Welk bit voor mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:41

Vandaag is de tandarts geweest omdat mijn paard (heb hem inmiddels een jaar) 7 is en nog nooit bij de tandarts geweest was.
Ook had ik wat rijtechnische problemen, die nu dus verklaard zijn.
Als we in de kliniek geweest zijn en dit probleem verholpen is, wil ik hem met een ander bit gaan rijden.
Volgens de tandarts kon het best zijn dat Gimli die dikke bustrens die ik nu gebruikt niet fijn vindt.
Aurigan/koper zou het kauwen op het bit bevorderen, dus zat ik in die richting te denken, aangezien Gimli niet snel de neiging heeft het bit echt te accepteren en erop te gaan kauwen.

Ik zat dus zelf aan een (dubbel)gebroken aurigan watertrens te denken en ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:49

dubbel gebroken zijn super bitjes
enkel mijn paard die loopt er niet lekker op alleen op enkel gebroken
maar het zijn super fijne bitjes

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:56

ik denk dat het inderdaad goed zou zijn, paarden gaan er inderdaad eerder op kauwen en dus kan jij er rijtechnisch meer mee omdat ze je handgaan volgen.

Dubbelgebroken of enkel, dubbel is zachter. Ik heb ook een dubbelgebroken geprobeert maar mijn paard loopt daar ook niet goed op enkelt op een enkelgebroken. En het bit moet bij die van mij niet te dik zijn. Dit ligt dus erg aan het paard. Is je paard sterk? Dan zou ik een enkelgebroken nemen omdat je dan toch wat meer te vertellen hebt omdat deze wat scherper is.

Succes!

DianneM

Re: Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:07

Ik rij (àls ik met bit rij), met een KK Conrad Ultra bitje van Aurigan, ook dubbelgebroken met een bol tussenstukje.. Ik vind het voor mijn paardje een fijn bit. Met dikke bustrensen heeft ze last, want haar mond is niet zo groot. Dit bitje pakt ze fijn aan en loopt er goed op. Schrik alleen niet van de prijzen..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:16

Je zou ook aan een mylerbit kunnen denken. als je in google op kevenaar ruitersport zoekt, dan kom je een link tegen met daarin een clinic over mylerbitten die morgen tussen 14 en 16 uur in Arnhem plaatsvindt.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:02

Bedankt voor de reacties.
Ik zat zelf ook aan een K&K te denken, ik kan waarschijnlijk een dubbelgebroken bitje van een vriendin proberen.
En tja, de prijs, misschien iemand op bokt die zijn bit kwijt wil?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:12

Dan moet je nu even bij EA TK kijken, want er staan er 3 te koop, 11 cm, 13,5 en 14,5!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:41

en nu ook nog 12 cm

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:49

Ik heb een 12 cm K&K conrad Ultra te koop. Toevallig de maat die jij moet hebben??

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:43

ja ja echt aan te raden mijn paard had ook nooit de neiging om te kauwen op het bit of te ontspannen als ik hem reed had toen een 21mm enkelgebroken bustrens in...ze adviseerde mij om een de kk dubbelgebroken te kopen en ja het gaat super nou met rijden..

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:48

Ik heb voor een van mijn paarden een dubbelgebroken Aurigan Bustrens van Sprenger.... Ze neemt het bit goed aan en schuimt er behoorlijk op... Ik ga m binnenkort ook voor mn andere paard proberen, ben er namelijk net achter dat zij m ook past......

Ik heb zelf eens van een GP ruiter de tip gehad om bij een paard dat druk met het hoofd is, een watertrens te gebruiken.... Werkt ook super, nooit meer zonder watertrens gereden.... (maar ja dat is anders dan deze situatie)