Paard wil niet naar buiten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard wil niet naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:40

Mijn paard kan af en toe nogal een zeurpiet zijn. Als het aan hem ligt staat hij de hele dag in z'n stal.
Ik wil niet dat hij de hele dag binnen staat, dus ik zet hem gewoon buiten. Dan staat hij in begin de hele tijd bij het hek te zeuren. Hij heeft het niet koud, hij staat niet alleen er staat gewoon gras om te eten. Dus ik vind dat hij niet moet zeuren en gewoon lekker een paar uur per dag naar buiten moet.

Maar andere mensen vinden dat als mijn paard niet naar buiten wil ik hem niet moet dwingen en hem binnen moet laten staan.

Wat vinden jullie?
Doe ik het zo goed, of moet ik hem binnen laten staan?
Ik weet 100% zeker dat hij gewoon loopt te zeuren. De paarden waar hij buiten mee staat kan hij heel goed mee overweg en hij heeft het niet koud (met of zonder dekens, hij blijft zeuren)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:02

gewoon buiten laten staan. het is wel een iritand gezicht maar zo leren ze het af. misschien kun je m een speelbal oid geven zodat hij toch ergens mee bezig is en niet zo zeurt'?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:15

Inderdaad, ik zou hem gewoon buiten zetten hoor! De mijne staat ook bij het eerste spatje regen aan het hek. Ja doei!

Je bent een paard! Ga buiten spelen! De andere paarden die daar op stal staan hebben er ook een handje van, die wensen naar binnen gehaald te worden op het moment van hun keuze. Punt is dat daar altijd iemand thuis is, en die ziet die paarden de wei aan gort racen of pogingen doen de deur in te beuken. Ja dan ga je je daar aan ergeren en zet je ze uiteindelijk wel binnen. En als ze dat eenmaal weten...
Een paar weken terug moest ik ze binnen/buiten zetten maar ik was in de tussentijd op mijn werk en was er daar niemand thuis. Dan bleven ze best gewoon lopen tot ze mij in beeld kregen. Dus ik vind dat je het gewoon goed doet hoor.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:32

zo heb ik er ook 1. Ze wil dus wel naar buiten, maar eenmaal buiten staat ze te zagen om terug binnen te mogen! Ik laat ze staan! Als de paarden al niet meer willen grazen!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:48

Lekker buiten zetten.
Van alleen maar binnen staan wordt een paard echt niet beter. Lekker op het land gooien, en misschien gaat ze het ooit nog leuk vinden. En wie weet, als jij weg bent, wat ze allemaal doet.

pol013

Re: Paard wil niet naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:55

Zelfde probleem hier.

Ik laat hem altijd minimaal 1 uur buiten staan. Al blijft hij dan stilstaan bij de doorgang. Het buitenzetten wordt bij mijn paard dan ook meer 'luchten' dan 'lopen'.

Ik vind dat hij iedere dag de kans moet krijgen om, mocht hij een gekke bui hebben, een spurtje te trekken. Daarbij merk ik wel dat als hij door omstandigheden eens een dag binnen blijft hij met rijden meteen een stuk feller is. Blijkbaar doet het 'indrukken opdoen' ook iets goed bij hem.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:56

Gewoon buiten zetten. Het is helemaal niet goed om zo op stal te blijven en nu krijgt die lekker frisse lucht. Tja; als die wil zeuren moet die het zelf maar weten!

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:00

idd gewoon buiten, die van mij stond ook altijd na 1 munuutje te hebben gegraast voor het hek te ijsberen.
Er ontstond een hele kale plek voor het hek van d'r gezeur... en dan helemaal gek gaan doen van blijdschap wanneer je d'r eruit haalde om naar stal te gaan... sommige paarden

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:10

ik ben het met iedereen eens, gewoon buiten laten! Pech voor je paard

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:23

Mijne staat liever buiten dan binnen,
maar met dit weer,
Onze wei is nogal nat,
tot hun knieen zegmaar,

Dat ze liefst neit gaan,
of als ze iemand aan zien komen rennen ze naar eht hek omdat ze eruit willen.,

Denk dus wel een beetje dat het aan het weer ligt..
Gras is natuurlijk minder lekkerder dan in de zomer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:45

mijn pony vind buiten wel leuk zolang als:

1- hij maar genoeg te eten heeft
2- er maar voldoende afleiding is buiten ( andere paarden, of misschien veel fietsers)
3- als het maar goed weer is

als al deze drie dingen in orde zijn, dan staat mijn pony de hele dag buiten, dikke pech voor hem

maar.....zou er in een van die 3 dingen ook maar iets veranderen, dan gaat hij kort naar buiten en ik zet hem weer op stal.

ik blij, pony nog veel blijer, want die heeft zijn zin gekregen, en ach als dat beest zich er nou fijn bijvoelt?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:49

Ik had er ook zo een
Ik heb er voor gekozen om hem zo vaak mogelijk kort buiten te zetten, een kwartiertje of half uurtje vond hij het nog wel te doen, daarna wilde hij echt naar binnen. Dan vind ik niet dat ik door moet drammen omdat ik zo graag wil dat hij buiten komt. Buiten spelen moet leuk zijn imo.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:52

Hij wil niet eens 10 minuutjes buiten. Soms ben ik de enige die hem buiten kan zetten, met andere weigert hij gewoon mee te gaan.
Maar ik ben bang dat als ik hem nu z'n zin geef hij straks helemaal niet meer wil.

En bovendien wil ik hem gewoon niet de hele dag binnen hebben. Het is een paard, geen poedel.
Maar als ik dan van andere hoor dat ik het op deze manier niet goed doe word ik daar onzeker van. Ik wil het beste voor hem en als mensen dan zeggen dat ik het niet goed doe trek ik me dat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:35

Tja, als ie echt niet wil, dan zou ik mezelf de moeite besparen en hem in zijn hok laten staan. Dan zou ik hem liever iedere dag heel eventjes losgooien (bij slecht weer niet eens) en gewoon zorgen dat hij op een andere manier aan extra beweging komt (hier is de trainingsmolen ideaal, maar gewoon extra stappen kan natuurlijk ook als die er niet is).