Mijn paard heeft een rare gewoonte! Weten jullie wat het is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beccieloeken

Mijn paard heeft een rare gewoonte! Weten jullie wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:40

Hoi,
Fijn dat jullie even komen kijken....Ik zit namelijk met een nogal eigenaardig probleem...

Sinds Juli 2005 (nu een half jaar geleden dus) ben ik de trotse eigenares van een prachtige Heartbreaker X Lugano I ruin "Rex de carmen".

Hij zag er niet uit toen ik hem kocht, dus heb ik hem de eerste maand niet laten werken en een beetje op krachten laten komen...

Toen ik dus in augustus met hem begon te rijden bleek hij een geweldig braaf paard te zijn (waarschijnlijk wel braaf geslagen want hij is echt doodsbang van alles)die wel erg onzeker was en bij elke pas ondersteuning nodig heeft, maar goed...daar gaat het nie om...

Na een paar weken ontdekte ik een hele gekke gewoonte...Iets wat ik nog nooit gezien had!!! Telkens als ik een overgang reed naar stilstand en hij dus mooi stilstond dan kromde hij zijn nek ineens heel erg begon hij zachtjes met zijn hoofd te wiebelen van voor naar achter en op hetzelfde ritme op zijn bit te knabbelen....En het is niet met de tanden knarsen hoor want dat ken ik wel (mijn andere merrie deed het soms bij het springen door de stress)

Ik dacht dat het kwam doordat hij mss vroeger met een erg harde hand getraind was en zo de teugelhulp wilde ontlopen maar nu blijkt dit ook niet te kloppen ...

We zijn onlangs van stal verandert (nu staat hij samen met een ander paard want vroeger stond hij in een enkele gang, dus kon hij geen andere paarden zien en nu wel, en ze staan ook met 2 op de weide nu ipv alleen)en ik zag hem echt nog meer opfleuren...maar nu doet hij net hetzelfde als hij gewoon in zijn stal staat!!!
Ineens zonder aanleiding hup die nek in een overdreven krul naar zijn borst, met zijn hoofje beginnen schokken zeg maar, van voor naar achteren en op de maat ligt hij te knabbelen....

Hij doet het bv ook als hij iet op de wei staat en een ander ander paard wel...

Hebben jullie dit ook meegemaakt? Weten jullie wat dit is en of er iets aan gedaan kan worden???

Ik sta open voor ale sugesties..

groetjes!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:54

Ik denk dat je het zou kunnen vergelijken met nagelbijten bij mensen. Om de stress kwijt te kunnen. En dat ligt niet aan jou maar denk door wat hij heeft meegemaakt als ik zo hoor dat hij zo onzeker is. Wij hebben een merrie die ook zoiets doet, die heeft het vroeger absoluut niet makkelijk gehad. Nu na 7 jaar bij ons doet ze het nog af en toe als ze zenuwachtig is. Verder is ze rustig. Ik denk dat je het zoveel mogelijk moet negeren en bij het rijden gewoon even over de hals strijken. Als jullie goed aan elkaar gwend zijn moet het vertrouwen steeds beter worden en zal het minder worden

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 10:23

erg bedankt oor je tip Xox!!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:23

Ja, lijkt op een soort stress-uiting, de oorzaak zal moeilijk te vinden zijn, iets uit het verleden. Ik zou zeker niet gaan straffen, maar wel belonen en opt gemak stellen ff. veel succes!

zynoeska

Re: Mijn paard heeft een rare gewoonte! Weten jullie wat het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:44

Ik vind het juist ook een beetje als ontspanning klinken. Net alsof hij het werken ontzettend leuk vind en vreselijk zijn best wil doen.
Tja ik zeg ook maar wat ik denk hoor...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:13

maakt ie er ook rare geluiden bij? Ik wil je niet ongerust maken maar het zou ook luchtzuigen of het begin er van kunnen zijn, omdat ie het ook op stal doet.
Luchtzuigers hoeven niet altijd perse ergens op te bijten om lucht te kunnen zuigen, sommige doen het ook zonder.

SuperSuup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:34

Ja ik ken een pony die doet het ook, maar die hapt lucht, kop in de krul en ook wiebelen van voor en naar achter en dan hoor je een soort boer geluidjes, dat is de lucht die hij dan naar binnen zuigt.

Timmie2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:52

cissy schreef:
maakt ie er ook rare geluiden bij? Ik wil je niet ongerust maken maar het zou ook luchtzuigen of het begin er van kunnen zijn, omdat ie het ook op stal doet.
Luchtzuigers hoeven niet altijd perse ergens op te bijten om lucht te kunnen zuigen, sommige doen het ook zonder.

Hier gaan mij gedachten ook naar uit.

igor02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:54

Wij hadden ook een pony op stal, die deed dit ook en dat was echt luchtzuigen. Liet ook de onderlip ontspannen hangen/flapperen als zij dit deed. Paardje is terug gegaan , werd nl al binnen 2 weken ontdekt na de aankoop. Dier was net 3 en verveelde zich vroeger blijkbaar, of stress, maar had deze vervelende tic eraan over gehouden.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:57

Ik ken een paard dat rammelt het bit door zijn mond, ook van voor naar achter, maar dit met eigenweize kop erop en oren naar voren. Ook meestal bij net het bit aannemen bij het opzadelen of bij het uitstappen. Dit heeft denk ik dus niet te maken met dat wat jij omschrijft. Maar het paard dat ik ken doet het zeker niet uit angst, maar meer om t spelen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:02

dit heeft mijn tinker ook!
die gaat ook ineens met haar hoofd schudden en laat haar bit compleet los, begint als een gek erop te bijten en gaat dan op de maat van het bijten met het hoofd wiebelen.vaak gaat ze terwijl ze gewoon los staat zelf ineens in de krul ervan. dit is bij haar een teken van absolute ontspanning, ze doet dit alleen als we echt hard hebben gewerkt en ik haar los heb kunnen rijden, en direct na het rijden als ze weet dat we klaar zijn.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:30

Bij ons doet ook een paard dit op stal, maar dat is echt pure stress, zijn eigenaar komt nooit, en hij klapt constant over de deur heen, en doet dat dan ook met zijn hoofd, en slaat op het zelfde ritme zijn tanden en lippen op elkaar.
Hij doet daarbij ook zijn oren in zijn nek..