stal strooisel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

binkiehorse

stal strooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:09

ik zit met een probleem. ik weet niet meer wat ik op de grond van de stal moet leggen want mijn paarden eten alles op.

-stro is geen optie want als ik 's avonds de hele stal schoon maak en vol stro leg, hebben ze de volgende ochtend alles opgegeten en staan ze weer op de betonnen vloer. hier wordt het alleen maar nat en vies van. vieze mest erop leggen heeft ook geen zin, want dan eten ze dat er wel bij.

-zaagsel is ook geen optie want daar is een van de twee ziek van geworden. dat aten ze namelijk ook helemaal op.

-rubberen matten worden bij mij alleen heel nat (gaat allemaal vocht in zitten) en heel vies.

weten jullie iets anders wat ze absoluut niet opeten. of misschien iets wat je over de stro heen kan doen zodat ze dat niet meer eten. bedankt!

lageveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:18

Meer (arm) hooi geven, veel buitenzetten, verveling voorkomen.

_isaatje_

Re: stal strooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:25

misschien vlas?
of iets van azijn op het stro/zaagsel spuiten (heb ik wel eens van gehoord, heb ik zelf geen ervaring mee)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:33

Ik zou ze gewoon op stro zetten iets meer stro in de box en daarbij veel meer hooi voeren.Onze pony's stonden eerst ook op zaagsel en toen we naar een andere stal zijn verhuist kwamen ze op stro te staan.Het eerste half jaar hebben ze beide elke keer de box leeg gevreten maar nu zijn ze verzadigd en is het over.We zijn wel meer hooi gaan voeren en dit gaat prima zo ze zijn niet dikker als voor dat we meer hooi voerden.Ik denk achteraf dat we voor die tijd te weinig hebben gevoerd dat ze daarom zo erg op het stro aanvielen maar ja alles moet je leren he.

binkiehorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:35

azijn hebben we al geprobeerd, maar dat maakt ze niets uit. ze eten het gewoon met azijn erop.

buiten zetten is ook een probleem. wij hebben een klein stukje land waar al het gras weg is gegeten en dus bagger is. we willen hier een soort paddock van maken maar zand op de bodem gaat niet want dit is afgeraden van de da dit eten ze ook op. de da heeft dit pas getest en er zat toen al aardig wat zand door de mest terwijl het zo bagger is.
ik weet het, ik heb vreetzakken. maar weet iemand nog iets? of misschien een oplossing voor het paddock?

ze krijgen al veel hooi, maar zodra ze het ophebben, gaan ze verder aan het stro.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:41

alles wat ze doen proberen te vertragen. dus b.v. biks niet in de voerbak, maar in een bal o.i.d. Hooi in een hooinet. Helpen likstenen niet? Dat ze daaraan af en toe bezig zijn i.p.v. aan het stro?
Voor de rest zou ik het ook niet weten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:30

idd vlas of rubbermatten in combinatie met stro of zaagsel

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:51

je kunt ook speciaal spul kopen om eroverheen te kopen.
vlas zou idd ook kunnen, maar mijn shet eet dit ook op, dus het zou kunnen dat ze dit ook op eten.
en ik zou ook idd het eten geven op een moeilijkere manier. een liksteen geven en misschien iets van takken in de stal leggen waar ze aan kunnen knagen.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:22

stro inspuiten met groenezeep hept ook wel eens

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:26

alex66 schreef:
stro inspuiten met groenezeep hept ook wel eens

lijkt me niet echt gezond als ze er toch aan gaan eten (je hebt van die paarden die geven nergens om)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:29

Ik denk dat je ze iig op stro moet laten staan, dat kan nog het minst kwaad als ze daar van eten. voor de rest zoveel mogelijk zorgen voor afleiding. En idd wat hier al eerder gezegd werd, takken. Wilgentakken zijn gezond en ze kunnen zich er lekker op uitleven
Rubber matten hou ik zelf niet zo van. Alles gaat eronder zitten.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:30

vlas of hennep.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:57

Je kan ook een combinatie maken bijv. vlas en wat stro eroverheen en daarnaast idd voldoende hooi voeren.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:12

Ik had ook het probleem dat mijn paarden hun stro altijd opaten, tenminste vooral 1 paard. Nu huur ik mijn eigen stalletje en ze krijgen 4x per dag ruim kuil. Ze staan lekker dik in het stro en eten er niet van. Vroeger op pensionstallen reageerde ze ook altijd heel fel als er werd gevoerd en sleurden ze het kuil gewoon uit je armen, nu hebben ze helemaal geen voernijd meer. Maar een tip voor bodembedekking zou ik verder niet weten.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:17

Als ze de neiging hebben om alles te eten, juist geen vlas , als ze dat eten...... vlas neemt vijf maal zoveel vocht op als stro , als dat gegeten wordt heeft je paard echt een probleem.