voeding van een veulen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

voeding van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:28

Ik heb een veulen, ze is nu 11 maanden. Ze heeft altijd pavo veulenbrok gekregen en ik ben dan op haar 6 maanden overgestapt op de andere brok van pavo. Alles ging goed, mijn veulen stond mooi, niet dik, maar had geen ingevallen putjes ofzo en ze blonk ontzettend!
Nu ben ik ongeveer 2 maand geleden overgeschakeld op Lannoo kweekmengeling. Ik heb het heel geleidelijk gedaan. Maar ik heb 1 probleem:
Op de zakken van pavo staat het voeding advies, bij Lannoo niet!
Bijgevolg heb ik dus geen flauw idee hoeveel ik haar moet voeren! Ik ben bang dat ze te vet komt en dat is niet goed voor haar botten, te veel eten maakt ook dat ze te snel groeien. Maar anderzijds wil ik ook niet dat ze vermagert en tekorten heeft!
Ze is dus nu 11 maanden, is iets kleiner dan 1m 50, is normaal gebouwd, zal later groter worden dan 1m70.
Ze kreeg tot vorige week 3 kilo van die mengenling/dag, maar ik vind dat je haar ribbetjes begint te zien en dat ze een beetje kuiltjes krijgt in de lies en de hals! Dus nu krijgt ze 1 schep meer per dag, ik denk dat een schep rond de 750 gram is. Bovendien krijgt ze per dag zeker een kilo of 4/5 hooi ! Ze krijgt per dag ongeveer 4 dikke pellen hooi. Ze heeft dus wel een buikje, maar toch heeft ze kuiltjes!
Wat kan ik het beste doen? Zijn er nog mensen met dit probleem, of mensen die Lannoo Kweekmengeling voeren?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:55

Mijn veulen van 8 maanden oud krijgt per dag: 2 kilo Pavo veulenopfokbrok ( is tot 2 jaar), 1/2 kilo granenmix, 3 keer per dag hooi.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:59

misschien zou je iets bij kunnen voeren, dus gewoon houden wat je nu hebt en dan nog 1kilo mueslie erbij.
het is maar een idee, ik heb er niet super veel verstand van aangezien mijn veulen in de opfok staat en daar word dat allemaal geregeld.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:14

Waarom ben je overgestapt op ander voer?

mathijsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:30

Stacey schreef:

Zelfde vraag had ik dus ook.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:22

wij hebben, van de havens de veulenbrok. Ze gaat er nu ook meusli bij krijgen, verder kuil en ze vind het lekker om eens een handje merriebrok erbij te krijgen (dat mag na gevraagt en staat op de verpakking) Verder mag ze alles eten wat de andere ook krijgen!!

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:05

Stacey schreef:

Lang verhaal een vriend van mijn vader heeft een doehetzelf zaak en die doet nu sinds enkele maanden in Lannoo voeding, dus vond mijn vader dat we misschien moesten overstapppen. En achteraf bleek dat het ook een stuk goedkoper is, dus dan was het geklonken

Maar als ik nu zou een andere musli bijgeven, mag dat dan eender wat zijn? Ik heb eens ergens gelezen dat er bepaalde dingen zijn die een veulen nog niet mag eten, of niet te veel. Wat geven jullie er dan bij? En is voordroog beter dan hooi voor een veulen?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:17

Van die muslie weet ik niet, de mijne krijgt granenmix/ muslie van Pavo, maar niet teveel ong. 1/2 kilo per dag. 's ochtend 1/4 en 's avonds 1/4 . Mij is verteld dat je veulens beter goed kooi kunt geven, omdat kuilgras nog wel eens te mals is en daar kunnen ze dan van aan de diaree raken.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:50

Ik heb een keer contact opgenomen met een voedingsdeskundige over het voeren van een veulen. Zij vertelde dat ze niet echt voorstander was van zowel brok als muesli te voeren aan een veulen. Dan kon je volgens hun beter een muesli voeren die echt gericht was op veulens.

Het is wel belangrijk dat als je je veulen brok voert, dit voer een goede verhouding Calcium Fosforverhouding heeft (beste is 2:1). Daarnaast zijn de volgende mineralen voor de skelet ontwikkeling van belang: koper, zink, mangaan, ijzer, kobalt, magnesium, selenium.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:24

Ik vind het eng om een veulen van 11 maanden oud en al 1.50 groot ook nog eens 4 scheppen meusli te geven! En nog vreemder is dat ze dan nog mager wordt ook! Een paard haalt zijn energie en groei voornamelijk uit ruwvoer. Teveel krachtvoer is net vergif.
Ik zou zeggen, onbeperkt goed(!) ruwvoer(voordroog kan goed als het maar droog genoeg is en voldoende voedingstoffen bevat, maar dit geldt ook voor hooi, als het maar goede kwaliteit is) en een kilo veulenbrok erbij. Of naast het ruwvoer en de meusli een handje podo korrels, zijn ook van Pavo, vitaminensupplement waar o.a. in zit wat Tinne hierboven beschrijft. Nog een liksteen erbij en als ze dan goed ontwormt is moet het goed zijn, zoniet dan klopt er iets niet. De ribben moet je wel kunnen voelen maar eigenlijk niet kunnen zien.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 07:14

thx allemaal voor de info. Ik moet dus meer hooi geven, en minder musli. Voor de rest is ze altijd om de 6 weken ontwormt, heeft al haar inentingen gehad! Jullie helpen me veel hoor! Ik weet dat veel krachtvoer geven niet goed is voor een veulen, maar ik wist niet wat anders te doen! Ik was gezegd geweest dat te veel hooi ook niet goed was, dat ze daarvan alleen een grasbuik krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:37

Hooi is nooit verkeerd en een veulen kun je niet teveel hooi geven. Voorkom je ook stalondeugden e.d. mee. Straks als 2 jarige moet je er weer voor oppassen dat ze niet te dik wordt omdat ze dan de meeste groei gehad heeft. Maar zover is het nog niet. Ik hoop dat ze snel wat dikker wordt van het hooi.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:50

Hooi is ook goed voor de darmontwikkeling schijnbaar! En die voedingsdeskundige zei ook tegen mij, dat je van hooi (niet snel) teveel voert.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:45

Oh k thx allemaal voor de info, ik ben vandaag begonnen met het afbouwen van de mengeling. Maar hoeveel moet ze er dan van krijgen? 2 kilo per dag? Verder krijgt ze dus nu een baal hooi per dag voor zichzelf.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:14

Voeren moet je vooral op het oog doen . Daar kan ik vrij weinig over zeggen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:39

Ik weet niet wat er in de mengeling zit, of in het hooi.
Het is wel belangrijk dat een veulen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar 1-2 kg veulenbrok, maar ik ben ook niet bekend met het voer dat je nu geeft.