help me pony valt aan als ik haar uit de wei haal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiss_lotte

help me pony valt aan als ik haar uit de wei haal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:30

hoi
dit is me probleem als ik mijn pony naar binnen haal ..
legt ze haar oren in haar nek.
een keer heb ik haar niet naar binnen gekregen en heb haar laten staan ben 's avonds nog een keer heen geweest en kwam ze braaf naar me toe.
ik wil niet dat ze dit doet en wil dat ze nromaal komt.
ik heb haar zo'mn 2 jaar en ze had het al toen ze kwam.
wel heb ik haar vertrouwen.
p. met bix komt ze wel maar ik wil dat ze ook zonbder bix komt.heeft iemant handige tips ??weetjes..?afkraken niet..tips welcome

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:39

Laten zien dat jij de baas bent hier. Mijn vz-pony deed het ook maar dan door zijn achterhand naar mij toedraaien om vervolgens uit te halen als meneer geen zin had. Het schijnt dat als je met je halstertouw heel hard rondjes gaat zwaaien dat paarden dit opvatten als een boos teken. De eerste keer dat ik dit deed trok hij zich er niets van aan en ik heb hem een fikse knal op z'n kont gegeven met dat halstertouw. Hierna probeerde hij het soms nog wel maar toen hoefde ik alleen nog maar met mijn halstertouw te zwaaien en hij hield al op. Nu doet hij het niet meer Het belangrijkste is dat je wel rustig blijft en ook zodra hij naar je toe komt moet je hem belonen en niet meer boos zijn. Zo merkt je paard dat hij ook aandacht krijgt voor de goede dingen die hij doet.

kiss_lotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:42

grr dat kan ik soms egt niet..,
hij komt dan bv 1 uur lang niet.
als hij uiteindelijk komt kan hij een fikse klap op zijn achter werk krijgen !!..
ke ik ga vannemiddag proberen als hij weer eens zo iets flikt jah zijn achterwerk probeert hij ook wel eens..

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:42

verplaatst naar vmr

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:03

Ik zie al waarom jouw paard zo doet. Jij geeft haar dus straf als ze zich laat vangen of als ze op je afkomt nadat ze is weggerend? Ik zou me ook mooi niet meer laten vangen door jou als ik een knal voor mijn kop kreeg wanneer ik iets goeds doe. Jouw pony vertrouwd jou echt niet meer.

Een paard legt het verband niet, als hij weg rent is dat fout. Maar als jij hem straft voor iets wat hij 2 min geleden deed snapt hij het niet meer. Straffen moet altijd binnen 5 sec nadat het paard stout is geweest, anders snapt hij het gewoon niet meer. Goed gedrag moet je altijd belonen hoe stout een paard een paar minuten daarvoor ook is geweest. Dus geef haar alsjeblieft nooit meer een tik of een knal wanneer ze op je af komt of als ze zich laat vangen.

Maar om je probleem op te lossen is het mss een idee om je om te draaien als ze wegrent. Met mijn andere vz-paard deed ik dit ook, hij rende constant weg en op een gegeven moment draaide ik me van hem af, ging op mijn hurken zitten en ging grassprietjes tellen. Meneer stond binnen no-time achter me omdat ik hem geen aandacht meer gaf. Hij zag het gewoon als een vorm van aandacht. Toen hij eenmaal achter me stond beloonde ik hem natuurlijk, soms doet hij het nog maar hij weet dat het geen zin heeft dus hij houd er snel mee op. Als dit bij jouw pony niet lukt kan je haar een beetje opjagen, jij bepaalt dan wanneer ze rent en wanneer ze mag stoppen. Dan heb je alsnog een beetje controle over de situatie, vervolgens doe je gewoon hetzelfde en wachten tot ze komt. Dit kan minuten maar ook uren duren. Maar met geduld kom je er wel!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-06 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:08

idd, als iemand jou roept en je komt eerst niet maar dan wel en hij slaat jou dan kom je de volgende keer ook niet meer.

Gewoon terug opbouwen is de boodschap en ev. met bix beginnen lokken. Als ze komt dan krijgt ze wat bix. Als ze dit eenmaal onder de knie heeft dan kun je het langzaamaan afbouwen. Maar geduld is een schone deugd dus niet te kwaad worden als ze een keer niet komt. Zeker niet in het begin!!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:11

Ik snap het niet helemaal, als ze niet naar jou toe komt, dan laat je haar staan? Of zie ik dat verkeerd? Je moet natuurlijk haar niet laten staan als ze niet komt, want dit is voor haar een teken; mooi, ik heb gewonnen.
Je moet net zo lang doorgaan tot je d'r hebt!

Anyway, ik vind het een beetje raar dat je niet snapt dat je je paard geen klap moet geven als hij uiteindelijk bij je komt...sorry maar als ik eerlijk mag zijn; vind ik het nogal onnozel...

kiss_lotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:09

jullie snappen het niet egt,.
ik ben soms uren lang bezig om haar te vangen..
meestal komt ze als ik bix heb..
ach laat ook maar ik hoef me niet te vronschuldige..!!
ik heb me buurmeis om hulp gevraagt en we kregen haar in een keer..
ik laat haart niet staan ze wil niet komen en krijg haar niet te pakken..
dan probeer ik het later nog eens en dan komt ze wel..
p.s ze vertrouwt me 100 procent!

S_uus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:02

lotte_11 schreef:

vind dit een heeeeel vaag bagger verhaal sorry. ik vind dat je pony een beloning verdient als ze toegeeft JIJ hebt gewonnen.. dat is goed.. maar sla d'r dan niet.. lijkt niet dat je pony je dan nog vertrouwt ik ga met miss_montana mee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:06

Als ze niet komt dan heeft ze in elk geval geen zin in jouw (sorry).
Ik zou ook niet komen als ik geslagen werd als ik eindelijk kwam.

En MSN tAaL Is vErb0dEn.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:47

lotte_11 schreef:

Als ze je 100 procent vertrouwt waarom komt ze dan niet? En een pony slaan als ze komt. Vind je het gek dat ze wegblijft. ALs jijnaar iemand toegaat en ze slaat je, ga jij dan een volgende keer nog een keer?

S_uus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:26

nielsd schreef:

En MSN tAaL Is vErb0dEn.

LOL

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:48

En als je geen commentaar of wat dan ook wilt moet je het niet op bokt zetten.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:08

lotte_11 schreef:

Vind je het gek dat ze niet komt als ze een pak rammel krijgt als ze wel komt. Jij vraagt hier om tips, begin altijd eerst met kijken naar de oorzaak. En wat nielsd ook zegt: als je niet tegen kritiek kunt moet je je vraag niet op bokt plaatsen. Hier krijg je nou eenmaal commentaar, daar moet je tegen kunnen en anders moet je geen verhalen meer plaatsen. Succes met je pony.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:52

Nee meis, ik denk dat ze je nog niet eens 50% vertrouwd. Met paarden los je alleen dingen op met geduld. En als dat betekend dat je uren bezig bent dan moet dat maar. Ik weet waar ik over praat: ik heb zoveel problemen gehad met mijn vz-paard, ik ben uren bezig geweest om hem alleen al zijn halster om te krijgen in het begin. En ik heb werkelijk waar meerdere keren op het punt van huilen gestaan door hem. Voor het hele verhaal kan je mijn profiel lezen. Maar ik wil zeggen dat je alleen met geduld verder zal komen. En jij hebt wat dat betreft best wel wat goed te maken met je pony.

En wij kraken je niet af, wij zeggen alleen maar de waarheid en helaas is die in jouw geval negatief, ik had het ook liever anders gezien. Als je niet tegen de waarheid kan dan moet je geen problemen op bokt zetten want hier zitten een heleboel mensen die verstand hebben van paarden, zij kunnen je helpen maar daar moet je wel open voor staan.

Succes en ik hoop dat je wat met onze tips doet.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:12

Als je paar dwel komt met biks, probeer het dan zo. Juist als ie direct komt, heb je hem direct een beloning te geven.

Al sje wilt dat je paard naar je toe komt, moet je hem een reden geven om naar je toe te komen. Aandacht, lekker rijden of heerlijk poetsen. Als je hem slaat, geef je hem juist een reden om niet bij je te willen komen. Dus dat werkt averechts..

Probeer gewoon af te bouwen met het geven van bix als je je paard uit de wei halen. Misschien dat je dan over enkele maanden zover bent dat je met een klein handje biks je paard zonder problemen bij je kunt roepen.

kiss_lotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:53

slotjee

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:57

Volgens mij kun jij niet tegen kritiek

kiss_lotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:58

yaha als je dat denk denk maar verder.
ik antw niet meer op dit forum

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:43

Jammer dat je er zo over denkt. Op dit forum zitten een heleboel mensen die het goed met paarden voor hebben, en die hun best willen doen om anderen te helpen.

Natuurlijk is het niet zo leuk om te horen dat je iets verkeerd hebt aangepakt, maar het is dan toch weer hartstikke fijn dat je tips krijgt, die je kunt uitproberen? Je hebt nu gezien dat boos worden zodra het paard wél komt niet werkt. Het is wel logisch dat je boos wordt (dat hebben we allemaal weleens), maar kennelijk helpt het niet om dat aan je paard te laten zien. Misschien kun je de andere manier (belonen, ook al duurt het eerst een uur) een tijdje gaan proberen. Het kan je alleen maar winst opleveren!

Woest

Re: help me pony valt aan als ik haar uit de wei haal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:53

om los tegraken van dat 10x opnieuw zeggen wat haar fout is, ga ik maar eens over naar een tip:

mijn vz wilt zich soms ook niet laten meenemen, hij komt naar je toe, maar zodra je hem met het halster meeneemt staakt hij of wil hij bijten...
als je hem loslaat gaat hij weer met zijnoorjtes naar voren geintereseerd doen..

dus, ik heb op een bepaald moment: hij had me serieus gebeten, toen heb ik hem bij zijn oor genomen (niet gesleurd of dergelijke ...) maar gewoon licht in geknepen hij schudde met zijn hoofd en toen ik daar na het halster vast nam liep hij mee.... dit lijkt op dat verhaal van snowdogs met in oor bijten.. haha sorry maar het werkte toen wel (heb ik maar 1x gedaan)

nu doet hij het soms ook niet, maar dan kijk ik hem bij wijze heel boos aan, dan duw ik aan het haster naar de andere richting (niet van de stal ofzo) loopt hij mee, en dan draai ik me terug om, en dan volgt hij meestal wel

probeer dit eens,!als je paardje komt BELOON DER!! en neem haar bij het halster draai een rondje naar de andere richten dan waar de stal is, en draai je vervolgens terug om naar de stal....

wie weet...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:15

Hafjesbokker: Ik denk dat jij dit topic heel goed moet gaan doorlezen, er zijn al meerdere tips uitgedeeld. En er zijn in dit hele topic mss maar 2 of 3 afkrakende posts neergezet. Ook hebben meerdere mensen meegedeeld dat ze het alleen maar goed voor hebben met dit meisje en haar pony. Ga niet andere mensen beschuldigen van dingen die niet waar zijn om vervolgens zelf degene te zijn die het opneemt voor de 'zwakkere'. Daar houd ik (net als de rest van bokt) al helemaal niet van. Terwijl de desbetreffende persoon zelf om tips vroeg, wij gaven haar tips en hadden ook meteen de aanleiding gevonden waarom haar pony dit doet. Mooier kan toch niet? Het meerdendeel van bokt komt online om andere mensen te helpen en tips te geven. Alleen was het jammer dat de eigenaar van de pony niet openstond voor onze suggesties terwijl de fout juist bij haar lag.

Maargoed, lotte_11: Wie nooit van mening is veranderd heeft zelden iets geleerd...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:22

tip... koop een boek of video van Monty Roberts... werkt bij mijn paardjes als een tierelier...
Wist je dat als je recht op een paard afloopt hij het kan zien als een aanval? en dan rent hij weg! En nog meer van die handig om te weten dingen.
Jaag je paard weg als hij niet naar je toekomt en draai je om dan moet hij achter je aan komen. Loop niet achter je paard aan want dan is hij de leider en je haalt hem toch nooit in

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:26

Citaat:
Anyway, ik vind het een beetje raar dat je niet snapt dat je je paard geen klap moet geven als hij uiteindelijk bij je komt...sorry maar als ik eerlijk mag zijn; vind ik het nogal onnozel...

Om dit soort antwoorden kan ik me best boos maken.
Dat meisje vraagt om hulp en gaat iemand zeggen dat ze onnozel is omdat ze dat nog niet weet.
Waarom vraagt ze anders om hulp?
Door dit soort antwoorden is ze naar mijn inzien kwaad en onzeker geworden en wil de rest niet meer horen.
Dus is alles verpest.
Als je zulke antwoorden geeft ben je naar mijn idee veel onnozeler dan de TS.

Ontopic:
Ik ben het eens met alle tips dus die zal ik maar niet herhalen, in ieder geval succes met je pony. Als je geduldig word komt het vast goed!
En negeer aub die domme antwoorden. En luister naar de bokkers die het goed met je voor hebben en je willen helpen.
Succes!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:30

@ miss_montana
Citaat:
Hafjesbokker: Ik denk dat jij dit topic heel goed moet gaan doorlezen, er zijn al meerdere tips uitgedeeld. En er zijn in dit hele topic mss maar 2 of 3 afkrakende posts neergezet. Ook hebben meerdere mensen meegedeeld dat ze het alleen maar goed voor hebben met dit meisje en haar pony.
Ga niet andere mensen beschuldigen van dingen die niet waar zijn om vervolgens zelf degene te zijn die het opneemt voor de 'zwakkere'. Daar houd ik (net als de rest van bokt) al helemaal niet van.
Terwijl de desbetreffende persoon zelf om tips vroeg, wij gaven haar tips en hadden ook meteen de aanleiding gevonden waarom haar pony dit doet. Mooier kan toch niet? Het meerdendeel van bokt komt online om andere mensen te helpen en tips te geven. Alleen was het jammer dat de eigenaar van de pony niet openstond voor onze suggesties terwijl de fout juist bij haar lag.

en waar heb ik hier:
om los tegraken van dat 10x opnieuw zeggen wat haar fout is, ga ik maar eens over naar een tip:

iemand beschuldigt?

en ik neem het niet op voor de zwakkere.. net zoals jij duidelijk laat merken heeft iedereen een eigen menig