KNHS die maken een paspoort, en klaar. Het maakt niet uit op welk papier je het aanvraagd het is precies zoals Alane zegt. Als het goed is heeft jou DA alles op dat formulier ingevuld, aftekening, kleur waar de vlekjes zitten, ras ect.
de nieuwe eigenaar moet zel maar zien waar hij het heen stuurt.
Toen ik een merrie kocht ging het precies zoals leonoor het doet.
Paard is gechiped en ik heb de formulieren en die moet ik nog opsturen alleen weet ik nog niet naar welke KNHS of NTS, ben ik zelf nog niet uit namelijk.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:02

Cayusejuhh schreef:
waarom dan niet naar ICS?
Bedoel je heb 2 soorten bonte paarden in nederland.

ICS en tinkers .

Ik denk persoonlijk dat het NTS stabieler overkomt dan het ICS.
En dit staat op de site vh NTS:
Het Nederlands Stamboek voor Tinkers is het enige volledig officieel erkende stamboek in Europa voor de Tinker.

Dus als een papier bij het KWPN terecht komt zal het automatisch naar NTS gestuurd worden en niet naar ICS, denk ik.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:13

sneppie schreef:
Ik denk persoonlijk dat het NTS stabieler overkomt dan het ICS.
En dit staat op de site vh NTS:

Het Nederlands Stamboek voor Tinkers is het enige volledig officieel erkende stamboek in Europa voor de Tinker.

Zullen de ieren blij mee zijn met die uitspraak....
Als zij als enige erkend zou zijn dan zou MI ICS geen paspoorten mogen uitgeven en dat mogen ze dus wel...

sneppie schreef:
Dus als een papier bij het KWPN terecht komt zal het automatisch naar NTS gestuurd worden en niet naar ICS, denk ik.

Ik denk dat het eraan ligt wie dat papier heeft uitgegeven, ICS of NTS.
Als het zo zou zijn dat ICS niet erkend is dan zou KWPN het zelf registreren en een paspoort afgeven ....

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:10

eigenlijk is het heel simpel:

1. Paard heeft wel een stamboekpapier (is wat anders dan paspoort) of geboortebewijs met de ouders erop, dan weet je wat het ras is en stuur je de hele papierhandel (incl kopie stamboekpapier of geboortebewijs) naar het stamboekkantoor van het ras.
Je krijgt een paspoort van het ras en bij ras staat dan bijv Tinker.

2. Paard heeft geen stamboekpapier (is wat anders dan paspoort)en geen geboortebewijs met de ouders, dan staat het paard dus nog nergens ingeschreven. En stuur je de hele papierhandel naar de KNHS.
Je krijgt een algemeen paspoort en bij ras staat Pony of Paard. (rasloos dus)

Dat er een KWPN formulier gebruikt is maakt denk ik niet uit. Streep het evt. door of doe er een briefje bij dat het een Tinker of rasloos paard is.

Als je het naar het verkeerde stamboek stuurt, wordt het vaak vanzelf doorgezonden naar het juiste stamboek.

Welke van de tinkerstamboeken je moet kiezen weet ik niet. Daar heb ik geen verstand van