alleen plassen op stal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

binky

alleen plassen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:50

sinds drie weken ben ik de trotse eigenaar van Boi een zwarte tinkerruin met een geweldig lief karakter.
Zoals je wel merken kunt ben ik helemaal verliefd op hem,hij heeft alleen 1 min puntje en daar gaat ook mijn vraag over: Boi plast alleen in zijn stal.
Hartstikke mooi zindelijk,maar erg vervelend op een buitenrit!
Ik kan gaan staan in mijn beugels,maar meneer doet het echt niet,maar zogauw hij 1 stap in zijn stal heeft gezet gaat hij opgelucht staan plassen.

Het zou niet vervelend zijn als hij er niet vervelend door zou worden maar als het hem te lang duurd gaat hij erg met zijn hoofd schudden en maakt daarbij steeds dribbel drafjes.
Wie o wie geeft me raad,en wat kan ik er aan doen?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:58

neem een halster mee stap zodra je denkt dat hij moet af en wachten maar. wel een niet spattende ondergrond kiezen paarden houden niet van plasspetters.
en belonen zodra hij buiten zijn stal plast!!

ellepel

Re: alleen plassen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:59

hij staat overdag wel gewoon buiten?

dan plast hij echt wel in de weide, alleen zie je dat niet

mijn ruin plast ook altijd meteen in zijn stal als ik hem erin zet, bij veel dieren is het zo dat ze dan daar plassen omdat dan hun geur er weer inzit als je bijvoorbeeld net hebt uitgemest.

overigens doet de mijne het ook als de stal nog vies is, denk dat je er weinig ana kunt doen, behalve dus voordat je gaat rijden hem even laten plassen op stal

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:02

Dat betekent allesinds dat hij zich op z'n gemak voelt op stal, waar de meeste paarden gaan plassen (toch de meest die ik ken) in een dennenbos waar een zachte onderbodem is... (door de afgevallen naalden dus)

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:06

Mijn pony moest ook vaak plassen en deed dat dan niet (vooral op wedstrijd). Mijn instructrice van toen raadde mij aan om dan te gaan fluiten. En als je paard dan in zijn stal staat en gaat plassen ook fluiten. Als je dit lang volhoudt moet hij de link gaan leggen en zo ook onder het zadel of op de trailer gaan plassen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:08

Ik heb weleens gehoord dat je moet gaan fluiten ofzo. Dat je paard dan gaat plassen.
Maar volgensmij klopt er niks van.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:08

Samo schreef:
Mijn pony moest ook vaak plassen en deed dat dan niet (vooral op wedstrijd). Mijn instructrice van toen raadde mij aan om dan te gaan fluiten. En als je paard dan in zijn stal staat en gaat plassen ook fluiten. Als je dit lang volhoudt moet hij de link gaan leggen en zo ook onder het zadel of op de trailer gaan plassen.

Oh, je was me voor.
Weet jij of het klopt?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:12

Mijn pony wilde in eerste instantie niet eens poepen tijdens het rijden. Als ze nu toch iets doet onder het zadel, laat ik haar altijd uitgebreid stilstaan. Hoort natuurlijk niet (tijdens een dressuurproef heb je ws meteen vette minpunten) maar ik wil haar niet vooruit dwingen, straks doet ze het helemaal niet meer...

Plassen heb ik nog geen oplossing voor gevonden, dus ik blijf dit topic volgen In ieder geval belonen als ie het een keertje per ongeluk toch doet!

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:22

Mijn bijrijdpaard heeft net hetzelfde. Als we een langere buitenrit gaan maken wordt ze tegen het einde ook helemaal kregelig van en ze stapt dan ook niet meer goed door, van zodra we aan de stal komen wil ze zo gauw mogelijk haar box in en dan plast ze daar. Of ze in de wei plast weet ik niet.
Ik vind dit wel moeilijk want ik zou graag endurance met haar gaan rijden en dan ben je toch wel enkele uren bezig, ik wil niet dat ze dan vervelend wordt omdat ze haar plas aan het ophouden is.
Heeft iemand nog andere ideeën dan fluiten? (want dat kan ik eigenlijk niet )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:24

dat fluiten dat klopt.....

boeren doen het bij koeien wel, die beginnen te plassen als je gaat fluiten, bij mensen werkt het ook, zeker bij de mannen...
vandaar dat je altijd fluitgeluiden hoort op de wc.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:30

haha ja dat je moet gaan fluiten heb ik ook gehoord misschien helpt dat? Ik ken ook wel paarden die dat doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:36

doen die paarden dat? dat fluiten?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:39

fluisten ben ik ook aanhet oefenen met willem maar het wil niet echt vlotten.
gister wedstrijd gehad en onder de man heen en weer geweest. was al gauw 3 uur weg. hij moest zo nodig plassen datie een meter voor zijn stal alles liet lopen, zo op de tegels
of hij doet het in de paddock, dat heb ik ook wel eens gezien. in de wei ook geen probleem, maar tijdens het rijden doetie het nooit.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:21

Mijn ruin had dit probleem ook drie jaar geleden. hij werd druk en dribbelig, het duurde even voor ik het door had. Mensen riepen wel eens; je paard lekt. De urine liep er dan gewoon uit te druppelen, maar stilstaan en plasen ho , maar.

Ik heb hem steeds op gras neergezegd en laten proberen. ik geloof da thet wel een half jaar geduurd heeft, maar inmiddels plast ie toch onderweg. Dit gaat nog steeds niet echt vanzelf. Hij wordt dus druk en onrustig en daaruit maak ik op, dat er wel eens geplast zou moeten worden.

succes.
(iemand met een k.. toetsenbord, waarvan deshift toets regelmatig weigerd)

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:14

Heb ook een paard met dit probleem.Hij is nu 12 en heeft dit altijd al gehad.En heb echt al zoveel geprobeerd maar niks helpt.Als er een pilletje op de markt zou komen waardoor hij gaat plassen koop ik gelijk de hele voorraad!
Mijn paard staat soms met concour te druppelen in de trailer, maar hij gaat echt niet plassen.In zijn stal aangekomen loopt hij leeg, dat zal wel vertrouwd zijn.
Heb al zoveel geprobeerd.
Fluiten, veel paarden gaan dan direct plassen.
Afstappen en aan de hand lopen.
Door een plas water lopen.
Een kraan laten lopen.
Wel zaagsel in de trailer en geen zaagsel in de trailer.
En noem maar op.
Heb hem op een gegeven moment in het weiland gezet als we terug kwamen van concours.Dus niet eerst in zijn stal gezet, maar gelijk in het land.Ik dacht als hij dan in de wei gaat plassen doet hij het straks ook op concours.Hij plassen, ik heb uitbundig beloond.Heb dit meerdere keren gedaan, maar ook dit heeft niet geholpen.Ik denk dat zijn eigen stalletje en zijn eigen weiland te vertrouwd is.
Het is heel vervelend.Dit paard loopt in de hogere dressuur en als hij al moet plassen voor de proef, dan wordt het niks.Hij kreunt het uit als ik tijdens een oefening mijn been verleg voor de hulpen.Heb ook al wel eens aande dierenartsen gevraagd of er iets voor is, maar helaas.
Ik heb sinds enige tijd geluk.Als ik op een binnenwedstrijd ben waar ze stalling hebben, dan vraag ik gewoon even of mijn paard even 5 minuten in een box mag staan.En ja dan plast hij.Maar dan moet er niemand bij staan.Ik moet om het hoekje gaan staan wachten.Als iedereen weg is dan gaat hij eindelijk plassen.Helaas kan dit tijdens de buitenwedstrijden niet en heb je niet bij alle binnenwedstrijden ook stalling.
Het is een heel vervelend probleem.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:56

hmmm ja lastig, soms is gam zo slim om van te voren nog even te plassen en sinds ik hem heb heeft hij 1x op rit geplast. voor de rest altijd na de tijd.
het is zels zo erg dat ze nu vaak speciaal de inloopstal binnengaan om hun plasje of poepje te doen

binky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:17

Gelukkig !Dacht al dat Boi de enige was met dit euvel hahahaha
Wat betreft een zachte ondergrond,dat maakt hem niets uit,hij plast zogauw hij zijn stal in het vizier heeft.Dus ook op het beton ervoor. Fluiten hahaha dat hebben mijn mederijders al eens de hele weg gedaan maar nee hoor.............boi snapt het niet, hij legt geen link in ieder geval.