ervaringen met vlasstrooisel gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ervaringen met vlasstrooisel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:19

ik wil van zaagsel overstappen naar vlas, wie kan mij de voor- en nadelen vertellen? klopt het dat je niet elke week de boxen hoeft leeg te scheppen net als zaagsel?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:25

Ik heb ervaring met vlas. (3 jaar inmiddels)

Voordelen:
*Weinig rommel ( lang niet zoveel als met stro, kleine mesthoop dus
*Je kunt oppotten, als je paard erg schraapt wil het niet
*Het is warm
Ze eten het niet op

Nadelen:
Het is duur

Ylana

Re: ervaringen met vlasstrooisel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:30

Ik heb ook heel even vlas gebruikt. Ik ben er gelijk weer vanaf gestapt.
Ik vond het er rommelig en vies uit gaan zien.
Mijn paard liep zijn drollen kapot, dat verspreide zich helemaal door zijn stal, zijn hooi trok hij erdoor heen...
Het werd één grote bende.
Ze staan nu allemaal weer op Stro.
Ik geef toe, veel meer werk in schoonmaken, maar ik voel me er lekkerder bij wanneer ik weet dat ik zo de staal leeg kan scheppen en er een nieuwe baal stro in kan gooien.
Want ik heb geen paarden-paarden. Nee, ik heb varkens-paarden!

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:31

Mijn pony's staan ook op vlas

Voordelen:
- Droge bodem, het neemt erg goed vocht op
- Geen stinkende stal
- Warm (zoals al eerder genoemd)
- Super stofvrij, dus geen last van de luchtwegen etc.
- Makkelijk uitmesten, alleen de natte plekken+drollen eruit, de rest kan blijven liggen.
Je hoeft het pas te vervangen als het verzadigt is oodbruine kleur, en als je erop gaat staan dat je het "hoort" soppen.

Of het duur is weet ik niet. Ik sta op een manege en daar kon je kiezen tussen stro of vlas.
Nadelen: uhhhhmmm...... nog niet opgemerkt.

EmMetjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:41

Allebei mijn paarden staan op vlas. Helaas is dit wel op een pensionstal en daar komt gelijk het prijsverschil naar boven. De strostallen worden wekelijks helemaal leeggehaald de vlasstallen slechts een maal per jaar.

Als ik mij paarden thuis zou hebben zou ik het schoonhouden een pluspunt vinden. Dit is namelijk erg makkelijk met een speciale vlas/zaagsle vork. Drollen zijn er goed uit te 'vissen' net als de nate plekken.

Nadelen: geen. Ja, tenzij je de natte plekken niet gaat verwijderen dan heb je alsnog een pisgeur.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:43

Volgens mij staat die van mij ook op vlas, eurolin, is dat vlas? Die van mij is in ieder geval een hele erge viespeuk, en nu staat hij er veel beter bij. En daarbij heb je er echt weinig onderhoud aan. De staleigenaar gooit het over zijn eigen land uit, dit doet hij al jaren, en dus heeft hij verder geen ophaalkosten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:47

bedankt voor jullie reacties! hopelijk komen nog meer reacties.
maar het lijkt mij niet duur in vergelijking met stro wat je elke dag moet uitmesten en bijvullen, en ook in vergelijking met het zaagsel wat elke week eruit moet. ik betaal per vlasbaal maar 50 cent meer dan zaagsel (zelfde hoeveelheid), en het zaagsel moet er elke week uit, en vlas wil ik dan ong. eens per maand doen, wel elke dag de mestballen, doe ik nu ook. is er nog iemand van zaagsel naar vlas overgegaan? ik wil graag weten of vlas idd 4x meer absorbeerd dan zaagsel.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:51

Bij ons staan er 10 waarvan 2 op zaagsel en de rest op vlas.
Wij vinden het ideaal maar je moet er even aan wennen.
De 2 die op zaagsel staan zijn mega viezerikken, stampen de bodem kapot, klauwen kortom druktemakers en dan wordt het vlas sneller een bende.
Je moet wel voldoende gebruiken en niet uit zuinigheid maar 1 pak want dan werkt het niet. Vlas neemt van onder naar boven op en zaagsel direkt. En zoals daantje88 zegt wachten dat het vlas roodachtig wordt dan is het doordrengt en kan het eruit.
Eens met alle voordelen van Yvonniej & daantje88 alleen bij ons is het goedkoper dan zaagsel omdat we grote partijen kopen. Maar als je nog een aantal mensen kent die vlas hebben of willen kun je samen doen en grotere partijen kopen.
@Ylana: als je van stro af komt is het idd in het begin een drama het is absoluut niet vergelijkbaar. Je moet ook een andere nemen net zoals bij zaagsel.
Wij geven, als ze lang op stal staan, altijd een plak stro erbij om te kunnen knabbelen als ze dit niet allemaal opeten en het komt in je vlas bodem terecht is het waardeloos uitmesten.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:03

phannie schreef:
bedankt voor jullie reacties! hopelijk komen nog meer reacties.
maar het lijkt mij niet duur in vergelijking met stro wat je elke dag moet uitmesten en bijvullen, en ook in vergelijking met het zaagsel wat elke week eruit moet. ik betaal per vlasbaal maar 50 cent meer dan zaagsel (zelfde hoeveelheid), en het zaagsel moet er elke week uit, en vlas wil ik dan ong. eens per maand doen, wel elke dag de mestballen, doe ik nu ook. is er nog iemand van zaagsel naar vlas overgegaan? ik wil graag weten of vlas idd 4x meer absorbeerd dan zaagsel.

Of het 4 x zoveel opneemt weet ik niet maar omdat het van onder naar boven opneemt en het paard houd de bodem heel kun je bij nette en rustige paarden zelfs langer dan een maand laten liggen. De mesthoop van stro groeit ook veel sneller dan met vlas, die mesthoop af laten voeren is ook niet goedkoop. Vlas mesthopen zakken meer na door het gewicht en hoe natter (roder) de vlas des te sneller de vertering. Wij halen, afhankelijk welk paard, om de 4 a 6 weken het midden eruit zetten dan de rest (randen) helemaal om, recht trekken en nieuw pak erin als dat nieuwe pak bruinig begint te worden gaat er weer een heel of soms half pak in en daar zit tussen de 5 a 10 dagen tussen. (Bij nat en vochtig weer zijn de stallen sneller "nat" met vorst doe ik veel langer met een pak) Ik haal wel 2 x per dag de hopen eruit dan blijft je stal ook schoner. grotere stallen blijven met vlas bij ons zowiezo schoner. Dat was met met stro toenertijd niet. We hadden een paar jaar geleden 11 paarden/pony`s staan, op stro DAT NOOIT MEER !!!

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:07

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:09

alleen vlas vind er zo rommelig worden en het ziet er niet gezellig uit
ik gooi er 1 pak vlas in met daar over heen een laag stro
ziet er netter uit ze want open het niet door elkaar
de paarden hebben door het stro wat te doen elke dag mest ik uit en stro ik er vers stro bij
om de 5 a 7 dagen gooi ik er weer een nieuw pak vlas in
dit bevalt mij het beste

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:10

o ik zie dat de link al gegeven is..

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:58

het enige nadeel van vlas vind ik het uitmesten, mijn ervaring is dat het helemaal niet sneller en fijner uitmest als stro. Ik moet op mn knietjes met een rubberen handschoen aan de ballen opzoeken want ze liggen overal en nergens..... het is net paas-eieren rapen en ik doe daar langer over dan op stro.
Ook kan ik (nog steeds) niet met die speciale vork overweg, hoe harder ik probeer de ballen over te houden en het vlas er tussen uit te schudden, hoe harder de ballen op de grond vallen en het vlas tussen de vork blijft zitten. Voordeel vind ik wel dat de stal veel minder stinkt (en ik ook) en dat het een lekkere bodem gaat vormen. Nadeel is dat als het hooi op is ze niks meer te doen hebben. Ik redt het overigens wel met 1 pak vlas in de week.

Ebro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:04

Vroeger stonden mijn paarden ook op stro, maar wat een werk en een enorme mesthoop.
Daarna naar zaagsel overgegaan, al een erg goede verbetering vond ik persoonlijk, maar ik moest dagelijks het natte eruit halen en de mestbollen, en vond het erg duur.
Na eens wat rond geïnformeerd te hebben, staan ze nu op vlas, het is veel goedkoper, minder mest, het natte haal ik er 1 keer per week uit, de mestbollen dagelijks, zo zien mijn stallen er altijd netjes uit, en ik heb er veel minder werk aan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:12

Mijn pony staat ook op vlas.
Ik ben er zeer tevreden over.
*Minder werk
*Geen rotzooi op stal, het is allemaal zo opgeveegd
* 1x in de 6 weken helemaal leeg (wij doen vaak oop hogedrukspuit) en elke week (in de winter wat vaker) een nieuw pak erop
*Paard eet er niet van
*Het gaat niet (zoals stro soms) stinken

Ik ben dr helemaal tevreden mee!!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:14

Yvonniej schreef:
Ik heb ervaring met vlas. (3 jaar inmiddels)

Voordelen:
*Weinig rommel ( lang niet zoveel als met stro, kleine mesthoop dus
*Je kunt oppotten, als je paard erg schraapt wil het niet
*Het is warm
Ze eten het niet op

Nadelen:
Het is duur

Duur? Ik had hem altijd op zaagsel staan maar vergeleken bij zaagsel is het absoluut niet duur. De baaltjes vlas zijn 0,50 euro goedkoper, maar ik hoef er ook veel minder vaak wat uit te halen en er hoeft dus ook minder vaak een baal bij in.
Die van mij is echt een pismerrie, maar op vlas blijft ie heel mooi droog, zaagsel kon ik elke dag de hele stal leeghalen zowat, en stro was helemaal erg (neemt nog minder vocht op).
Bovendien heb ik een vrij koude stal en ligt mijn merrie altijd 's nachts, bodem is met vlas veel warmer.

Ben er erg positief over dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:26

klinkt allemaal positief, ik krijg mijn 1e partij vlas donderdag binnen, ben benieuwd

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:29

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:34

Vonnie84 schreef:
Bij ons kosten houtkrullen 6,60 per pak
Vlas kost 4,85 per pak( http://www.ecobodem.nl )

Ik heb vlas voor 4 euro.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:51

cissy schreef:
het enige nadeel van vlas vind ik het uitmesten, mijn ervaring is dat het helemaal niet sneller en fijner uitmest als stro. Ik moet op mn knietjes met een rubberen handschoen aan de ballen opzoeken want ze liggen overal en nergens..... het is net paas-eieren rapen en ik doe daar langer over dan op stro.

Whahahaha, dat deed ik in het begin ook
Ik hoopte op gouden munten maar het bleef bij groene balletjes......
Als je dagelijks ± 10 stallen moet doen leer je het toch ras af
plus punt: je kent je paard van buiten en nu ook van binnen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:12

hmm ik dacht dat ik tevreden was over vlas, ik gebruik reposlin voornamelijk maar dat sopt wel erg snel. eerder gebruikte ik rapsodie maar dat stoft weer heel erg als ik de box opmaak, sloeg me op de longen, maar nu in vergelijk, houdt het veel beter de urine vast dan de reposlin.

ik ga die ecobodem ff bestuderen, gratis mest ophalen zou voor mij een utopie zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:54

ik las in een ander topic dat nieuw gestrooid vlas glad kan zijn, is dat met rijlaarzen ? ik heb nl stalschoenen met grove zool, is het dan nog link? ik heb nl zware rugklachten en moet er niet aan denken 1x op mn stuitje te vallen!

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:58

zegt mij totaal niets, nog nooit wat van gemerkt. niet zeld en niet bij de paarden, ook niet met ijzers.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:04

oh ja ik vind de vlas wel glad als het er vers in ligt, maakt niet uit met welke schoeisel. maar misschien zit hier per merk verschil in.
maar dit is echt maar heel even, en je kan er rekening mee houden.