waarschijnlijk toch drachtig? ons A welshje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

waarschijnlijk toch drachtig? ons A welshje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 10:50

Vorig jaar hebben we ons A welshje Loesje laten dekken.
Helaas had de hengstenhouder voor ons verzwegen dat hij een virus op stal had.

Al snel nadat Loesje weer thuis was werd ze ziek, erg ziek.
Ze had hoge koorts, 41.3.
De dierenarts zei dat ze erg ziek was en ze kreeg een Antibiotica kuur tegen de koorts en virus.

Het duurde lang, ze kreeg opnieuw hoge koorts. Een bacteriele infectie erbij. Opnieuw een peniciline kuur.
Hoogstwaarschijnlijk droes?? Het was geen dikke opzette keel, wel heel erg pijnlijk. Ze kon niet eten en niet drinken. Ook zijn de klieren niet opgezet geweest.

Na een aantal weken werd ze weer wat beter Ze ging weer eten, drinken en werd weer vrolijker.
Gelukkig ging het toen hard vooruit.

De dierenarts vertelde ons dat ze niet drachtig zou zijn, hij wilde haar niet scannen, opvoelen. Leek ons ook niet zo'n goed idee, gezien ze zo ziek was.

We hebben toen besloten om zelf een hengstje te gaan kopen.
Uiteindelijk zijn het er twee geworden Victor en Shin Chan. Twee jonge hengstjes. Ze staan bij Loesje in overdag. Ze staan nu 's nachts op stal.
Het is de bedoeling dat ze straks samen het land opgaan.
Het gaat heel erg goed samen. Ze zijn lief voor elkaar. Loesje voedt ze netjes op

Maar een paar weken geleden kreeg ik ineens het gevoel dat Loesje toch wel eens drachtig kan zijn.
Ze wordt een beetje dikker, krijgt een rond buikje. Niet heel erg dik, maar dit zou haar eerste veulentje zijn.

Ik vind het best een beetje spannend nu. Ze heeft immers wel twee keer een peniciline kuur gehad.

Ik vraag me ook af of de hengstjes er dan nog wel bij kunnen blijven staan.
Gaan die het veulentje straks niet iets aandoen?? Of beschermd de merrie het veulen?
Ik zou het het mooiste vinden als de welshjes bij elkaar zouden kunnen blijven.
Maar gelukkig heb ik ruimte genoeg om ze appart te houden.
De hengstjes zijn nu 1 jaar, en volgend jaar moeten ze waarschijnlijk toch appart.
Maar zolang het kan wil ik ze liever samen in één weide zetten.

Ik hoop dat ze wel een veulentje mag krijgen en dat hij/zij een gezond veulen is.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:53

Als ik dat zo lees over die hengstenhouder word ik echt vreeeeselijk boos! Gadver wat zijn er toch foute mensen. Maar super dat het weer goed gaat! En ik hoop voor je dat er een gezond veulentje komt! Ik zou alleen echt niet weten of dit kan.. hoop het voor je

Waratje

Re: waarschijnlijk toch drachtig? ons A welshje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:43

Die hengstjes zou ik toch maar mooi apart gaan zetten van je merrietje. Met een jaar zijn ze vruchtbaar en een hengtige merrie zal best mee willen werken..... Zolang er nog een veulen in je merrietje zit, kun je ze erbij laten, maar als het veulen geboren is, zou ik ze meteen apart zetten.
En wees nu ook al alert op tekenen van hengstigheid, als ze niet drachtig is en je volgend jaar geen veulentje wilt van één van die hengstjes zul je ook maatregelen moeten nemen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:29

Het is juist wél de bedoeling dat ze drachtig wordt van één van de hengstjes
Daarom hebben we ze ook gekocht

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:38

Twee hengstjes met één merrie? Dan hoop ik voor je dat het niet op knokken uitloopt en dat de merrie ook tijd krijgt om af en toe te eten.....
Maarre, stel dat er dus toch dit jaar een veulentje uitkomt, wil je dan ook nog volgend jaar een veulentje? Wat ga je doen met die beestjes?
En je vraag of je de hengstjes bij het veulen moet laten, dat hangt af van hoe ze zich gedragen.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:12

Ik denk dat het wel goed gaat als er wel een veulen bij zal komen.. De hengstjes zijn nog erg jong, en zien Loesje denk ik nog als vriendje ipv "hun vriendin" haha..

Ik hoop dat ze drachtig is en dat er een mooi gezond veulen uit zal komen, dan is z iniedergeval niet voor niets ziek geworden..

Ik vraag me alleen af of de vrucht het wel overleeft in zo'n "hete moeder" als ze zulke hoge koorts heeft gehad..