Hoe gaan jullie met je speelse paard om

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hoe gaan jullie met je speelse paard om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:31

Hoi
Ik heb een hele lieve pony en hij is echt onwijs speels, dat kan trouwens hele grappige dingen opleveren
Maar ik denk dat Romeo niet het enige paardje op bokt is dat speels is, dus daarom mijn vraag hoe gana jullie met je speelse paard om.
Gewoon op die speelsheid ingaan of geirriteerd raken en zeggen dat hij of zij even normaal moet doen ? En wat doen jullie dan om te zorgen dat je paard of pony zich niet snel verveelt ?
Groetjes Marijke

Marc0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:33

Ik zou zeggen speel lekker met hem! Maar zorg wel dat hij wel weet wanneer het sirieus is. Laat dat gewoon duidelijk merken. Als ik jou was zou ik gewoon de ene keer spelen en de andere keer niet. Maar als je het niet doet dan moet je ook echt nergens op in gaan! Echt heel erg duidelijk zijn dus;)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:39

Ik ga altijd voetballen met de paarden als ze op de wei staan
Vinden ze kei leuk om te doen! Behalve de hengst...die is er bang voor
Verder ben ik nou aan het kijken voor van die grote oranje pilonnen om standaard in de wei te laten staan zodat ze wat te doen hebben

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:40

Ik denk dat het beter is als je er iets mee doet dan dat je hem alleen maar straft wanneer hij eigenlijk niet weet wat hij verkeerd gedaan heeft. Met zo'n paard zou ik ponyvoetbal oid gaan doen zodat hij zijn creativiteit ook een beetje kwijt kan.
Maar inderdaad; hij moet ook wel weer weten wanneer het weer serieus is.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:00

Met Jip was het elke keer als hij een tijdje niet naar buiten (buitenrit) geweest was weer raak: de eerste draf lekker voorwaarts en een paar jolige bokjes. Daar moest ik altijd wel om lachen, liet hem lekker even spelen en als ik het genoeg vond, nam ik hem terug naar stap, stelde hem iets beter in de hand en ging weer draven. Dan was het meestal wel over.
Meestal moet ik lachen om Jip zijn speelsigheid.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:26

duidelijk je grenzen aangeven van hier en niet verder. Speels zijn is erg leuk, maar hou wel de leiding daarin.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:39

Lekker naar buiten met zo'n dier en laat 'm maar spelen met z'n soortgenoten. Ik ben geen speelgoed

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:56

Wat is speelsheid voor jou? Een paard hoeft niet uit speelsigheid naar mij te bijten of te slaan. Zoals Margreet zegt: ik ben geen speelgoed! Ook als ik er op zit hoeft er niet gesprongen te worden, aan de longe mag dat weer wel zolang ze niet naar mijn kant bokken.
Ik vind het wel belangrijk dat een paard de kans krijgt buiten zijn speelsheid uit te kuren.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:01

Speelsheid moeten ze uiten met elkaar, op de wei, in de paddock etc etc.
Let goed op: JIJ bent geen speelgoed, jij bent de baas !!
Hoe leuk en lief het ook is, ze vergeten af en toe dat jij geen paard bent en dat kan gevaarlijk worden. Verder komt ook bij spelen de dominantie om de hoek kijken en gaan ze aftasten hoe ver ze kunnen gaan.

Vrolijkheid uiten op buitenritten door een bok of gekke sprong maakt me niks uit. Aan de longe aan het halster ook niet of los maar onder het trainen, aan het werk aan de longe of met de dagelijkse omgang geragen ze zich maar.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:06

Het is vast heel speels bedoeld om even met een voorbeen uit te halen, maar ik ben daar écht NIET van gediend

Een keer een vreugdebokje in het bos maak ik niet zo'n punt van, maar het moet niet te gek worden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:09

RUBYWHITE schreef:
duidelijk je grenzen aangeven van hier en niet verder. Speels zijn is erg leuk, maar hou wel de leiding daarin.

Idd .
Ik ben geen speelgoed maar een keer grappig zijn moet kunnen. Een vreugdes bokje, je dood knuffelen met uitmesten op het land en dat soort leuke dingen mag, maar binnen de grensen.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:16

Als jullie het op die manier bedoelen (je bijten om te kijken tot hoever hij kan gaan, moet ik me er zoiets bij voorstellen?) zal ik inderdaad onmiddellijk laten weten dat hij dat bij mij niet moet proberen. Maar ik vind het best kunnen hoor, mits het leuk blijft, en hij niet zulke geintjes gaat uitproberen.

Vickelientje

Re: Hoe gaan jullie met je speelse paard om

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:18

1 van mijn shetten is ook in de puberteit blijven hangen. Zoooo ondeugend, heerlijk gewoon. Ik zie het als een goed teken dat ze zo loopt te rennen en te vliegen. Gewoon een blij paardje
Maar ze mag mij idd niet als speelgoed gebruiken! Heel soms probeert ze dat wel, maar dan stuur ik haar weg een stort ze zich gefrustreerd op haar skippybal Vreslijk grappig is dat

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:21

Ik ben gek op speelse paarden. Mijn paard is ook heel speels, hij probeert vaak naar me te happen, niet te bijten, en als hij los is, is hij echt eng Als je dan probeert te spelen, gaat hij gewoon achter je aan rennen, beetje steigeren etc. Maar op het moment dat ik mijn stem verhef weet hij wel dat het over is.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:23

Bij een shet is het allemaal nog wel te overzien, maar Nescio is over de 1.80 groot en meer dan 700 kilo zwaar.... Dan is "ondeugend zijn" al vlug minder leuk, zo niet gevaarlijk.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:27

Tuurlijk is het bij een groot paard wat gevaarlijker, hoewel er tussen de shetten echt monsters zitten, die flink kunnen trappen en bijten.
Waar het mij om gaat is dat een speels paard lol heeft in z'n leventje en hoe groot hij ook is, als je dat in goeie banen leidt, blijf ik het geweldig vinden En zoals ik al zei; mijn shet mag mij niet als speelgoed gebruiken...dus dat geldt ook voor een paard van 1.80. Kwestie van opvoeden en duidelijk zijn

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:32

Oh maar hij mag wel speels zijn hoor
Maar niet met mij

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:02

Pzies dan zijn we het eens, haha