Een jong paard in de stapmolen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anouskaa

Een jong paard in de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:26

Ik heb nu een jong paard, hij wordt in april 3 jaar. De staleigenaar zegt dat we hem binnenkort maar eens aan de molen moeten laten wennen, want zo krijgt hij naast de wei ook nog even andere vrije beweging. Ik ben het met haar eens maar ik vraag me af of het voor een jong paard geen kwaad kan om die rondjes te lopen.

Aramat

Re: Een jong paard in de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:32

o0anouska0o schreef:
want zo krijgt hij naast de wei ook nog even andere vrije beweging.

Ik vind in de stapmolen geen vrije beweging. Hij kan toch geen kant op dan? Ik zie het nut van een stapmolen niet, zeker niet voor een jong paard. Lijkt me hetzelfde effect hebben als longeren, teveel eenzijdige belasting.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:36

Met vrije beweging bedoelt ze dan dat hij beweegt zonder iets te moeten, hij kan wel maar een kant op maar zonder hulpteugels en dat allemaal. Ik zit zelf ook egr te twijffelen of het zijn pezen en botten wel goed doet.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:42

o0anouska0o schreef:
Met vrije beweging bedoelt ze dan dat hij beweegt zonder iets te moeten, hij kan wel maar een kant op maar zonder hulpteugels en dat allemaal. Ik zit zelf ook egr te twijffelen of het zijn pezen en botten wel goed doet.

Ik vind dat nog steeds geen vrije beweging, hij wordt toch verplicht om in een klein stukje rondjes te blijven lopen? Wat is volgens jou het voordeel?

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:46

Ja daar heb je ook gelijk in. Ik denk dat het voordeel is dat hij beweegt, en door die beweging zijn spieren ontwikkelt. Maar ik ebn het ook echt met jou eens dat het rondjes lopen erg eenzijdig is

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:53

Hij staat toch in de wei? Daar beweegt ie ook en ontwikkeld ie toch ook spieren? Of lange stukken rechtuit wandelen is ook goed! En veel leuker voor jullie alle2!
Ik zou het niet doen, maar goed misschien krijg je nog reacties van mensen die het je wel aanraden
Laatst bijgewerkt door Aramat op 12-02-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:54

Ik zou het ook niet doen. Maar ik vind sowieso een stapmolen een beetje vreemd... Je gaat toch veel liever een eind met je paard wandelen? Of zie ik dat nou fout?

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:55

Ja hij staat per dag van 8 uur tot half 4 in de wei. Ik wacht de reacties eens af maar anders kan ik ook naast hem lopen in de bak en dan een beetje wandelen en kleine stukjes draf proberen.
Maar in ieder geval bedankt voor je advies

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:57

Ik zou hem niet in de stapmolen zetten, maar ik zelf heb een fobie van stapmolens.. Ben veel te bang dat ze vallen en botten breken doordat de volgende paarden in de stapmolen eroverheen moet lopen en hem niet kunnen ontwijken..

Ik zou gewoon lekker met hem langs de straat gaan wandelen.. Dat vind ik zelf ook heerlijk om te doen.. Mensen kijken me wel eens raar aan hoor: "Moet je er niet op zitten ofzo?" zeggen ze dan Ben zo soms wel uren weg, heeerlijk! Ik vind dat dit soort tijdsverdrijf met je paard de vertrouwensband erg versterkt..

Bijkomend voordeel is dat hij ook went aan het verkeer! Hij ontwikkelt dezelfde spieren als in de stapmolen, maar dan aan allebei de kanten evenveel omdat hij niet continu rondjes loopt. Hij went aan jou als zijn leider en zal ook snel het vertrouwen in jou schenken als je het op de goede manier aanpakt.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:00

Ja dat wil ik ook erg graag doen, gewoon lekker een stuk buiten gaan wandelen en hem overal aan laten wennen. Alleen hij is hardstikke speels en schrikt snel, soms loopt hij gewoon lekker mee en dan staat hij opeens rechtop. Dus lijkt het mij beter om een ander paard mee te nemen, alleen bij ons op stal is dus niemand die dat wil/kan.
Maar ik denk nu wel dat ik die stapmolen maar laat zitten.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:01

Ik vind de stapmolen wel goed.
Je paard is in beweging en wordt echt niet zo belast als aan de longeerlijn. In een stapmolen stapt het paard alleen.

Met je paard wandelen is leuk, maar als je er 5 op stal hebt staan betekend dat bij ons dus bijna 5 uur wandelen. Dat werkt gewoon niet.
En het is met jonge paarden ook niet altijd even veilig om te gaan wandelen langs de straat...

Bovendien is er een hele poos geleden op de waiboerhoeve een onderzoek geweest bij jonge paarden. Jonge paarden die alleen maar in de wei liepen en een andere groep die ook aan de molen liepen. De laatste groep bleek aan het eind van het onderzoek (toen waren die paarden pas 3 geloof ik) sterker dan de paarden die alleen in de wei hadden gelopen.

Ik vind het dus helemaal niet zo'n slecht idee.
In de wei krijgen ze wel beweging, maar dat is hele andere beweging dan in de molen. In de wei lopen ze niet aan eéén stuk door, maar tussen het eten door lopen ze een stapje. Dit kun je niet met elkaar vergelijken.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:02

ok, ik weet het nu nog even niet
bedankt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:10

Gewoon doorlopen en niet opgeven hoor Zijn vervelende gedrag negeren en zijn goede gedrag heel erg belonen, niet met Bràààf, maar met mooi, goed, lage klanken. Niet gaan stressen als hij gaat stressen, want dan geef je hem een trigger om echt bang te zijn en te willen vluchten.. Een ander paard meenemen is een optie, maar niet persé nodig. Als hij druk gaat doen, gewoon heel rustig en zachtjes hoooooow vanuit je onderbuik zeggen.. En uiteraard belonen als hij erop reageert. Ga eerst 5 minuten wandelen en breid het steeds met 5 minuten uit als het beter gaat.

@Pollewoppy:
Het is voor mij 100% logisch dat een paard wat in de stapmolen loopt sterker is dan een paard wat alleen in de wei loopt.. Jammer dat er niet is vergeleken met paarden waar aan de hand mee gewandeld is, gedurende dezelfde tijd als dat die in de stapmolen had gestaan. Dan had je waarschijnlijk kunnen zien dat de paarden waar veel mee aan de hand gewandeld is een rustiger en stabieler karakter hebben en even sterk zijn.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:10

als de stapmolen bij ons staat, dan moet whit er ook aan geloven

Ben benieuwd hoe ze het vind

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:12

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:13

Teuntje111 schreef:
Gewoon doorlopen en niet opgeven hoor Zijn vervelende gedrag negeren en zijn goede gedrag heel erg belonen, niet met Bràààf, maar met mooi, goed, lage klanken. Niet gaan stressen als hij gaat stressen, want dan geef je hem een trigger om echt bang te zijn en te willen vluchten.. Een ander paard meenemen is een optie, maar niet persé nodig. Als hij druk gaat doen, gewoon heel rustig en zachtjes hoooooow vanuit je onderbuik zeggen.. En uiteraard belonen als hij erop reageert. Ga eerst 5 minuten wandelen en breid het steeds met 5 minuten uit als het beter gaat.

@Pollewoppy:
Het is voor mij 100% logisch dat een paard wat in de stapmolen loopt sterker is dan een paard wat alleen in de wei loopt.. Jammer dat er niet is vergeleken met paarden waar aan de hand mee gewandeld is, gedurende dezelfde tijd als dat die in de stapmolen had gestaan. Dan had je waarschijnlijk kunnen zien dat de paarden waar veel mee aan de hand gewandeld is een rustiger en stabieler karakter hebben en even sterk zijn.

Ik geef ook niet op en ik vindt het ook niet erg dat hij zo is, maar ik ben gewoon bang dat het voor hem gevaarlijk gaat worden met auto's en beekjes enzo.

Ik wacht nog even verder af

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:16

@Pollewoppy:
Het is voor mij 100% logisch dat een paard wat in de stapmolen loopt sterker is dan een paard wat alleen in de wei loopt.. Jammer dat er niet is vergeleken met paarden waar aan de hand mee gewandeld is, gedurende dezelfde tijd als dat die in de stapmolen had gestaan. Dan had je waarschijnlijk kunnen zien dat de paarden waar veel mee aan de hand gewandeld is een rustiger en stabieler karakter hebben en even sterk zijn.[/quote]

Niet iedereen is in staat om met zijn paard te gaan wandelen zoals ik al zei. Bovendien vind ik het onzn dat paarden door ermee te wandelen een stabieler en rustiger karakter zouden hebben. Alsof paarden die op jonge leeftijd aan de molen lopen dat niet hebben.

Je kan het ook anders zien.
Als jij met je jonge paardje langs de weg moet gaan lopen en hij is fris, hoeft het maar 1x fout te gaan (ookal is het helemaal niet je eigen schuld-> het blijven tenslotte vluchtdieren) en je paard is voor de rest van zijn leven verpest. Je weet nooit wat er in het verkeer gebeurd. Bij ons aan de weg (gewoon een boerenweg) komen ze vaak als gekken langsscheuren. ook als jij daar met je paardje loopt. Uit schrikreactie hoeft je paardje maar de verkeerde kant op te springen en hij zit op een auto...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:39

Dat kan best wel zo zijn, maar ik ken meer paarden die afgemaakt moesten worden na een val in een stapmolen (met ernstige bot en beenbreuken) als door een ongeval op straat.

Als je je paard op de goede manier leert vertrouwen in jou, zal hij als hij bang is ook gaan refereren op jou. Als je hem niet leert te vertrouwen, zal hij dat ook zeker niet doen en uit alle macht proberen te vluchten.

Een paard wat alleen in de wei staat en een uur in de stapmolen gezet wordt, vergeleken met een paard wat een uur aan de hand loopt, mist een uur sociaal samenzijn met de baas. Wandelen schept meer vertrouwen tussen paard en baas als wat menig mens denkt. Paarden waar veel mee aan de hand gewandeld wordt leren veel sneller het vertrouwen in je te hebben!

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:10

Ik wil alleen even reageren op je stukje over ongelukken in de stapmolen. Over vertrouwen krijgen aan de hand enzo wil ik het nu niet over hebben. Ik denk namelijk dat wandelen niet de enige manier is om een paard vertrouwen in je te laten krijgen.

Ongelukken in de stapmolen komen voor, dat zal ik zeker niet ontkennen. Ongelukken langs de weg komen ook voor. Welke aantallen? Ik zou het ook niet weten. Vind ik ook niet belangrijk.

Als eerste kan je bij de bouw van een stapmolen al veel aan veiligheid doen.
Ten eerst: de omheining: Kies je voor mooi hout of kies je voor lint? Wij hebben lint als omheining voor de stpamolen. Misschien minder mooi dan hout, maar wel veiliger. Wanneer het paard valt en met zijn benen onder de omheining komt, zal het lint eerder knappen en het paard eerder opstaan. Bij hout is de kans groter dat het paard vast blijft zitten. Dat is gevaarlijk. Bij ons zijn de tussenschotten hekken die omhoog klappen wanneer er iets gebeurd.
Wat er verder gezegd werd over paarden die over anderen heen lopen, zal wel mee vallen denk ik.

Verder denk ik dat veel ongelukken in de molen gebeuren door onoplettendheid of verkeerd gebruik.
Een paard dat voor het eerst in de molen gaat, moet je daar rustig aan laten wennen, het draaien leren enz. Je kan het paard er niet zomaar inzetten. Wij leren jonge paarden door eerst met ze mee te lopen aan het touw. We duwen dan zelf de molen vooruit. Dan draaien we het paard en doen we het zelfde de andere kant op. Als het paard hiermee braaf is, laten we het paard los en gaan we zelf een vak verder lopen om de molen te duwen. Zo loopt het paard los in de molen en loopt, zonder dat de molen aanstaat. Ook zo draaien we een aantal keer. Pas als het paard dit goed door heeft, zetten we de molen aan. Het paard gaat de eerste week zowieso alleen. Daarna verschilt het per paard hoe snel er een ander paard bij in komt. Als er een ander paard bij in komt, kiezen we er bewust één uit. Dat is de rusitgste. We zorgen altijd dat er dan aan beide kanten minstens één vak tussen zit.
Zo bouw je het aan de molen lopen rustig op. Het heeft bij ons nog nooit problemen opgeleverd.
Als je een paard dat nog nooit aan de molen gelopen heeft bij de anderen in de molen zet kun je idd problemen verwachten.

Verder vind ik dat je nooit ver erbij weg moet gaan als paarden in de molen lopen. Op sommige stallen worden de paarden in de molen gezet en gaan ze zelf koffiedrinken, zonder zicht te hebben op de molen. dan zie je niet als er iets gebeurd.

Er zijn ook mensen die hun paard bijzetten aan de molen. Dat is iets wat ik ook NOT-DONE vind. Alleen het draaien is al link. Maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik.

Dekens kunnen ook een gevaar opleveren in de molen. Vooral dekens met blikoorden die aan hekken vastblijven zitten. Daarom lopen paarden bij ons in de winter met dekens zonder bilkoorden aan de molen. Zomers zonder deken. Omdat onze molen buiten is, kunnen ze in de winter niet zonder deken aan de molen. Verder is het belangrijk dat een deken goed zit en niet schuift. Een schuivende deken is ook gevaarlijk.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dan wordt het verhaal wel erg lang. Wat ik vooral duidelijk wilde maken is dat ongelukken in de stapmolen MEESTAL gebeuren doordat een onervaren paard in de molen gezet wordt zonder het eraan te katen wennen of andere dingen die voorkomen hadden kunnen worden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:34

Ik denk dat ik hem er wel aan zou laten wennen(af en toe een paar minuutjes terwijl je er bij sta te kijken). Maar als 'training' het nog niet gebruiken voor zo'n jong paard.

Dingen leren is imo altijd goe voor een paard.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:42

Ik zou in ieder geval ervoor zorgen dat je paard in de stapmolen leert lopen. Ze hebben dat snel door en je kan er veel voordeel bij hebben. Wij hadden het onze 3-jarige ook al geleerd. Nu ze opeens met een ernstige blessure drie maanden stil moest staan en daarna alleen maar mocht stappen, is de molen een uitkomst. We hebben het aan de hand geprobeerd, maar dat was een drama. In de stapmolen met een paard ervoor en erachter gaat het heel goed.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:05

Dennis schreef:
Ik denk dat ik hem er wel aan zou laten wennen(af en toe een paar minuutjes terwijl je er bij sta te kijken). Maar als 'training' het nog niet gebruiken voor zo'n jong paard.

Dingen leren is imo altijd goe voor een paard.

Een stapmolen is ook niet bedoeld al training. van de stapmolen krijgen de paarden een goede basisconditie, maar meer is het niet. Het vervangt een training ook niet. Voor jonge paarden is het een mooi begin om een basisconditie te krijgen voordat het echt werk begint.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:56

er is toch bewezen dat paarden in de stap de meeste bespiering krijgen.. nou dan lijkt mij een stapmolen juist wel gescchikt. de stap de hele tijd in het zelfde ritme. in een stapmolen leren paarden mooi ruim te stappen.. wat later een voordeel is op wedstrijden natuurlijk ik ben er wel voor maar dan niet te lang erin geen halve dagen en elke dag.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:43

ik vind de stapmolen dus wel een voordeel. Je hebt toch meer controle over de beweging van je paard dan in de wei! En sommige mensen hebben nu eenmaal niet altijd tijd om een halfuur in de kou rond te stappen! Het is toch handig als je je paard kan laten bewegen en ondertussen al de stal kan kuisen en eten klaar maken?
Of het wel goed is voor zijn botten enzo weet ik niet. Ik denk dat als je het langzaam opbouwd het geen kwaad kan

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:46

Ik zou hem er wel in zetten.
Zo wordt je paard toch alvast een beetje 'getraint', krijgt hij een beetje conditie. Ook is het wel eens goed voor je paard dat hij leert dat zijn leventje niet alleen uit lui zijn bestaat, maar dat hij ook wel eens aan het werk moet.

Als ik hier een stapmolen tot mijn beschikking had, ging Amica er zeker in. Die is nu bijna 3, alleen maar goed voor d'r.