help mijn haflinger is te sterk!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obelixXx

help mijn haflinger is te sterk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:34

heey altijd als ik ga rijden met mijn haflinger is de mijne zo sterk ik word er gek van heb nu gewoon een bustrens... wie heeft dit zelfde probleem gehad en wat deed je er tegen!

obelixXx

Re: help mijn haflinger is te sterk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:35

ik weet dat haflingers gewoon sterk zijn maar kan hij iets minder trekken...??? hoe doe je dat afleren...

Mirannda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:37

misschien keertje van bit verwisselen misschien dat het helpt je kan het altijd even proberen

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:39

Tja, zoals je bij dit soort topics bijna altijd wel leest.

Het beste kun je goed les nemen...

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:39

Heb niet hetzelfde probleem gehad... maar je leest hier vaak dat mensen een steeds lomper en groter bit in de mond van hun paard leggen. Wat je daar misschien mee zegt is: Je hoeft pas te luisteren als je enorm veel pijn aan je mond hebt.
Stap eerst eens af en begin met wat grondwerk. Zorg dat je paard het leuk vindt om naar je te luisteren, er zijn tal van mensen die alleen met halster rijden (ik nog niet).
NIET meteen denken: o dat doe ik ook. Die mensen hebben eerst het vertrouwen van hun paard gewonnen. Maar steeds groffere middelen gebruiken werkt niet, het paard is toch sterker.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:40

knolliegirl schreef:
misschien keertje van bit verwisselen misschien dat het helpt je kan het altijd even proberen

Een scherper bit lijkt me niet de oplossing. Het maakt het probleem vaak groter dan dat het oplost. Heb je goede les?? Is de pony goed opgevoed?? Het is heel belangrijk dat de basis goed is.
Elk paard is sterk als hij/zij het wil. Dat ligt niet perse aan het ras. Als het vooral met rijden is zou ik of goed les nemen en als je dat al hebt zou ik overleggen met je instructeur. Die kent jullie beter!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:40

nee dat heeft niks met inwerking van het bit te maken.
als neem je het bit wat het sterkst inwerkt, dan krijgt je haflinger een harde mond en zal hij even hard trekken.

ik kan je wel uitgebreid uitleggen hoe je je paard het beste kan rijden, maar je kunt veel beter les nemen!

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:46

Ik weet niet of het een goed idee is maar wie weet;

begin bij het begin, ga hem longeren en laat hem naar je stemhulpen leren luisteren. Pas deze ook toe als je aan het rijden bent. Ookee het lost het probleem niet op maar misschien helpt het wel iets bij het rijden.
Succes ermee!

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:54

Je kan nooit van een pony winnen met je kracht.
Je moet slimmer zijn.
Neem les!

Over het bit, word de haflinger sterker in z'n mond. nog sterker als die is.
Zeker niet doen, later reageert die het zelfde erop en kom je uit op een héél scherp bit en heeft het geen zin meer, maak je het indd het probleem groter!

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:12

Boeli_Wendy schreef:
Je moet slimmer zijn.
Neem les!

Ben ik het mee eens.
Neem les en ga er niet zomaar andere bitten inhangen.
Met kracht win je het niet idd, daar wordt je pony alleen maar sterker van.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:16

Famke_a4pje schreef:
Boeli_Wendy schreef:
Je moet slimmer zijn.
Neem les!

Ben ik het mee eens.
Neem les en ga er niet zomaar andere bitten inhangen.
Met kracht win je het niet idd, daar wordt je pony alleen maar sterker van.

Hetzelfde!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:21

heb ik ook ghead met mijn haflinger. (gelukkig was het bij hem meer uitrpberen) wat bij mij hielp als hij te sterk werd. Hem op de volte zetten. Of als jij links wilt en hij gaat rechts. Dan wilt een flinke tik bij hem ook wel helpen. Of een tik op zijn hals

maar een gevecht aan gaan lukt niet. (wordt ik ook vaak voor gewaarschuwd want ik win het toch niet, je moet slimmer zijn)

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:48

Ik geloof niet dat les overal de oplossing voor is. Toen ik het kreeg, werd meteen een zweep in je handen gedrukt met de uitleg: Als je harder wil moet je slaan, maak je geen zorgen, een paard is heel groot dus die voelt er niks van.
Ik was toen 10 dus geloofde ik dat ook nog eens...
Als je geen goeie manege kunt vinden, in ieder geval veel boeken lezen. Om te zorgen dat je op een goeie manier met je paard omgaat is Hempfling alvast een aanrader.

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:29

arno8 schreef:
Ik geloof niet dat les overal de oplossing voor is. Toen ik het kreeg, werd meteen een zweep in je handen gedrukt met de uitleg: Als je harder wil moet je slaan, maak je geen zorgen, een paard is heel groot dus die voelt er niks van.
Als je geen goeie manege kunt vinden, in ieder geval veel boeken lezen. Om te zorgen dat je op een goeie manier met je paard omgaat is Hempfling alvast een aanrader.

Les is nooit goed als je niet goed les krijgt.
Ik vind dat les (goed les dus) in dit geval wel kán helpen.

La_Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:40

Mijn eerste tip is: loslaten, niet terug trekken......
Mijn hafje hing ook alsmaar in de teugels en ik moest al m'n kracht gebruiken om haar tot stoppen te krijgen als ze niet langzamer wilde (en m'n toenmalige instructrice zei daar verder ook niks over )
Ik heb sinds een paar maanden een andere instructrice en bij haar ben ik weer helemaal vanaf het begin begonnen.
Helemaal geen druk op de teugels en alleen maar op je zit rijden. Zodra jij je zwaarder maakt moet je paard langzamer / een gang terug gaan. Pas als dit goed gaat kan je rustig aan je teugels weer oppakken, maar ze moeten blijven luisteren naar je zit!!!
Dit zal echt wel een tijdje duren voordat je hafje dit doorheeft, maar als ze het eenmaal doorhebben zal je zien dat het allemaal veel gemakkelijker gaat

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:47

arno8 schreef:
Als je geen goeie manege kunt vinden

Precies dan heb je dus niet bij een goede manege gereden.Ik neem aan dat de topicstarter wel iets ouder is dan 10 en zelf wel weet dat als je hard met een zweep moet slaan want het paard voelt het toch niet dat niet goed is en je dus verder moet zoeken.Ik denk dat dit alleen met les is op te lossen.Je moet leren hoe je je paard zonder kracht moet rijden en dat kun je niet uit een boek leren dat moet iemand je laten voelen en nog eens voelen tot je begrijpt wat de bedoeling is en je zelf weer verder kunt.Maar dan is er wel weer wat anders en kun je lekker doorlessen.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:52

je kan ook een fluitbit nemen, dat is gewoon een normaal bit met gaatjes erin als hij hem dan vast wil pakken krijgt hij trillingen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:54

wat zegt je instructeur hiervan???

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:55

Weer helemaal opnieuw beginnen met de basis en zorgen dat je met grondwerk dominanter bent dan hij.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:56

arno8 schreef:

Wat een dom geneuzel....

Het is toch wel vreemd dat hier op RT nooit vragen staan van mensen die goed les hebben.

Dit is ook zo een simpel probleem dat met goede les heel makkelijk op te lossen is... het ligt namelijk niet aan de pownie maar aan de ruiter.

lovewally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:59

bij mij haflinger was het ook zo.. ik ben toen van een enkel gebroken bustrens over gestapt naar een dubbelgebroken watertrens en les genomen dit heeft veel geholpen
succes

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:07

Ik ken jou en je pony natuurlijk niet persoonlijk, maar het kan zijn dat je pony het saai vindt en daarom zijn eigen zin gaat doen. Hou dus afwisseling erin !! Maar het kan ook prima liggen aan het bit. Bij mij op de manege staan ook een paar Haflingers, waarvan 2 met een stang rijden en 1 met een pessoabit. Mijn eigen Haflingertje rij ik daarin tegen weer met een gewoon dubbelgebroken bustrensje. Het ligt dus maar net wat je paard nodig heeft, maar het kan ook net zo goed zijn dat hij een loopje met je neemt. Ik zou als ik jou was les gaan nemen bij een ervaren instructeur. Die ziet waarschijnlijk wel waar jullie probleem ligt en hoe je het op kan lossen. Veel succes ermee !!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:12

ik had dat met mn tinker. Wat ik gedaan heb. Ik heb haar leren rijden op mn benen. en ik heb lessen lang met een lange teugel gereden, zodat ze er ten eerste geen steun aan had, maar ook niet sterk kon zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:13

STANDAARD bij haflingers is hard gaan sterk worden........ doen ze allemaal....... en weet je wat de ruiters dan gaan doen.... die gaan ze inhouden met veel kracht, en mocht dat niet werken dan steken we lekker de beentjes af en gaan half staan in het zadel

6 - 0 voor de pooownie want die hoeft alleen maar hard en zijn hoofd wordt ook nog eens gedragen......

Zitten op je kont, been eraan en loslaten......... das alles wat er nodig is.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:34

KiWiKo, ik nodig je uit op mijn tankie