Strijklappen nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Strijklappen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:52

Hallow allemaal !

Jaa sorry voel me echt even heel blond dat ik het niet weet
Maar heo weet ik zeker of mijn paardje strijklappen nodig heeft?
Ze heeft wel peesbeschermers nodig, dat kan ik gewoon zien omdat ze met haar achterste voet haar voorste aantikt ..
Maar hoe kan ik makkelijk zien of ze strijklappen nodig heeft?
Als ik haar longeer lijkt het wel alsof ze ze nodig heeft ..
En toen ik haar losliet en ze van me af wegdraafde zette ze haar voeten een beetje naar binnen, langs elkaar zeg maar ..
Net als een paard met strijken doet ..

*Zucht: kort samen gevat, hoe weet ik zeker of ze strijklappen nodig heeft?
Of kan ik ze beter gewoon omdoen?
Ik zie dit pas sinds kort omdat ze een lange tijd heeft stilgestaan door mijn blessure, maar ik heb geen strijklappen dus zou die moeten gaan halen ..
Vandaar mijn vraag ..

Wie helpt mij even?
Groetjes Inge

Nannes

Re: Strijklappen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:54

laat iemand anders er even op rijden of mee aan de hand lopen. laat die gene van je af stappen/draven en dan kan je zien of hij aantikt.

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:55

Als ze met hun achterbenen langs elkaar strijken en daar wondjes van krijgen, is het prettig voor je paard om strijklappen de hebben.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:57

Ze heeft (nog) geen wondjes ..
Maar ik merk de laatste tijd heel erg dat haar rechtse achterbeen gevoelig is als ik hem op wil pakken met hoeven uitkrabben..
Maar ik heb vandaag gekeken, maar voelde geen wondjes of warmte of iets in die richtign ..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:00

Dat heb ik ook hoor met mijn verzorgpony. het ziet er gewoon goed uit daar achter, maar toch tikt ze aan. Dat zagen we vorige keer op de fiets. Iemand had een wedstrijdje op haar van het fjordenstamboek op een kinderboerderij vlakbij de manege. ze kon er dus te paard naar toe. Wij fietsten er achter en zagen duidelijk dat ze aantikte. terwijl we nooit wondjes o.i.d. hadden gezien. sindsdien strijklappen gebruikt en met rijden hoor je ze af en toe tikken. vooral met wenden.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:07

Je kan ook (witte) bandages omdoen en dan kijken na het rijden of er ''strijkplekken'' opzitten

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:11

als je strijklappen omdoet kan het zijn dat ze juist gaan strijken omdat je dan de ruimte tussen de achterbenen verkleint.

Je zou een flinke dot uierzalf op de ene kogel kunnen smeren (uiteraard aan de binnenkant) en dan kijken of er na het rijden zalf op het andere been terecht is gekomen doordat je paardje strijkt.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:12

@ Alane en _Marleen_ ; Handige tips
Alleen heb ik alleen een buitenbak tot mn beschikking en aangezein het vandaag heeft gesneeuwd is die weer vol met modder ..
Bandage zouden dus zowiezo onder de modder komen te zitten

@Alane; Jaa daar heb je ook weer een punt dat ze dan makkelijker gaat strijken ..
Is dat erg?