hoe duur is nu alles om een paard heen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiwie

hoe duur is nu alles om een paard heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:46

Ik zou erg graag een eigen paard willen. Maar mijn ouders willen het niet omdat ik er volgens hen nog niet sirieus genoeg over na heb gedacht. Nu ben ik dus sirieus aan het kijken hoe duur alles nu is om me ouders er van overtuigen dat ik toch nu echt sirieus er naar aan het kijken ben. Ik heb zelf via verschillende sites uitgerekt dat je voor ong 1000 euro klaar ben met: een simpel vzh zadel, hoofdstel, bit, 2dekjes, singel, 2x beugelriemen, halster, halster touw, lerderonderhoud spullen, longeersingel, bitstukje en bandages.

Maar wat heb je nu nog meer nodig en hoe duur kost dat nu.
Zoals bv de stalling, een baal hooi/stro, voer enz. En hoeveel je dan verbruikt per week en hoelang je dan met een zak voer doet enz.

Kunnen jullie misschien globaal op schrijven hoe veel nu de rest kost?
En hoe lang je er ong mee doet.

idd geval al erg bedankt.

groetjes.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:54

Tja, dat zijn allemaal kosten die verschillen per provincie.
En ik mis nog een aantal dingen in het rijtje
De verzekering, de hoefsmid en de dierenarts.

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:58

ow ja. ik had er wel aan gedacht maar eff vergeten er in te zetten. Hoe duur kost ong verzekering.
Bij veschillende hoefsmederij heb ik al geinfomeerd naar de kosten dus die weet ik al. En van de dierenarts hier in de buurt ook zo ong.

De provincie waar ik woon is zuid-holland

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:02

Tjah het is vooral de stalling die je maadelijks hebt.

Je kan via starpagina even kijken wat de prijzen bij jou in de buurt zijn.

Wat ook een optie is is een paard dat niet op stal hoeft als een fjord of een ijslander, weidegang is meestal een stuk goedkoper dan stallingskosten.

En wat als je paard plotseling wat overkomt?

Hoe moet je dan een eventuele operatie betalen?

En wil je wedtsrijden gaan rijden?

Want daar gaat ook superveel gedl in zitten. En lessen ook!

Als ik jou was zou ik beginnen met een paard leasen, dan heb je voorlopig alleen de stallingskosten. En kom je erachter of je ook wel de tijd er daadwerkelijk voor hebt.

Kijk eens op www.leasepaard.nl

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:08

Hayhay,
ik heb 2 eigen pony's 1 E-pony en 1 mini shet.
Ik betaal voor mijn E-pony 110,- per maand en voor mijn mini shet
55 euro per maand. Ik koop ook nog me eigen stro en hooi ( moet ik ook zelf betalen) 4 euro per baal. En ik gebruik 4 hooibalen in de week,
En ongeveer 4 strobalen. Dus reken maar uit....
Daarnaast nog me wormekuren, en mijn pony is laatst behoorlijk ziek geweest waarvan ik 2 keer medicijnen heb gekregen van de dierenarts.
eerste rekening: 525,95 2de rekening: 484,00
Tikt ook al weer lekker aan. Verder nog me eigen muesli kopen en
me spullen ( 2 zadels gekocht 2 hoofdstellen +bit, aantal schabrakjes
en poetspullen en zweetdeken en winterdeken en nog wat kleine dingetjes zoals halsters en halstertouwen) Verder hebben we nog een trailer aangeschaft ,hoewel dit niet voor iedereen nodig is.
En ja de pony zelf als je die koopt moet je ook nog betalen natuurlijk.
Op zich is het nog best duur allemaal.
Nou ik hoop voor je dat je een beetje een overzichtje hebt.
Kusjes leandra

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:11

ik heb net een eigen paard gekocht en heb dit ook allemaal uitgezocht. hier mijn lijst:
*spullen 2000,- (dat is incl. een Stubben zadel van 1300 euro )
*biks 7,50 per zak van 25 kg (Havens) Waarvan hij 1 kilo per dag krijgt, dus reken maar uit.
*stro 2,50 per baal. Ik heb geen idee hoeveel ik per week gebruik 1,5 a 2 pakken?
*hooi 2,50 per baal. Hij vreet met de andere paarden mee, ik weet dus niet hoeveel hooi hij per dag binnenkrijgt. Ik denk ongeveer 5 plakken.
*keuring 100 (alleen klinisch)
*verzekering (75 per jaar)
*inentingen 80? (Ik heb de rekening nog niet en mijn paard moest zijn basisentingen weer opnieuw)
*wormspuit 15 euro per 2/3 maand.
*hoefsmid 20 euro
*stallingskosten die verschillen per stal.

Maar ik ben iig niet binnen mijn budget voor spullen gebleven En ik vergeet vast nog heel veel kosten.
En ik zou alles maar ruim rekenen, want je geeft altijd meer uit (ik wel iig )

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:15

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:21

oke bedankt. Zijn er nog meer bokkers die nog dingen weten die ik ben vergeten of hun ong uitgaven hier willen neer zetten?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:34

Ik betaal 250 euro per maand aan stalling, inclusief mesten, stro, hooi en 2 scheppen brok.
Daarnaast geef ik hem zelf nog wat brokjes, ongeveer driekwart zak per maand, dus omgerekend iets van 7 euro
Hoefsmidkosten heb ik niet omdat ik zelf bekap.
Eens in de 2 maanden een wormenspuit, dus de helft, 5 euro per maand.
Dat is dan 262 euro per maand.

Enten verschild nogal, van 15 euro als je geen voorrijkosten hoeft te betalen, tot 60 euro met voorrijkosten.

Dierenarts kosten is moeilijk te zeggen. Mijn paard heeft 3 jaar lang geen dierenarts gezien (behalve voor de prik) en afgelopen jaar moesten we er ineens vaak heen, bij elkaar zo'n 1000 euro.

We hebben hem verzekerd tegen levensbedreigende dingen (koliek, been breken...) Maar ik weet niet precies wat we daarvoor betalen.

ImkeTarek

Re: hoe duur is nu alles om een paard heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:08

je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt (ik heb ervaring... ik koop veels te veel onnodige spullen voor mijn shet ). als je alleen het echt nodige koopt zal het wel meevallen denk ik. maar verkijk je er toch maar niet op!
ik heb verder geen kostenplaatje, want een shet is natuurlijk een stuk goedkoper dan een rijpaard.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:14

Ik betaal 150 euro per maand inclusief het hooi+stro+brok voor dit geld word ook alles voor me gedaan (uitgemest, gevoerd, buiten gezet & weer naar binnen gehaald) verder, tja, alle benodigheden heb ik in de jaren voordat ik haar had al bij elkaar gespaard, omdat ik wist dat ik haar wilde, ik heb alles zo goedkoop mogelijk bij elkaar gezocht, maar toch zo dat het wel kwalitatief goed spul is verder, uitzoeken waar je wat het goedkoopste kunt halen, denk aan wormenkuren etc, die zijn bij de ene winkel goedkoper dan bij de ander!

En tja, hoefsmid moet natuurlijk met regelmaat komen, en je weet maar nooit wanneer de dierenarts moet komen. Verstandig is het om een soort spaarpot te maken waar je zoveel mogelijk mee spaart, voor eventuele onvoorziene kosten (denk aan bijvoorbeeld een of andere operatie, heb jij daar zomaar even geld voor?)..

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:16

Ik betaal 240 E stalling per maand en 80 E hoefsmid aan vaste kosten. Daarbij is oa Steffi een keer geweest, en de fysio een sessie á zo'n 300 E. Hij is verzekerd, wat ook ongeveer 700 E per jaar kost. Hierbij komen nog alle andere kosten, intentingen, wormenkuren, da kosten, enz enz, en alle spullen die je koopt. Ik heb er een Prestige zadel opliggen á 1500 E ongeveer, en een Passier hoofdstel á 170 E. Dat zijn denk ik de grootste kosten. En houd er rekening mee dat ie ziek kan worden, of kreupel, enz.
En ik reken dus ook kleine dingen als een halsters, bandages (waarom bandages overigens??) en dergelijk niet mee!

En een paard zelf is ook niet gratis en voor een beetje een leuke betaal je al snel de hoofdprijs...

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:47

Je vergeet dekens.Winterdeken, zweetdeken eventueel zomerdeken.
En beugels, er stond wel 2 beugelriemen maar daar zitten geen beugels bij hoor.

Stalling is heel erg afhankelijk van de provincie.In het westen is het veel duurder dan in het noorden en oosten.
Bij ons op stal vragen we 180 euro in de maand dit is incl.alles.Dus een ruime stal van 4,5 bij 4,5.Onbeperkt stro, je mag zoveel in je stal doen als je zelf wilt.Voer, zowel brok als kuilvoer of hooi (wat je zelf wilt).Er wordt 3 keer per dag gevoerd.Onbeperkt weidegang, zowel in een koppel als in een eigen weilandje.Zadelkamer met mooie kasten met slot, poets/was plaats, binnenhal, 2 buitenbanen, longeerbaan, hindernismateriaal, kantine, trailer parkeren.

Stal je je paard thuis, dan heb geen stallingskosten, maar je moet wel een box kopen en wel een bak maken.Kosten kunnen dan ook oplopen.En je moet voer kopen, zowel de brok als het kuilvoer/hooi.Heb je ook opslag voor nodig.Dan zit je ook nog wel aan een aardig bedragje per maand hoor.En dan heb je minder, voordeel is dat je je paardje lekker bij huis hebt.

Hoefsmid kosten.Mijn smid vraagt 20 euro bekappen.35 euro voor ijzers en achter bekappen en 80 euro vierkant ijzers.Dit is warm beslag en komt aan huis en heb geen reiskosten.

Dierenarts kan heel verschillend zijn.Vooral met inentingen.Hier betaal je 12,50 voor influenza/tetanes en 15 euro voor rhino.Hier is een topic over geweest hoe verschillend en duur deze prijzen kunnen zijn.

Tandarts, kan wel heel verstandig zijn om je paard elk jaar even na te laten kijken voor haken, wolfstanden e.d.Hier kost dat 25 euro voor een behandeling.

Extra voer.Dat ligt natuurlijk aan jezelf.Wij voeren de paarden musli bij.Prijsklasses zijn verschillend per merk en soort.Je hebt zakken voor 6 euro en zakken voor 14 euro.Wortelen, wij hebben ze voor 2 euro, zak van 20 kilo.In de winkel kost het vaak al een euro of 6.Bij de appie huijn is het naturrlijk helemaal duur.
Dus het bijvoeren kost ook geld.

De wormenspuiten.Goede wormenspuit zit gemiddeld op de 12/14 euro.Moet meerdere malen per jaar.

Verzekering is afhankelijk van het verzekerde bedrag en wat je allemaal wilt verzekeren.Bv.alle ziektekosten of gewoon een simpele standaard verzekering.

Een klinische en/of rontgenologische keuring.Wel verstandig om een paard te laten keuren.Kan ook verplicht zijn wat betreft de verzekering.Vanaf bepaalde verzekerde bedragen moet je pard klinisch en/of rontgenologisch gekeurd zijn wil je het paard voor een bapaald bedrag verzekeren.

Eventuele kosten voor koop of huur trailer.

De kosten voor eventuele wedstrijden.Startkaart 38,50, lidmaatschap KNHS 40,00 coupons16,00.En je lidmaatschap bij een vereniging.Je inschrijfgeld voor de wedstrijden.

Dierenartskosten uitgezonderd de inentingen kun je niet voorspellen.Dit kan 50,00 euro zijn maar dat kan ook zo meer dan 1000,00 euro zijn.

Er komt een hoop bij kijken.En je komt altijd boven je uitgerekende bedrag uit.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 07:52

Alytje schreef:
ik heb net een eigen paard gekocht en heb dit ook allemaal uitgezocht. hier mijn lijst:
*biks 7,50 per zak van 25 kg (Havens) Waarvan hij 1 kilo per dag krijgt, dus reken maar uit.
*stro 2,50 per baal. Ik heb geen idee hoeveel ik per week gebruik 1,5 a 2 pakken?
*hooi 2,50 per baal. Hij vreet met de andere paarden mee, ik weet dus niet hoeveel hooi hij per dag binnenkrijgt. Ik denk ongeveer 5 plakken.
*inentingen 80? (Ik heb de rekening nog niet en mijn paard moest zijn basisentingen weer opnieuw)
*hoefsmid 20 euro

Maar ik ben iig niet binnen mijn budget voor spullen gebleven En ik vergeet vast nog heel veel kosten.

mag ik vragen waar je verzekerd bent en waartegen?

groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:18

kiwie schreef:
Ik zou erg graag een eigen paard willen. Maar mijn ouders willen het niet omdat ik er volgens hen nog niet sirieus genoeg over na heb gedacht. Nu ben ik dus sirieus aan het kijken hoe duur alles nu is om me ouders er van overtuigen dat ik toch nu echt sirieus er naar aan het kijken ben. Ik heb zelf via verschillende sites uitgerekt dat je voor ong 1000 euro klaar ben met: een simpel vzh zadel, hoofdstel, bit, 2dekjes, singel, 2x beugelriemen, halster, halster touw, lerderonderhoud spullen, longeersingel, bitstukje en bandages.

Zadel: tweedehands A-merk compleet met beugels en riemen gekocht voor 800 Euro (goedkoop is vaak duurkoop!), hoofdstel via een kennis in de groothandel voor 20 Euro incl. teugels, normaal toch ene heel stuk duurder!, bit 80 Euro, dekjes ong. 30 Euro per stuk, singel 2x ongeveer 35 Euro per stuk, halster 30 Euro (krijg je er normaal wel bij maar dat is het oudste wat ze hebben liggen vaak), halstertouw 20, lederonderhoud spullen samen ongeveer 30 Euro, longeersingel weet ik zo niet meer, bitstukje heb ik niet, bandages 2 sets voor 60 Euro totaal of 1 set peesbeschermers ad 45 Euro voor en achter. Je merkt dat ik er met 1000 Euro niet zou komen!

Maar wat heb je nu nog meer nodig en hoe duur kost dat nu.
Zoals bv de stalling, een baal hooi/stro, voer enz. En hoeveel je dan verbruikt per week en hoelang je dan met een zak voer doet enz.

Stalling all in voor 300 Euro, ik voer nog bij voor ongeveer 60 Euro per maand, hoefsmid rondom bekappen 20 Euro, rondom beslaan 80 Euro, wormenkuur elke 2 maanden ad 15 Euro, verzekering hebben wij niet, wij hebben wel een goede 3000 Euro apart staan, maandelijks spullen bijkopen ad ongeveer 100 Euro gemiddeld (dekens, tuigreparaties, nieuwe spullen...), inentingen en totale check up 2x per jaar 50 Euro, tandarts jaarlijkse controle afh. van aantal paarden en of er iets gedaan moet worden, lessen vanaf ongeveer 15 Euro per uur op de lagere niveaus.
Als je nog op concours wilt komen daar trailer of vrachtwagentje, lidmaatschap vereniging, startkaart KNHS, allerhande spullen, coupons, startgelden en kosten ter plekke bij.

Zodra ons paard mee op concours gaat, kost hij ons 500-600 Euro per maand gemiddeld. Momenteel ongeveer 350 in de maand zonder aanschafkosten van paard of spullen. Is goedkoper te doen: paard op de wei etc.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:40

Verzekering : 200 per half jaar (Hippo Zorg)
Stalling: 300 per maand (Paard) en verschilt per stal
Voer: 10 per zak, 1 kilo per dag, zit 20 kilo in de zak dus 1x in de 20 dagen een zak.
Spulllen: Had je voor jezelf al uitgerekend, maar reken altijd op extra dingen! Longeerspullen, beenbescherming dekens!. Spullen die je gebruikt slijten en vaak sneller dan je denkt. Je koopt ook vaak meer dingen dan je zou willen
Hoefsmid: (verschilt per smid) 30 bekappen, 70 rond om beslaan. 1x in de 6/8 weken
Dierenarts: Verschilt ook, en voorrijkosten. Maar vergis je AUB niet in hoe hoog dit kan oplopen!! Hou wat achter de hand
Tandarts: |Bij mij op de manege gingen ze met z'n allen tegelijk en dat was 65 per paard.

Volgens mij was dat het zo'n beetje...

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:53

Volgens mij kan je nooit echt rekening houden met dierenarts kosten, je weet immers maar nooit of je paard wat gaat mankeren.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:00

Stalling: 145 euro per maand. dan sta ik niet luxe. Paarden gaan elke dag naar buiten, 's nachts in box en daar zit gehakseld koolzaadstro en hooi/kuil bij in. Er is een (niet zo goede)buitenbak. Verder geen andere voorzieningen. Maar in het westen (zuid holland is misschien nog wel duurder)moet je wel zeker zoiets rekenen voor een stal zonder luxe. Wil je luxe (binnenbak etc.) dan wordt het al snel boven de 200 euro.
Voer: hooi/kuil is inbegrepen en ik voer daarnaast nog elke dag een halve schep muesli. Met een zak van 10 euro doe ik ongeveer anderhalve maand.
Hoeven: 25 euro voor bekappen elke 6/7 weken.
Inentingen: 40 euro 1 keer per jaar
Ontwormen: 10 euro elke 2 maanden.
Les: 40 euro per maand
verzekering heb ik niet.

Qua spullen en stalling kan je het echt zo duur maken als je zelf wilt.
Als je op een super de luxe pensionstal gaat staan, 2 keer per week priveles wilt en je paard vierkant op ijzers, onder 3 dekens en elke dag in een ander anky setje wilt is het heel wat anders dan als je bij een boer gaan staan en alleen koopt wat nodig is.

Verder moet je wel zeker weten dat je genoeg geld hebt om een eventuele operatie te betalen. (en dat kan heel hoog oplopen..)
Want het is niet leuk als je je paard moet laten inslapen omdat je geen koliekoperatie kan betalen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:19

Ik heb geen eigen paard, maar heb lang nagedacht om een IJslander te kopen. Het paard zelf kost 3000 uro. Dan zou ik per maand 150 euro kwijt zijn aan stalgeld, daar zit verder alles bij. Hoefsmid, 1x in de 8 a 10 weken is 68 euro (met groepskorting) en 2x per jaar enten en dan nog ontwormen.
Zadel is tweedehands iets van 1000 euro en hoofdstel 400.
Bedenk wel dat het veel tijd en geld kost. Jezus, ik lijk mijn moeder wel haha.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:29

even mijn kosten op een rijtje:

* stalling (kost bij mij 283 euro.p.m. maar das incl. alles, voer enzo)
* hoefsmid (bekappen + ijzers = 70 euro per 2 maanden)
* wormenkuur (21 euro per 2 maanden)
* inentingen (30 euro, 2 keer per jaar)
* dierenarts kosten (verschilt)
* verzekeringskosten (mijn paard is niet verzekerd)
* extra musli (8 euro per zak, doe ik 2 weken mee)
* GOED zadel (voor die duizend euro die jij beschreef kun je echt geen goed zadel hebben, mijn zadel alleen al koste 2000 euro, en dan nog al die andere spullen en wat dacht je van poetsspullen, longeerlijn, longeerzweep, medicijnen zoals acederm, jodium, andere ontsmettingsmiddeltjes)

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:31

bij ons op stal heb je wel alle voorzieningen, 3 keer per dag biks, 2 keer per dag hooi, solarium, 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, springweide, padock, poetsplaatsen, grootte kast voor al je spullen, zomers weidegang, grootte stal die elke dag word uitgemest

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:25

oke bedankt. Maar de beugels was ik vergeten er bij te zetten en de zweetdeken. Waarvoor zijn die andere dekens dan nodig? Ik ben al super blij met de bokkers die het neer hebben gezet zijn er nog een paar die het willen doen

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:39

Kheb pas n paard gekocht hier mijn overzichtje:
even mezelf gequote uit n ander topic
Lotte1990 schreef:
Hier eerst een overzichtje van wat ik (wij) kwijt zijn:
230 aan stalling per maand (inclusief voer, stro, gebruik van buitenbak, binnenbak, longeerring en weide)
50 euro aan verzekering (das wel de duurste mogelijkheid,,t kan ook voor 7 euro per maand )
20 euro aan de hoefsmid (per 2 maanden, alleen bekappen)
en ongeveer 10 euro aan een wormenkuur (per 2 maanden)
Ik ga er vanuit dat je ook nog les neemt dus die kosten zul je er nog bij moeten tellen, maar vaak is dat goedkoper als je met een eigen paard lest. (Ik les 1 keer per week en ben 45 euro per maand kwijt, maar volgensmij kan dat wel goedkoper..)

dan nog de eenmalige kosten zoals een zadel en een hoofdstel, en natuurlijk de kosten van je paard zelf! (dat kan 1000 euro zijn, maar ook veel meer. Mijne was 4500, misschien verklaart dat ook waarom hij volledig verzekert is )

voor een zadel kan dat variëren tussen 200 en 1500 euro, maar een mooi nieuw zadel heb je wel voor 400. Je kunt natuurlijk ook tweedehands kopen...
Een hoofdstel kost rond de 20 euro en het bit ook.
(vergeet het onderhoud voor het leer niet!)
Als je geen zin hebt in een overmatige wintervacht (of als je paard geschoren is) moet je ook een deken hebben. Een staldeken heb je voor ongeveer 70 euro, waterdichte dekens zijn duurder.
En een zweetdeken (+/- 50 euro) is ook onmisbaar.
Als je bij een vereniging rijd dan zul je poetsspullen en een halster zelf wel hebben denk ik?

Wat ik ook nog wou zeggen is dat je niet alleen na moet denken over de kosten, maar bijvoorbeeld ook over wat je met je paard doet in de vakanties of als je het druk krijgt met school/werk.
En hoever je met dierenartskosten wil gaan als je paard ziek wordt.
Denk ook na of je wedstrijden wil rijden, want dan komen er veel kosten bij, denk aan een trailer, startgeld en wedstrijdkleding.

Als laatste moet je inderdaad gaan kijken naar een goede pensionstalling (of eventueel bij een boer, dat is vaak heel goedkoop maar je hebt ook minder voorzieningen en op een stal wordt je paard vaak beter in de gaten gehouden en is er sneller iemand bij als hij bijvoorbeeld koliek krijgt)
een goede pensionstal heeft vaste voertijden en goede en vooral veilige voorzieningen. Let erop dat je paard niet in de tocht komt te staan of op een plek waar het heel druk is. Denk ook aan weidegang!
Het is voor je paard leuk als hij zijn hoofd over zn boxdeur kan steken en naar buiten kan kijken, nog beter is het als hij een vrije uitloop heeft.

Misschien is het ook nog een optie om je paard te delen met iemand anders? Dat is financiëel super handig! Maar je moet wel een beetje dezelfde rijstijl hebben en goed met elkaar om kunnen gaan. Maak superduidelijke afspraken over de rijtijden, wedstrijden, wat je doet als de ander stopt en over geld.

In ieder geval: denk er goed over na! Een eigen paard betekend ook verantwoordelijkheid, je kan niet een dagje in je bed blijven liggen omdat je geen zin hebt. Jou beestje rekent op je!

Succes er mee!

Nog even over het zadel: je zegt een "simpel vz-zadel". Dan moet je natuurlijk wel een paard hebben wat een makkelijke rug heeft...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:49

De spullen die je koopt maak je zo duur als je zelf wilt.
Op een zadel moet je niet besparen, maar bijvoorbeeld een hoofdstel, je hebt ze van 20 euro en van 100 euro. Die van 20 euro zijn ook prima.

Dekjes, de HH dekjes van 15 euro voldoen net zo goed als een ankypad van 50 euro. En zo is het met de meeste spullen.
Ook tweedehands zijn er veel goede spullen voor weinig te vinden.
Het maakt een paard echt niet uit of z'n dekje nou een merkje heeft of niet

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:21

intentions schreef:
Alytje schreef:
*hoefsmid 20 euro

mag ik vragen waar je verzekerd bent en waartegen?

groetjes

Mijn paard is verzekerd bij Interpolis, daar heb ik de beperkte verzekering. Dan ben je verzekerd tegen dood en 80% van de kosten worden vergoed bij acute fracturen, acute open verwondingen en koliekoperaties.
Voor die verzekering betaal je 3,5% van de verzekerde waarde. Maar de uitgebreide info staat wel op de site van Interpolis