hoe het beste een nieuw bit introduceren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

hoe het beste een nieuw bit introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 09:50

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik nog eens gebruik mag maken van jullie expertise...

Wij hebben voor Iranda een ander bit gekocht, we gaan over van een "gewoon" dubbelgebroken bit naar een dubbelgebroken Happy Mouth. We willen graag dat de overgang goed verloopt en dat we kunnen zien of ze het bit wel fijn vindt. Ik ben al aan het zoeken geweest op google maar kan hier weinig over vinden. We hebben trouwens ook ons hoofdstel vervangen, naar een zelfde type, het enige verschil is de brede ("aansnoer")neusriem.

Wat ik wel vond: eerst alleen bit indoen, 15 min. laten staan om eraan te wennen, dan proberen hoe ze reageert door iets druk op de teugels te geven, en te kijken of ze nageeft. Maar wat kan ik verder nog doen? Eerst ermee longeren? Of juist meteen rijden? Even lang als normaal, of korter, niet teveel vragen in het begin? En hoe zie ik dat het bit "bevalt"? Iranda heeft een weekje vrij gehad en is bovendien knetterhengstig, dus kan evt wat fris zijn. Eerst longeren of laten uitrazen (met halster of hoofdstel?) is misschien wel een goed idee

groetjes!

mirgino

Re: hoe het beste een nieuw bit introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:04

ik heb verschillende bitten voor mijn pony.

ik rij met westernbit,m`n bijrijdster rijd met een K&K dubb gebr bit en aan het longeer hoofdstel zit een kruising water/bustrens dubb gebr

ik heb nooit het idee of gevoel gevoel gehad dat ze er moeite mee heeft.
ze krijgt het in en loopt ermee.

ik ga niet moeilijk lopen doen met wennen hoor!

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:06

Joa zo denk ik er ook over....

Erin hangen en mee rijden. Als de tandarts laats al is langsgeweest en je zeker weet dat er niets mis is met zn tanden merk je snel genoeg dat ze t er niet mee eens is doordat ze niet meer fijn aan de teugel zal lopen, maar dat zal met n happy mouth bitje wel meevallen...

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:42

Hmm jullie advies is dus "gewoon hup"

Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit doen... Meer meningen?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:13

Als je het rustiger wil doen, kun je ook eerst los longeren met hoofdstel in, dan met iets bijzet en dan echt gaan rijden.