Laten dekken? Voor- en nadelen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Laten dekken? Voor- en nadelen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:52

Volgend jaar ga ik naar de hoge school, lerarenopleiding lager onderwijs. Ik heb al gehoord dat je dan niet veel vrij tijd meer hebt, dus ook niet voor mijn paardjes. Ik zou er dan gebruik willen van maken om mijn merrie te dekken , ik zou er graag een veulentje van hebben.
Ik heb nu wel al gehoord dat wanneer je merrie eens veulen gehad heeft dat ze dan nadien redelijk lastig is om op te rijden enzo...

Ik rij er nu dressuur mee (wedstrijden) en ze loopt echt heel goed. Ik ben dan bang dat ze nadien niet meer goed zal willen lopen en nijdig zijn enzo.

Dus welke nadelen brengt een drachtigheid mee? En tot hoe lang kan je op je paard blijven rijden?

Meningen gevraagd !!!
Welke ervarringen hebben jullie ermee?

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:54

Gelukkig zijn er heel veel merries die af en toe (ieder jaar is dan misschien wat te veel van het goede) een veulen krijgen en zonder problemen doorlopen, tot en met in ieder geval Z. Dat lastige is vaak een kwestie van een paar dagen of weken, afwennen dat moe en kind een uurtje gescheiden zijn.
Wat in jouw geval misschien lastig is, is dat je weinig tijd hebt - juist als je niet veel rijdt als het veulen klein is, houd je het gedoe van moeilijk uit elkaar willen, veel langer.
Wat ik zelf wel jammer vind is dat één van onze merries na 3 veulens toch moeilijker weer in model komt - ze blijft wat uitgezakt, beetje buikig. Maar dat is heel verschillend. Snel er weer op na het veulenen is in ieder geval de beste remedie om grote verslappingen te voorkomen.
Met andere woorden: als je wilt dat je paard zo snel mogelijk weer normaal wordt moet je zo snel mogelijk weer regelmatig gaan rijden.

Ik vind trouwens niet dat een veulen minder tijd kost dan rijden hoor, vind het altijd wel intensief. Wel heel anders dan rijden - maar als ik nog iedere dag een uurtje over had (moet toch lukken naast je hbo, zo heftig is dat toch ook weer niet), zou ik liever gaan rijden!