Zadel wordt 'lelijk', wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Zadel wordt 'lelijk', wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:34

Ik heb steeds meer het idee dat mijn nu ongeveer 2 jaar oude Euroriding Diamant lelijker qua leer aan het worden is.
Ondanks dat ik hem regelmatig behandel met zadelzeep en Rapide lederdressing (die laatste op aanraden van de zadelmaker) lijkt het alsof sommige stukjes leer wat gaan plooien/barsten. Niet zozeer barsten, meer het idee dat het heel droog geweest is.
Eens in de zoveel tijd behandel ik hem ook met een lik vet of olie maar dit lijkt eigenlijk vrij weinig te helpen.
Wat voor spul zouden jullie aanraden om te gebruiken? En hebben jullie (Euroriding) zadels dit ook?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:35

Dit blijf ik even volgen....

Bopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:13

Je moet het zadel consequent met 1 product blijven behandelen. Niet de ene keer vet en de andere keer olie en de andere keer lederdressing. Daar kan het leer juist lelijk van worden.

een fout die ook veel mensen maken, is het zadel afgedekt weghangen. Dat kan ook de kwaliteit van het leer nadeling beinvloeden.

Verder is de atmosfeer in de zadelkamer ook van grote invloed. als er urine dampen vanuit de stal de zadelkamer in kunnen trekken, kan dit ook het leer aantasten. Verder kan voor het behoud van je spullen een zadelkamer beter iets te vochtig zijn dan te droog. Een verwarming in de zadelkamer kan ook funest zijn.

Als de bewaaromstandigheden niet meewerken, kan je je zadel regelmatig schoonmaken en invetten, maar op den duur zie je toch de negatieve invloed van de bewaaromstandigheden.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:59

dank je fjord_ido

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:15

dank je wel.. hier heb ik ook veel aan

Bopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:23

op mijn site kan je ook iets meer over leer en leerbehandeling lezen. bij de tips en trucs.

ik verzamel tips en trucs, ben met de huidige onderwerpen nog niet helemaal klaar, maar als je nog tips of trucs heb die ik kan plaatsen, houdt ik me van harte aanbevolen!

QueJira

Re: Zadel wordt 'lelijk', wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:03

mij is verteld dat die ledermelk het beste is,zir in een gelig flesje.Is gewoon net melk,iets dikker.Moet je het vanaf het begin mee behandelen.Ik heb met mijn nieuwe zadel toen,binnen een week een heel flesje er doorheen gejaagd.Op aanraden van zadelmaker,moest ik het zadel een week lang ieder dag behandelen met dat spul tot het helemaal verzadigd zou zijn,en dit eens per maand herhalen.
Het kan wel zo zijn zijn dat de zadels van nu eerder vaal worden omdat ze niet meer op dezelfde manier zwart geverfd mogen worden als vroeger

Phrono

Re: Zadel wordt 'lelijk', wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:29

Ik deed mijn lederen zadel ook altijd met dat rapide ledercreme, goed spul!

Wobelisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:09

hamanol (stubben) is ook fijn.