longeren voor het inrijden???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

longeren voor het inrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:01

Hallo
Ik wou een vraag aan jullie voorleggen.
Lngeren jullie je paarden voor het inrijden?
Ik wel.
Maar ik hoor ook dat niet iedereen dat doet.
Nu wou ik weten hoe jullie manieren zijn en wat jullie doen met het inrijden.
Graag hoor ik jullie reactie's.

Groetjes moniek

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:06

Ja ik longeer mijn paard altijd even 10 min voor het rijden ofzo.. Anders id de verschrikkelijk druk en gaat ze bokken. Het is puur om wat energie uit haar te halen en haar alvast wat warm te laten lopen. Daarna rij ik gewoon

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:10

nee ik bedoel longeren voor het beleren van je paard zadelmak maken.
sorry als ik het onduidenlijk heb geschreven.

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:11

Dat is ook mijn planning om Vicky voor het rijden even te longeren.
Dan is de spanning er uit en kan ze even fanatiek haar beentjes
strekken zonder mij er op

jojo23

Re: longeren voor het inrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:16

Hi Hallo

ik longeer ook altijd effe voordat ik er op stap en het hangt er van af hoe lang dat ligt aan haar als zij rustig oogt dan 5 minuten en anders langer...ze is vrij pittig paard Kennedy x acteur....ze heeft altijd loop lust waardoor ze soms van die gekke acties heeft en ik heb liever dat ze even kan uitwaaien aan de longeerlijn in plaats ervan dat ik er op zit ...ze is nu een half jaar onder het zadel...maar ik doe het altijd voor de zeker heid en het geeft verder helemaal nix dat je eerst longeerd is ook effe voor je eigen gevoel beter.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:22

volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd,haha
Mijn vraag is als jullie paard nog niet zadelmak is trainen jullie je paard dan door middel van longeren?
Dus ik bedoel niet je paard een min of 10 aan de longe voor je erop stapt.
Ik heb het over onbeleerde paarden.
En niet iedereen doet dat schijnt, dus ik vraag aan jullie hoe doen jullie dat als je een paard zadelmak maakt?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:22

Ja...als ik paarden zadelmak maak ben ik altijd al een tijdje aan de longe bezig. Ik vind dat makkelijk, omdat ik ze dan al aan mijn stemhulpen heb. Daar kan ik gebruik van maken als ik er dan eenmaal op zit.
Als ik mijn eigen paard zadelmak maak ben ik meestal al een paar maanden bezig met het werken aan de longe. Ik werk dan ook aan de dubbele longe, dan heb ik ze al behoorlijk bitwijs voordat ik er op stap, dat is ook handig. Ik loop er dan vaak ook achter, dan leren ze ook voorwaarts gaan, zonder dat er iemand naast loopt. Heb ik meestal ook wel profijt van.
Ik neem dan echt de tijd voordat ik er op stap.
Met het beleren van paarden van anderen is dat anders. Dan heb ik meestal een maand om dat te doen en dan longeer ik een week en dan ga ik er op.
Soms heeft de eigenaar zelf al veel werk aan de longe gedaan met zijn paard. Dan stap ik er soms de eerste dag er al op. Hangt dus wel een beetje van de situatie af.

Ik ken ook mensen die paarden niet longeren voor het beleren. Ook zij leveren goed beleerde paarden af. Het is dus denk ik maar net wat je zelf prettig vind.
Ik heb net uitgelegd waarom ik het wel prettig vind om ze eerst aan de longe te hebben.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:27

fijn om je verhaal te horen.
Ik ben namenlijk ook al een tijdje bezig aan de longe en het gaat heel goed.
Zaterdag heb ik hem voor het eerst gelongeert met zadel.
Geeft hij niks om.
Ik vroeg me ook af hoelang ik dat moet doen voordat ik erop kan stappen om te kijken hoe dat gaat.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:38

Moniek schreef:
fijn om je verhaal te horen.
Ik ben namenlijk ook al een tijdje bezig aan de longe en het gaat heel goed.
Zaterdag heb ik hem voor het eerst gelongeert met zadel.
Geeft hij niks om.
Ik vroeg me ook af hoelang ik dat moet doen voordat ik erop kan stappen om te kijken hoe dat gaat.

Dat is een kwestie van aanvoelen.
Meestal ga ik van te voren ook eens naast het paard op een pak stro of een kistje staan. Kijken wat het paard doet als je opeens groter wordt...wat tijdens het opstijgen immers ook gebeurt voor het gevoel van het paard.
Verder laat ik de beugels altijd ook los tegen de buik aan bungelen tijdens het longeren, kijken hoe hij daar op reageert. Als dat allemaal goed gaat, hang ik eens een beetje op het paard en dan komt het moment van opstappen. Voordat ik opstap longeer ik het dier beide kanten op. Vervolgens laat ik hem vasthouden door iemand waar ik vertrouwen in heb en dan stijg ik op. Als ik er op zit laat ik het paard even naar beide kanten kijken, dat hij ziet dat ik er achter zit en dan laat ik mijn helper het paard voorwaarts drijven. Voorwaarts is de eerste paar keer het belangrijkste en zorgen dat je zoveel mogelijk in balans meekomt. Pas daarna zoek ik de rem een beetje op, voornamelijk op stem en zit. Ik ga NIET doorzitten, maar werk een beetje met het bovenlichaam: naar voren is voorwaarts, naar achteren is langzamer.
Doorzitten doe je pas na enkele maanden rijden. Een keer een paar pasjes kan wel...maar nog niet echt. Wel een beetje afhankelijk van de leeftijd waarop beleerd wordt. Ik ga nu uit van een drie-jarige.
Wat ook belangrijk is dat je de galop eerst anders doet, dan het boekje voorschrijft. je geeft het paard de gelophulpen in de hoek, hou je hand voor en blijf zelf meezitten. Dus niet doorzitten! Je laat het paard ahw in de galop vallen. je blijft dus lichtirjden totdat hij geloppeert. Bij dee eerste aarzelende galopsprongen moet je ook echt mee blijven zitten. Als je dit een tijdje zo doet kun je steed meer naar de gewone manier van doen te gaan. Als je direct te veel terug gaat zitten, of je gaat doorzitten voor het aangelopperen, dan snapt een jong dier dat niet en zal juist gas terug nemen.
Ik stap na ongeveer vijf keer er op gereden te hebben er meestal op zonder van te voren te longeren. Ik heb het principe dat je paard naar jou moet luisteren als je met hem bezig bent. Uitbokken aan een longe doe ik ook niet aan, dat druk ik vanaf het begin aan de kop in. Als ik longeer ben ik met ze aan het werk. Uitbokken mogen ze in hun vrije tijd. Ik leer een jong paard dus vrij snel dat ik er direct op stap. En dat gaat eigenalijk altijd heel goed.
Als je paarden altijd voor het rijden blijft longeren en je laat ze dan uitbokken, dan leer je dat gedrag aan en heb je straks een paard dat je nooit direct kunt bestijgen.... en dat is lastig.
Dit is mijn visie.
Wat is het voor paard dat je gaat beleren? Mijn ervaring is dat er soms wel wat verschil in aanpak zit tussen rijpaarden (warmbloeden) en haflingers en friezen en zo...
Doorgaans zijn haflingers en friezen etc. wat makkelijker, omdat ze minder sensibel zijn.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:42

Ja, Amica ben ik nu alweer een tijdje aan het longeren voordat we haar gaan beleren. Zo leert ze alvast wat stemhulpen en ze weet dat ze moet luisteren. Ook krijgt ze zo vast wat basisconditie.

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:44

ik ben met Black eerst ook gaan longeren hoor, voor het inrijden. Nu reageerde hij prima op mijn stem en wist hij wat er verwacht werd, als ik zei: draf of zo iets!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 10:46

het gaat om een haflinger kijk maar in mijn profiel.
Hij doet alles super geeft er niks om.
Ik heb er als ja straf me maar 1 keertje erop gezeten zonder zadel dat was nog geen 5 sec hoor haha
Maar goed ik wou kijken hoe hij daarop reageerde nou ook dat maakt hem niks uit.
Hij is zo cool in het hoofd wat dat betreft.
We hebben al een hele goede band opgebouwd en luisterd heel goed.
Aan de longe doet hij het ook goed al wil hij als hij rechtsomgaat nog weleens voor je komen staan.
Maar goed ik keer goed me stem verheffen en dan doet hij dat ook niet meer.
Het is geen bokkert hij doet alles braaf en netjes en hij wil werken.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:36

Oh bedoel je dat ....kan ook
Ja ik longeer altijd als ik met jonge paarden begin te beleren zo wenen ze aan je stem en leren jullie elkaar ook kennen ook als er voor het eerst opga blijf ik aan de longeer lijn en door middel van je stem kun je dan ook handig gebruik van maken omdat hij weet wat dat betekend...bv stap en draf en hoho niet te vergeten

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:39

Voordat ik voor het eerst op een jong paard stap, dan ben ik al zeker 2-3 maanden bezig met vrijlopen (longeren zonder lijn, met stem en lichaamshulpen), dubbellongeren en grondmennen. Het paard is dan bitwijs en kent de stemhulpen voor alle gangen voordat er iemand op gaat zitten. Dit heeft veel voordelen. Tijdens de eerste keren erop, blijft degene op de grond (met de longeerlijn) de leider. Degene die erop zit, moet alleen maar goed evenwicht hebben (en een grote pluk manen ) en vooral niets doen. Dit kan je na een paar keer gaan bijstellen. De grondpersoon geeft de stemhulp en de ruiter geeft de ruiterhulp. Het paard leert dan de associatie maken. Dit ga je combineren met sturen, de volte eens groter maken en weer kleiner maken. Op een gegeven moment geeft de ruiter zowel de stemhulp als de ruiterhulp. Als dat goed gaat, dan kan je los met nog wel een grondpersoon in het midden. En zo verder Dit is wel allemaal in een roundpen, maar dat begreep je vast al. Succes en veel plezier.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:49

bedankt voor jullie reactie's
Mijn haf kent die hulpen ook al alleen niet in de galop daar heeft hij een beetje moeite mee.
Maar goed daar werken we nog aan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:31

Heb even in je profiel gekeken. Leuk dier!
Met haflingers rij je over het algmeen zo weg.
Veel succes met hem....

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:18

ja haha bij hem wel heb ik het gevoel.
Maar dat is dan denk ik ook het gevaar.
dat je dan denkt oooo hij kan het zo goed ga gewoon verder.
Ik blijf goed op me hoede met mijn jonge kerel

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:18

Hoi!
Zelf doe ik het anders!
Maar ik ben niet tegen longeren, hoor, het is best handig, je kunt je paardje zo goed aan de stemhulpen laten wennen en aan het zadel en hoofdstel.
Ik heb met mijn paardje wat grondwerk gedaan en buiten gewandeld, zo ben ik bijna een jaar met hem bezig geweest, niet elke dag maar wel regelmatig.
Toen heb ik hem thuis aan het zadel en hoofdstel laten wennen en ik ben er een paar keer op gaan zitten, wat allemaal geen probleem was.
Afgelopen zaterdag ben ik met een begeleider en een ander paard gelijk erop naar buiten gegaan, zo'n 20 min. gestapt.
Dat ging ook prima, zo ga ik dit af en toe doen, totdat ik vind dat hij klaar is voor wat meer, beetje draven enz. allemaal buiten.
Ik ga het liefst op deze manier, omdat je paard zo lekker rechtdoor kan gaan, hij hoeft nog niet aan de teugel en kan zo zelf zijn evenwicht zoeken, bovendien hebben ze vaak vanzelf looplust buiten dus hoef je nog niet zoveel in te werken!
Dit is niet het eerste paard wat ik inrij, dus ik zou dit zeker niet iedereen aanraden, want je moet wel zeker van je zaak zijn!
Maar voor het paard is dit ideaal!
Succes verder, gewoon goed naar je paardje kijken, dan geeft hij wel aan wanneer het wel/niet goed gaat!
En lekker rustig aan, de mijne is al 4 nu ik er voor het eerst wat mee doe!

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:04

MirandaFuego schreef:
Ik ga het liefst op deze manier, omdat je paard zo lekker rechtdoor kan gaan, hij hoeft nog niet aan de teugel en kan zo zelf zijn evenwicht zoeken

Hier heb je helemaal gelijk in. het is ook mooi als je een veilige omgeving hebt waar het zo kan.
Maar....als ik een paard inrij heeft dat ook nog niks met aan de teugel gaan te maken hoor.... Voorwaarts....dat is het eerste, rechtstellen en balans vinden het tweede....en raad eens wat er dan gebeurt: als je dit goed doet....dan lopen ze vanzelf aan de teugel....
Ik vind zelf aan de teugel altijd een verkeerde term: ik zou het leiver: aan of voor het been willen noemen. De term aan de teugel rijden suggereert dat je met je teugel het paard nageeflijk zou moeten krijgen....terwijl het juist je been is die dat zou meoten doen.
Het slechtste wat je met een jong paard kunt doen, is direct in die mond zitten friemelen!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:22

Ik heb er ook over na zitten denken om het zo te doen.
Dit omdat ik al zoveel met hem ben weze wandelen.
Hij weet alles buiten en is 1000% verkeersmak hij kan ook goed alleen naar buiten ik ben niet afhankelijk van een ander paard.
En net wat jullie zeggen buiten zijn ze wel voorwaarts.
Ik kijk verder ook goed naar mijn paardje en ik zie ook zeker snel genoeg als er iets fout zou moeten gaan.
Maar hijdoet het super en hij heeft zo veel vertrouwen in mij dat is er wel van af te zien.
bedankt voor jullie reactie's

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:23

ik longeer mijn 3jarige zo nu en dan, echt inrijden gebeurd van het zomer pas. maar ik leer haar wel eerst gehoorzamen aan de lijn en wennen aan zadel, hoofdstel etc.

Wobelisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:03

ja wij longeren ze altijd eerst een paar daagjes en ondertussen er lekker gek langs gaan staan springen en kloppen, na ongeveer 4 dagen opstappen en aan de longeerlijn en na 2 dagen los rijden. werkt goed, bij ons in ieder geval

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:43

Ik ga het met eva niet doen, en heb het met de andere pony's die ik heb beleerd ook niet gedaan. Ik was met eva zo begonnen, zoals het zou horen, en zij is de eerste pony die ik beleerde die raar ging doen om het zadel en uit haar dak ging. Ze is nu ook erg vervelend geworden met longeren, dus maar weer zoals altijd. Ik leer ze wel de basis van longeren, maar gebruik het niet om zadelmak te maken. En als afwisseling van het rijden (ze zijn dan dus al aantal keer onder zadel geweest) leer ik ze beetje bij beetje meer van het longeren. Echt longeren en niet gek rondjes hollen.

Ik heb de pony's altijd eerst aan de hand, en als ze er goed aan gewent zij mogen ze los in de bak, met zadel, hoofdstel, etc.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:50

Wobelisk schreef:
ja wij longeren ze altijd eerst een paar daagjes en ondertussen er lekker gek langs gaan staan springen en kloppen, na ongeveer 4 dagen opstappen en aan de longeerlijn en na 2 dagen los rijden. werkt goed, bij ons in ieder geval

Zo dat gaat ook in een raptempo
Ik ga denk ik nog wel ff door met longeren.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:52

Ik ken 1 pony die nooit echt aan de longe heeft gelopen voordat ze is ingereden. maar ik zou het zelf niet snel doen.