Jong paard voet vragen..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Jong paard voet vragen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:04

Hallo,

Ik heb zelf een jong paard. Vauban (= Now or Never x Saros xx), hij wordt in April vier.
En hij heeft moeite met voet gegeven.
Als ik zijn voet vast pakt als hij hem geeft raakt hij voor mijn gevoel in paniek. (Achteruit lopen, hangen). Hoe kan ik hem het best gerust stellen?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:10

Hoe is hij bij de hoefsmid?? Denk dat dit een kwestie is van heel veel oefenen en zeer consuquent zijn. Weet je zeker dat het echt angst is in plaats van je in de maling nemen omdat hij er geen zin in heeft?

Coberlina

Re: Jong paard voet vragen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:14

hey
ik ben benieuwd naar alle antwoorden. Ik ga zelf ook verder dit jaar een 3,5 jaar kopen (die 4 wordt in juni)
Ze heeft er ook moeite mee hoor.
Vooraan geeft ze al voeten, maar ik hou ze maar ong 2 seconden vast, anders panikeert ze ook. Vanachter is ze heel snel bang, waardoor ze wel een keer durft uitslaan. Ze bedoelt dit niet gemeen, ze is gewoon echt bang.
Ik denk dat je het stap voor stap moet opbouwen. Eerst beginnen met vooraan en als ze eerst al 5 cm van de grond afgaat met de hoef al overdadig belonen met je stem, na een paar keer kun je zeker wel een snoepje geven. Niet elke keer, want dan kan je uiteindelijk wel een beet in je achterste verwachten
Als je zelfs helemaal niet in de buurt kan komen van haar/ zijn benen en ze zou slaan, begin dan te aaien met een bezem. (gezien van Renske20 hier op bokt, zij zal daar wel meer uitleg kunnen overgeven!)
succes
xxx

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:24

Het is alleen voor. Achter kan ik hem zo vragen, die geeft hij zo.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:38

Zou ook te maken kunnen hebben met balansproblemen met een jong paard alleen zou je dan eerder verwachten dat hij het doet met zijn achterbenen. Die van mij heeft ook een keer proberen te slaan met zijn achterbenen, toen heb ik hem toch echt wel even een schop verkocht. Nu is hij zo mak als een lammetje

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:23

youngster schreef:
Zou ook te maken kunnen hebben met balansproblemen met een jong paard alleen zou je dan eerder verwachten dat hij het doet met zijn achterbenen. Die van mij heeft ook een keer proberen te slaan met zijn achterbenen, toen heb ik hem toch echt wel even een schop verkocht. Nu is hij zo mak als een lammetje

Dat heb ik ook gedaan toen hij schopte. Daarna gaf hij achter gewoon.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:39

dan denk ik ook dat het vooraan gewoon balans problemen zijn.. Een jong paard heeft sowieso het meeste gewicht op zijn voorbenen, en als hij dan één ervan omhoog moet houden, kan hij in paniek geraken omdat hij gaat omvallen. Voor een paard staat dat omvallen gelijk als ten prooi vallen aan een roofdier, die bijten bvb ook in hun benen. Daarom is het zo eng voor hen. Dus rustig aan opbouwen, zien dat je niks overhaast en altijd goed belonen en hem niet nog meer bang maken..
Zou het voor de rest nog niet direct weten. Gewoon oefenen met geduld denk ik.
xxx

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:42

misschien als je er een spelletje van maakt met je paard, dus....voetje voor een snoepje... mijn paard tilt zijn voetje nu op commando, is echt heel grappig en heel snel geleerd, misschien dat zijn angst dan ook weggaat!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:44

Bij jonge beesten moet je daarmee ook oppassen, straks gaan ze het doen zonder dat jij even oplet, heb je zo een knie in je gezicht of ze worden vreselijk vervelend omdat ze niet direct een snoepje krijgen omdat jij erbij staat.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:48

ik wou net hetzelfde reageren als youngster. Zoiets kan gevaarlijk zijn. Ze hebben er geen schrik meer van, en ze doen het te pas en te onpas.

De jonge merrie die ik nu rij, had ik 1 keer uitbundig beloond met m'n stem toen ze haar voet goed gaf. Een minuut later gaf ik haar een snoepje, en toch voegde ze die twee dingen samen en stond ze de volgende dag te bedelen Ik heb er niet meer op gereageerd, en ze is er weer mee gestopt.
Maar het kan idd gevaarlijk zijn
xxx

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:51

Mijn moeder had ook altijd biks in haar zak bij mijn hengst, maar hij kwam op een gegeven moment met oren in de nek op haar af voor biks. Nu is hij gecastreerd maar toch, hij is vreselijk opdringerig en ik kijk daar ontzettend me uit. Ben absoluut niet voor snoepjes geven. Af en toe kan geen kwaad, maar verder

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:55

Heb dat ook bij een jongverzorgpaard gehad...iedere keer hangen trekken enz. soms deed ie het wel braaf. Met veel geduld geprobeerd en geoefend..totdat ie doorkreeg dat touwtjes kapot konden.. mocht toen een elastiek-supersterk touwtje van iemand van stal lenen. Toen ie erachterkwam dattie niet meer los kon gaf ie het op en gaf ze netjes allemaal...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:14

Ik heb mijn veulen ook moeten leren om een voet te vragen, die heeft er nu geen enkel probleem meer mee, ook met de balans niet.
Consequent zijn is iig wel erg belangrijk, maar ik weet zelf eigenlijk niet goed meer hoe ik het hem aangeleerd heb. Het ging zo makkelijk bij hem!

Ik had er iig wel altijd iemand bij die hem vast hield en hem gerust kon stellen. Als hij braaf was, dan werd hij ook uitgebreid beloont!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:01

Ik heb het mijn veulen ( nu 8 maanden) ook zelf geleerd, gewoon veel geduld hebben en proberen om steeds iets langer omhoog te houden. Als ze gaan hangen, dan misschien niet vastzetten,maar het touwtje zelf vasthouden, dit werkte bij mijn veulen erg goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:42

iemand anders vast laten houden en meteen als ze het voetje geeft bix/snoepjes geven. dat eerst opbouwen en later afbouwen.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:57

youngster schreef:
Bij jonge beesten moet je daarmee ook oppassen, straks gaan ze het doen zonder dat jij even oplet, heb je zo een knie in je gezicht of ze worden vreselijk vervelend omdat ze niet direct een snoepje krijgen omdat jij erbij staat.

Ja, dat dacht ik al. Ik ga mijn trainer vragen of hij kan helpen..

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:14

0ojannekeo0 schreef:
iemand anders vast laten houden en meteen als ze het voetje geeft bix/snoepjes geven. dat eerst opbouwen en later afbouwen.

Iedere keer iets lekkers geven vind ik niet zo'n goed idee, daar krijg je vaak bijterige paarden van. Met je stem belonen en een aai geven werkt dan net zo goed ( als hij jou stemt kent tenminste )

_PaaRdJeS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:27

verzorg paard van 2 jaar: dees kon het nog helemaal niet ging ook achteruit lopen enz. heb iedere dag weer voedje gevraagt en gelijk uitgekrabt als hij het goed deed belonen met stem.. elke voedje ! als hij iets fout doet "EH" en tog weer als je het voedje had gedaan belonen.. mijn pony kon het in 4 dagen !

succes !

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:00

Het is gelukt! Ik heb er gewoon veel tijd voor uitgetrokken en veel geoefend.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:21

Fijn dat het gelukt is, oefening baart kunst!

Als je paard moeite heeft met haar/zijn balans dan kun je haar ook met 1 zijde langs een muur zetten (natuurlijk ook vast aan een touwtje). Als je dan haar andere voorbeen optilt heeft ze steun van de muur. Daarna vraag je haar om en zet haar met haar andere zijde langs de muur.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:22

Dyyy schreef:
Het is gelukt! Ik heb er gewoon veel tijd voor uitgetrokken en veel geoefend.

Goedzo!! Nu gewoon volhouden en regelmaat erin houden!!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:17

inge_aryn schreef:
Fijn dat het gelukt is, oefening baart kunst!

Als je paard moeite heeft met haar/zijn balans dan kun je haar ook met 1 zijde langs een muur zetten (natuurlijk ook vast aan een touwtje). Als je dan haar andere voorbeen optilt heeft ze steun van de muur. Daarna vraag je haar om en zet haar met haar andere zijde langs de muur.

Dat heb ik gedaan. Hij was een stuk geruster. Iedereen bedankt voor de tips.