haflinger inrijden bij 4jaar...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

haflinger inrijden bij 4jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:31

nu heb ik hier al een paar topic's geopend dat onze haflingers binnenkort zouden ingereden worden, helaas had ik de eigenaar verkeerd begrepen, hij gaat ze pas laten inrijden als ze 4 worden (dat is dus nog een jaar en een 4tal maanden)
nu gaat hij wel beginnen met ze tegen dat ze drie zijn in de koets te leren (hij gaat ze nu longeren en de stemhulpen leren)

maar hij wilt pas dat er iemand opzit als ze zogezegt volgens de haflingers volgroeit zijn.
(in haf boek staat ook dat het normaal de gewoonte is ze bij vier jaar in te rijden)

mag ik nu vragen, waarom dit bij haflingers zo is (ik weet niet of het bij tinkers, fjorden en dergelijke varianten (bijna zelfde bouw) van haflingers ook zo is,

en wie onder jullie haflinger houders, heeft zijn haflinger wel op drie jaar ingereden?

zou het dan zoveel kwaad kunnen mochten ze toch bij drie jaar ingereden worden?

gewoon een vraag...
graag antwoord

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:36

een paard groeit tot zn zevende, er wordt gezegd dat een paard vanaf zn vierde het beste ingereden kan worden.
ik heb mijn haflinger op zn derde beleerd, en het eerste jaar niet veel van gevraagd, zo nu en dan bereden. of hij eerder af is als andere haflingers moet nog blijken over een jaar of 15-20

maar dat ging over mijn eigen haflinger, jij hebt met paarden van iemand anders te maken en moet dus doen wat de eigenaar zegt

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:38

Ik weet dat Sonja heel erg vroeg ingereden en beleerd is voor dekoets, toen ze twee was. Dat was bij de eerste eigenaar en kon ik dus verder niks aan doen.
Sonja heeft er geen hinder van ondervonden en later ook niet. Wel had ze wat gallen op de achterbenen, wat kan onstaan na te zware of verkeerde belasting. Deze gallen heb ik toen laten onderzoeken door de DA en die heeft geconstateerd dat ze er verder geen last van heeft.
Ik ha dhet zelf nooit gedaan en was pas echt begonnen als ze drie was met wat grondwerk en longeren, tegen 3,5/4 jaar had ik er dan voor het eerst opgezeten. Waarom??? Tja zo zijn mijn principes dat had ik dnek ik met elk paard gedaan.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:50

Onze Haflinger wordt dit jaar 4 en dan gaan we hem ook wat serieuzer inrijden. Nu zitten we er af en toe 10 minuutjes op.

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 14:37

@ missnynke: natuurlijk ga ik doen wat de eigenaar zegt ik heb liever dat hij gezond zal blijven en er een band mee bouwen, dan er zo vroeg mogelijk op rijden en dat hij er mischien later hinder van zou hebben, maar ik vroeg het me af, en dat gaat pas weg als ik het antwoord ken

voor de rest ook bedankt

SDE

Re: haflinger inrijden bij 4jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:29

Jade (Haflinger) wordt rond september dit jaar ingereden. Dan is hij 3.5 jaar. Dan zetten we hem heel de winter terug op de wei om in het voorjaar met hem terug lichtjes te beginnen rijden.

Mij werd altijd verteld dat de sobere rassen pas op latere leeftijd volgroeid zouden zijn. Een sober ras zou op 3-jarige leeftijd in verhouding minder hard gegroeid zijn dan een andere 3-jarige. Deze laatste zou al meer het postuur van een volgroeid paard hebben. Ik weet niet wat er van waar is. Ik zou sowieso ieder paard pas inrijden nadat hij 3.5 jaar is geworden.

_Dunja_

Re: haflinger inrijden bij 4jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:50

mmmhhhhh ben ik de enige die een haflinger heeft en die met 3 jaar en 2 maanden begonnen is met inrijden.
Dan wel te verstaan 10 min en dat 3 keer per week.
Na een paar maanden ben ik 3 keer per week een min of 20 gaan rijden en nu rijd ik 3 keer per week een half uur a 3 kwartier.
Ze word in maart 4 jaar.
Ik rijd dan ook niet heftig dressuur of zo hoor gewoon recreatie met een beetje dressuur.
Wel gaat ze straks lekker een maand het land op en dan rustig oppakken.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:10

Een ijslander word normaalgesproken op zn 5e pas ingereden. Sommige grote stallen beginnen er al met 4 jaar mee maar dat is volgens mij alleen voor het geld...

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:13

Rosa is op 2 en een half ingereden afschuwelijk, mijn babytje, Ik heb het eerste jaar heel erg rustig met haar gedaan en nu doen we wat meer(we kregen haar toen ze net drie was, vandaar) Maar ik zou lekker lang wachten, maar met 3 inrijden kan toch geen kwaad?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:32

floint heb ik met 2,5 in gereden, nooit problemen mee gehad!
lite is pas met haar 3,5 hier gekomen en daar rijd ik nu sinds januari mee.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:06

waarom kon je niet nog eventjes wachten Janneke? hij is nu pas 3 zie ik in je profiel, dus je kunt nog helemaal niet merken dat je er nooit problemen mee hebt gehad. Toch? Dat komt toch pas, als het al komt, over een paar jaar? Waarom spring je dan toch ook al met hem? Ik had nog lekker eventjes gewacht... Maarja...

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:44

Altijd moeilijk zulke dingen ja.. iedereen heeft een andere mening.
Mijn haflingermerrie heb ik ingereden op 6,5 jarige leeftijd, niet bewust hoor, ik kocht haar gewoon op deze leeftijd geheel "groen".
1 jaar later liep ze in de sport L1 met veel winst... het was een beetje te hard gegaan dus liep ze verzuring op... ze was niet meer te rijden en kreeg "angst" voor het zadel.
Ze heeft toen 3 maanden stil gestaan, en daarna weer rustig opgepakt, van de zomer ga ik haar weer L2 starten..
Dus je ziet: hoe dan ook, doe rustig aan met je paardje!!!!

Mijn veulen (1jr) wil ik pas een zadel opleggen als ze minstens 3,5 is.. maar dat is een anda x kwpn.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:51

hallo
Ik ben nu ook met die van mij begonnen.
Ik ben nu zo ver dat ik met zadel wat longeer.
Maar geloof me dat stelt echt niks voor.
HIj word over 3 weekjes 3 jaar oud.
EN hij wil zo graag iets doen maar goed ik doe alles lekker rustig aan.

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:21

natuurlijk heeft iedereen een eigen mening, maar ik vroeg me dit af , omdat het ook in m'n haf boek staat dat "de gewoonte" is dat ze bij 4 ingereden worden...

dan gaan we natuurlijk wachten : )

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:43

Ik begin met mijn pony's rustig rond hun 3e. Dan gaan ze voor de wagen en onder het zadel tot de basis er in zit(vaak 2x in de week max 30 min incl opzadelen en dergelijke). Ze worden op hun 3e ook gedekt en gaan dan de winter en lente weer op rust. Pas als het veulen wat ouder is gaan we dan weer aan het werk