Kan een paard het springen missen???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inno1985

Kan een paard het springen missen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:31

Ik heb waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik vraag het toch, want ik wil graag problemen voorkomen.

Mijn paard is in het verleden Z springen geweest, en heeft bij de vorige eigenaren altijd gesprongen. Ik heb mijn paard nu zo'n 1,5 maand, en heb sindsdien niet met haar gesprongen, omdat wij op stal geen springmateriaal hebben.

Nou het probleem. Als ik me paard losgooi in de longeerbak (is een afgezet stuk van een 60 x 20 bak) met afzet lint wat net zo hoog is al de bakrand (ongeveer 1.50) dan wil ze er nog wel eens over heen springen, nou vind ik het niet zo erg als ze over het lint heen springt, want dan komt ze in de bak terecht. Maar vandaag sprong ze dus over de bakrand heen. En dus was er verder geen omheining, dus paard bijna de weg op.

Ik heb me nu voorgenomen om haar niet meer los te gooien, maar haar gewoon altijd aan de longeerlijn te houden, maar zou het kunnen dat mijn paard gewoon heel graag wil springen dat ze daarom uit de bak springt, of wil ze gewoon vluchten, ik gebruik geen zweep, want die vind ze eng.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Tamara

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:33

Ik denk dat het helemaal niets met missen te maken heeft, ze is gewoon een beetje "stout"!

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:34

Gewoon ontdeugend, bedoel ik

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:34

Mijn vorige paard sprong ook overal uit als ze alleen liep. Als ik haar los deed in de bak sprong ze er ook altijd uit. Toen ze naar de keuring moest kon ik ook niet oefenen met losspringen in de buitenbak want dan ging het zo: hindernis, nog een hindernis, bakrand.. en konden we haar weer vangen op het erf of in de wei. Erg lastig.
Ik sprong wel vaak met haar in de clublessen..geen idee of het hielp, ze mocht gewoon niet meer alleen naar buiten en los in buitenbak.
Erg lastig! Succes met je paardje!

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:35

ja dat zou dus ook kunnen, maar omdat er nooit meer met haar gesprongen wordt, en misschien vind ze het gewoon heel erg leuk, dat ze het daarom blijft doen, want als ze over de bak heen springt, dan zie je dat ze helemaal in haar sas is zeg maar.

Gr

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:36

Kun je zelf niet een paar balken (tweedehands?) kopen? Misschien verveeld ze zich gewoon?

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:38

xxZanniejxx schreef:
Kun je zelf niet een paar balken (tweedehands?) kopen? Misschien verveeld ze zich gewoon?

Ja ik kan wel aan de staleigenaar vragen of hij het goed vind als er een hindernis komt, al is het er maar 1, is toch weer wat anders dan dat dressuren iedere keer.

Gr

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:44

Ja, das een goed idee

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:45

ik ken een voorbeeld van een paard wat altijd gesprongen had. maar op de stal waar ik werkte mocht je niet springen. het was een groot paard van 1.80, die als je hem zag staan en zag lopen, zo ontzettend sloom was en nooit geen stap verkeerd zette.
toch is hij degene geweest die over de paddock(+/- 1,60) is gesprongen, terwijl de paddock echt niet zo groot is en het beesie een stijve hark is. hij hield er in elk geval nix van over

merel is ook vaak mee gesprongen en vaak mee naar buiten geweest. toen ze een jaar lang alleen maar kon dressuren zag je haar geestelijk gewoon minder worden. sinds ze weer op een stal staat waar ze kan springen en kan trainen voor endurance is ze weer helemaal de ouwe merel. gelukkig sprong ze nooit uit zichzelf over iets, maar als je haar ergens op afstuurde had ze zo voor je over het hek gesprongen

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:45

Je hebt trouwens een leuk paardje gekocht (heb even in je profiel gekeken)! Schimmels zijn echt leuk!

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:59

xxZanniejxx schreef:
Je hebt trouwens een leuk paardje gekocht (heb even in je profiel gekeken)! Schimmels zijn echt leuk!

Dank je wel, ben ook verder super blij met haar, het is helemaal mijn paardje, zo lief, en toch lekker voorwaarts. Ik zou ook echt niet meer zonder haar willen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:02

Ik was mijn paard vrij aan het laten springen, en ja hoor hij sprong ook over de bakrand heen Dus ook als je ze wel laat springen gaan ze er ook overheen.. (de mijne wel iig) Wel heel lastig, want ik kan mijn paard ook niet meer los in de bak zetten.
ik heb geen idee of je paard het springen mist, maar ook al zou je nu met hem gaan springen, volgens mij springt hij er dan nog over. Als een paard eenmaal doorheeft dat iets makkelijk kan, doen ze het zo nog een keer.