Paard kopen dat vroeg ingereden is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotti

Paard kopen dat vroeg ingereden is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 06:08

Hoi,

Ik ga eind februari kijken naar een heel erg leuk paard,spreekt me helemaal aan. MAAR hij is al met 2,5 ingereden (word 3 dit jaar en is nu 3 weken onder het zadel..iets meer dan 2,5 dus)
Het is een hengst, en ik ken verscheidene mensen die hun hengsten op deze leeftijd al beleren.Nu is hij er mentaal wel klaar voor zo te zien maar hij toont nog erg jeugdig.

Hij is voor de rest wel helemaal wat ik zoek..maar ik blijf met die vraag zitten of iemand er erg slechte ervaringen mee heeft?

Ook even bij vermelden dat hij bij mij zeker tot hij 4 is niet intensief bereden zal worden en elke dag heel lang op de wei zal worden gezet.Als hij al word bereden is dit een halfuurtje mss zo'n 3 maal per week.

dus..doen of niet? En zijn er al mensen met slechte ervaringen (das dus mijn hoofdvraag)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 07:11

gewoon doen

Goldenflower

Re: Paard kopen dat vroeg ingereden is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 07:48

Je kunt hem kopen, maar zet hem dan een maand lang in de wei, kan hij zich herstellen.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 08:23

Goldenflower schreef:
Je kunt hem kopen, maar zet hem dan een maand lang in de wei, kan hij zich herstellen.

Is idd een heel goed idee! 't zou dan ook lente-zomer zijn ..zal hij lekker vinden

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 08:33

ook even bijzeggen dat hij nu ook niet intensief gereden word, aan de longe elke kant 2 toertjes en er dan een kwartiertje op (door de eigenaresse)

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 08:39

tuurlijk als het een paard dat je goed aanspreekt kan het geen kwaad en hij word niet intensief bereden ...en als je hem in de wei zet voor een maand dan komt het wel goed;)

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:08

Ik kocht mijn merrie toen ze net 3 was, en toen was ze al een jaar onder het zadel.Ik heb het wel altijd rustig aangedaan, en tot nu toe nog nergens last van gehad (ze is nu bijna 6).

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:10

Mijn paard was ook al aangereden met 2 1/2 jaar (voor ik hem had) en is daarna verkocht. Degene die hem toe gekocht heeft, heeft hem gelijk voor 6 maanden de wei op gedaan, en is hem daarna heel langzaam aan (hij was toen 3 jaar en een paar maanden) 2x per week 20 minuutjes gaan rijden.
Nu is hij 3 jaar en 8 maanden, en rijd ik hem hooguit 3 a 4 x per week en maximaal een half uur.
Hij heeft daar tot nu toe nog niks negatiefs door opgelopen, maar ik blijf wel voorzichtig en ga hem vanaf het voorjaar ook weer heel veel van de wei laten genieten.

Ik zou het er niet voor laten als verder alles goed is, en hem dan inderdaad gewoon een poos op de wei zetten zodra dit kan.

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:56

Idd, op zich is dit best een goede manier, zadelmak maken, lekker beetje inrijden, en dan voor n half jaar ong weer 24/7 de wei op, en dan als het winter gaat worden weer oppakken en naar stal halen! Zo zou ik het doen, paardje dus lekker kopen, en dan gewoon nog ff weg zetten, zadelmak zijn vergeet een paard niet !

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:58

Ik denk dat het wel kan als je hem in het begin niet te intensief rijd zoals je al aangaf.. Als het helemaal is wat je zoekt zou ik het doen!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:12

Als je hem gewoon helemaal op de foto zet en daarna een paar maanden op het land eventueel als hij idd nog zo jeugdig is moet het vast goedkomen

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:20

jeetje zeg vanwaar die ophef? Dat snap ik echt niet. Ik rijd alle paarden in met 2,5 jaar mits ze er goed uit zien. Dus niet als het om een mager scharminkel gaat ofzo, dan wacht ik lekker nog even.
Zo erg is dat helemaal niet, ik heb er nog nooit last van gehad, en ook niemand die ik ken. Met elk jong paard en met elk pas ingereden paard moet je kalm aan doen. Of dat dier nou met 2m5 jaar of met 6 jaar is ingereden, dat maakt echt niet uit in het begin, daar zul je toch even kalm aan mee moeten beginnen en alles opbouwen. Dus in zo verre maakt dat geen bal uit.
Een maand op de wei zou ik zeker niet doen. Hij wordt nu juist lekker getrained, heeft wat te doen (als hengst is dat er belangrijk, dat je wat leert en zo wat te doen hebt) en als je er nu mee stopt voor een maand, heb je straks een lastig dier.
Dan moet je weer van voren af aan beginnen, en dus ook voor wat betreft de spieren van het paard. Hij is nog jong, leer hem lekker spelenderwijs een beetje rijden, niks serieus, gewoon lekker wat rijden. Dat doet een hengst veel goed.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:26

van een paar maanden op de wei wordt ie niet meteen lastig hoor zeker niet als hij met andere dieren staat.
Wij foen regelmatig in het voorjaar zadelmak maken dan de zomer nog even lekker op het land en dan in de Herfst pas wat gaan trainen met ze en dat bevalt erg goed.

ImkeTarek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:29

sherwood schreef:
jeetje zeg vanwaar die ophef? Dat snap ik echt niet. Ik rijd alle paarden in met 2,5 jaar mits ze er goed uit zien. Dus niet als het om een mager scharminkel gaat ofzo, dan wacht ik lekker nog even.
Zo erg is dat helemaal niet, ik heb er nog nooit last van gehad, en ook niemand die ik ken. Met elk jong paard en met elk pas ingereden paard moet je kalm aan doen. Of dat dier nou met 2m5 jaar of met 6 jaar is ingereden, dat maakt echt niet uit in het begin, daar zul je toch even kalm aan mee moeten beginnen en alles opbouwen. Dus in zo verre maakt dat geen bal uit.
Een maand op de wei zou ik zeker niet doen. Hij wordt nu juist lekker getrained, heeft wat te doen (als hengst is dat er belangrijk, dat je wat leert en zo wat te doen hebt) en als je er nu mee stopt voor een maand, heb je straks een lastig dier.
Dan moet je weer van voren af aan beginnen, en dus ook voor wat betreft de spieren van het paard. Hij is nog jong, leer hem lekker spelenderwijs een beetje rijden, niks serieus, gewoon lekker wat rijden. Dat doet een hengst veel goed.

wist je dat paarden als je ze een of een paar maanden lekker de vrijheid geeft, nadat ze een beetje zijn ingereden, ze het daarna veeeel beter doen?? ze hebben alles een beetje kunnen laten zakken en kunnen daarna dus lekker ontspannen verder met leren!

dus ik zou dat paardje gewoon kopen. lekker een tijdje laten ontspannen en niet veel mee doen (iig qua rijden). daar houd je aan paard aan over dat lekker ontspannen loopt en die niet zo snel ergens last van krijgt!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:37

Die van mij is ruim 2,5 en heeft nog niks gedaan. Hij staat gewoon de hele dag op het land.
Lekker aan het werk is voor een 2,5 jarige onder het zadel niet echt goed.
Zadelmak maken kan best, alleen is het daarna verstandig om ze nog een zomer op het land te gooien aangezien ze nog lang niet uitgegroeid zijn.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:40

ik heb het dus ook niet over werken he... Ik had het over spelenderwijs lekker een beetje rijden. Dat is geen werken.
Ik weet dat heel erg veel paarden het prima doen na een paar maanden op het land na het inrijden. Dat doen we hier ook wel. Maar dit is een jonge hengst. En niet zo maar een jonge hengst, maar 1 die gaat verhuizen. Daar zou ik dus zeker nog even mee door rijden een maand of 2. Daarna kun je hem nog op de wei gooien voor een maandje. Maar om dat nou direct zo te doen omdat hij vroeg is ingereden vind ik echt onzin. Sorry dat ik het zo zeg, maar dat is mijn mening.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:42

Oh zo, dat kan prima denk ik zo. Zal hij niet aan dood gaan
Maar over het algemeen doet het een paard wel goed om na het zadelmak maken even een paar maanden in het land te vertoeven om uit te groeien

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:49

Kan je best kopen denk ik hoor.. Ik denk niet dat er veel mis kan gaan met een paar rondjes spelenderwijs erop zitten

Het wordt een ander verhaal als hij echt intensief bereden is.. Ik heb een VZ quarter (uit de USA geimporteerd) gehad voor ik een eigen paard had, ze was met 2 jaar volledig beleerd en liep met 3 jaar op zeer hoog niveau in de Reining mee. Nu is ze 17 jaar oud en nu al met pensioen, want ze is echt op. Ze heeft Arthrose in een best zware vorm. Af en toe rijdt er nog een lichte ruiter een paar rondjes mee, in stap en af en toe draf.. Meer kan ze gewoon niet meer..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:45

hey
ik denk dat het best kan hoor. Als hij niet heel erg intensief getraind is, en jij gunt hem ook nog veel rust, dan is het absoluut geen probleem.
Degene die daar wel last van hebben zijn de hengsten die op hun 2,5 geleerd worden om direct daarna naar de 30 dagen test te gaan, en even later de 70 dagen test. Die dieren zien heel erg af. Ze moeten in die korte tijd dressuur lopen, springen en crossen, daarnaast nog een perfect stalgedrag vertonen en nooit een keer wat misdoen.
Die dieren zijn dikwijls al op wanneer ze nog geen 10 zijn. (ik ken een paar voorbeelden, maar om die dekhengsten niet in een kwaad daglicht te zetten, vermeld ik ze liever niet)
Als jij dit beestje ziet zitten en hem nog genoeg ruimte en tijd geeft om verder te groeien en zich mentaal te ontwikkelen, dan is het geen enkel probleem!
veel succes en plezier ermee!
xxx