aan de teugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:22

hallo, ik vroeg me af. hoe komt het dat een paard aan de teugel loopt, als je die hulpen geeft? dat word toch niet geleerd... ja wel een beetje natuurlijk. maar ik bedoel. hoe komt het dat hij door been en teugel na beneden gaat?

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:37

Tuurlijk wordt hem dat geleerd... Hij doet het niet voor niks. Paard heeft gewoon gemerkt dat wij dan ophouden met zeuren

Ruiter gaat zorgen dat hij voorwaarts is, en dan een beetje "vragen". Als het paard zich ontspant en nageeft houdt de ruiter op met vragen. Het stoppen met vragen (rust!) is dan de beloning voor het paard. Paard weet al gauw wat hij moet doen om de rust-beloning te krijgen en zal het dus een volgende keer makkelijker doen.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:38

Er zijn heel veel topics over, gebruik de zoekmachine eens !

Woest

Re: aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:39

hey,
zelf ben ik het ook nog allemaal uit aan het zoeken en aan het leren , maar ik denk dat deze naar beneden gaan .. (ik ga het proberen uit te leggen met mijn eigen woorden (oei oei)

doordat je zorgt dat een paard je hand gaat opvoelen gaat hij meer opletten, mocht je hem dan proberen nageefelijk te rijden zonder beenhulpen te gebruiken gaat hij (denk ik ) op de voorhand lopen, en vaak ook vertragen, door dat je ook nog met je benen een drijvende en controlerende hulp gaat geven, gaat hij energieker lopen en dit kan hij alleen als hij dan zijn achterhand onder gaat brengen waardoor zijn rug beter staat en hij "normaal" ontspannender loopt.

maar bij paarden waar dit nog nooit gedaan is, zal het moeizamer gaan omdat hij dan spieren moet gebruiken die hij normaal niet gebruikt bij het niet nageeflijk rijden.
daarom kunnen ze op het begin vaak tegen de hand worden enzo, het beste is dan denk ik, het langzaam te leren dus een kwartiertje aan de nageeflijkheid werken, terug gewoon, en op nieuw zodat het niet allemaal te veel gaat worden, en de spieren van het paard ook ontspanning krijgen.
na een tijdje zal je paard vanzelf nageefelijker (en bewegelijker) rijden omdat het voor hem aangenamer is.

dat denk ik allesinds toch, en het is zienderogen met mijn haflinger verbeterd die altijd tegen de hand was enzo....

hopelijk heb je er wat aan (ik ga dit topic blijven volgen en als mijn redenering niet klopt gelieven iemand dit te melden (wat er fout was, en hoe het zou moeten zijn, want dan leer ik wat bij )