zadelmak maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:30

hoe wordt in volgorde een paardje zadelmak gemaakt? (we hebben het nu niet over hoelang... want dat is bij elk paardje anders voor wanneer hij klaar is voor de volgende stap maar in het algemeen. ik denk:

longeren (stemhulpen)
kennismaking zadel
longeren met zadel
kennismaking hoofdstel
longeren met hoofdstel

kennismaking mens op rug
rondstappen met mens op rug (rondgeleid door een tweede persoon)
longeren met mens op rug
alleen rondstappen, draven

en dan gewoon het aanleren van alles...

of heb ik het fout? en wat heb ik fout?

Pluttersput

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:33

Ik denk ook wel dat het zo moet ja. Maar wil je dat zelf gaan doen? Want dan zou ik even niet van mij uitgaan, want ik denk het alleen maar
Groetjes, mij

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:34

Das zo ongeveer de volgorde, aangepast aan het individu zijn dit zo ongeveer de stappen die je neemt

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:35

als wij pony's zadelmaken
moest ik direct al rondstappen aan de longe! op een heel klein cirkeltje , vergeet niet dat als je opstapt gewoon rustig moet blijven en blijven praten zoals je daarvoor deed tegen het paard

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:37

haha, er moeten bij ons twee zadelmak gemaakt worden, ja, maar dat zal ik heus niet op m'n eentje gaan doen, want dit wordt dan de eerste maal, ik krijg begeleiding van mijn instructeur. maar juist was ik met m'n hondjes aan wandelen, en toen sprong het in mijn hoofd.
ik dacht ook dat je mocht beginnen met longeren vanaf 2.5 jaar? (rustig dan hé) maar om zeker te zijn.... hij wordt in mei 3 jaar dus is hij nu....eummm 2 jaar en 8 maand? ben niet wiskundig aangelegt :p

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:38

je moet gewoon even kijken of hij er lichamelijk en geestelijk aan toe is

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:35

wij doen altijd meteen het hoofdstel aan maar wel over het halster. Dan kun je de longeerlijn aan het halster vastmaken. Zo went hij aan het bit zonder dat je er aan trekt.

floorlayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:13

gewoon eerst longeren daarna tuig erop kwakken, daar beeetje mee longeren erop klimmen en rijden met de hap. zo deed ik het ook en de paarden lopen nog steeds goed.

Nee, dat hier boven was een geintje. Ik denk dat de volgorde wel goed is. Gewoon rustig aan doen, en ook nog weleens gaan wandelen zodat de pony er plezier in blijft houden

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:16

floorlayka schreef:
gewoon eerst longeren daarna tuig erop kwakken, daar beeetje mee longeren erop klimmen en rijden met de hap. zo deed ik het ook en de paarden lopen nog steeds goed.

Nee, dat hier boven was een geintje. Ik denk dat de volgorde wel goed is. Gewoon rustig aan doen, en ook nog weleens gaan wandelen zodat de pony er plezier in blijft houden

whahaha..ik dacht al

Ik zou het zadel en hoofdstel omwisselen. Tenminste zo doen wij dat! En vergeet niet het aanleren van sturen! Dat kan je prima doen met dubbele longe! Dus dat kan er dan misschien ook nog tussen!

Heel veel plezier en succes met het inrijden!

Mosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:46

Klinkt stom,maar ik ben er niet zo fan van om te rijden met longe. We hebben bij ons al vaak zat meegemaakt dat het paard ging rennen met longeerlijn. Je hebt er echt niets aan, het is gewoon zo gevaarlijk als er een longeerlijn achter aan sleept! Paard in paniek,jij in paniek vertrouwen weg dat is gewoon al een hele slechte start.
Zelf zou ik kiezen voor een kleine bak met een goede omheining

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:45

hmm, Twinkie, niet helemaal met je eens. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat je met een longeerlijn in de problemen kwam. Voor ons maakt het het veilig: als we erop gaan, kan degene met de lijn het paard altijd remmen, mocht er iets gebeuren zoals wegrennen.

Wij beginnen altijd met het hoofdstel, waar ze gewoon los mee leren lopen. Dan leren we longeren links en rechts, daarna gaat het zadel erop en als ze daarmee goed vertrouwd zijn, gaat de ruiter erop. Daarna is het een kwestie van kijken hoe het gaat. Veel vertrouwen: longe eraf en rondrijden maar, weinig vertrouwen: gewoon nog even aan de longe blijven!

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:49

1. kennismaking hoofdstel
2. kennismaken longeren
3. kennismaken met een longeersingel
4. kennis maken dubbele longe zodat hij de bedoeling weet van het sturen
5. kennis maken met het zadel
6. beugels los laten hangen aan het zadel
7. Hangen over het zadel
8. Zitten op je paard
9. Longeren met iemand op je paard in een longeerbak

Zo doen wij het in iedergeval!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:05

ditchie schreef:
2. kennismaken longeren
7. Hangen over het zadel
8. Zitten op je paard

zo doe ik het ook!

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:16

merci

Mosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:35

Liselot11 schreef:
hmm, Twinkie, niet helemaal met je eens. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat je met een longeerlijn in de problemen kwam. Voor ons maakt het het veilig: als we erop gaan, kan degene met de lijn het paard altijd remmen, mocht er iets gebeuren zoals wegrennen.

Ik denk dat als een paard in paniek is,er niet veel te remmen valt.. veel jonge dieren zijn erg gevoelig in hun mond,als ze er vantussen gaan en je gaat in de mond hangen,werkt dat avenrechts. Ik had het trouwens ook niet echt over brave paarden,maar meer over de paarden die zijn blijven 'steken' tijdens het inrijden en nu nog niet fatsoenlijk ingereden zijn

Veel succes overigens!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:42

ditchie schreef:
2. kennismaken longeren
7. Hangen over het zadel
8. Zitten op je paard

zo doen wij het ook. ben met 2,5 jaar begonnen en ben nu toe aan nummer 6. We doen het ongeveer 3 x per week en soms ook een week alleen maar in de wei. We doen het kalm aan. Met een maand wordt die van ons 3 jaar maar is er echt aan toe. Ik kan merken dat ze wat wil doen

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:47

Dat is ook het fijnste om het rustig aan te kunnen doen. Op twee jarig leeftijd is het helemaal niet raar om aan een hoofdstel te leren wennen en een longeer singeltje om te doen.. Alles met mate.. en je paard kan het zo alleen maar beter verwerken met meer rust.

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:27

En waarom moet je gelijk met bit beginnen lijkt mij dat je die pas als laatste gebruikt als je dus eerst het sturen geleerd hebt bitloos..

Bit lijkt mij het laatste dwangmiddel wat je wilt gebruiken daar dit heel vaak door mensen als dwang gebruikt word!
Tis om later de communicatie te verbeteren tussen jou en je paard dus niet om iets aan te leren maar das mijn mening!!

Hoe oud is tie eigenlijk het paard in kwestie?

Kheb hier nog een goeie site voor je http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

S6 gr Milena

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:28

Volgens mij is dat een aardige volgorde. Het kan uiteraard per paard verschillen (het ene paard neemt iets makkelijker op dan het andere) maar zo zit je aardig in de richting denk ik.

Nina_Chicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:32

CooLLady schreef:
En waarom moet je gelijk met bit beginnen lijkt mij dat je die pas als laatste gebruikt als je dus eerst het sturen geleerd hebt bitloos..

Bit lijkt mij het laatste dwangmiddel wat je wilt gebruiken daar dit heel vaak door mensen als dwang gebruikt word!
Tis om later de communicatie te verbeteren tussen jou en je paard dus niet om iets aan te leren maar das mijn mening!!

Hoe oud is tie eigenlijk het paard in kwestie?

Kheb hier nog een goeie site voor je http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

S6 gr Milena

Als het paard in kwestie op de engelse manier bereden gaat worden is het uiterst normaal dat het dier een bit in krijgt.

Buitendat is een bit absoluut geen dwangmiddel maar een zogenoemd "communicatiemiddel" dat op een juiste manier gebruikt behoort te worden.

Zoek maar eens een site op van een trainingsstal of iets dergelijks en kijk daar maar eens hoe zij het paard leren aan de longé te lopen vlak voordat het zadelmak gemaakt wordt.. mét een zacht bitje.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:39

longeren (stemhulpen)
1*kennismaking hoofdstel
l2*ongeren met hoofdstel
3*kennismaking zadel
4*longeren met zadel
5*Zadel met beugels los
6*Zachtjes aanraken(schopjes/slaan) over zijn hele lijf waar benen tegen aan kunnen komen
7*Beetje hupsen in de Beugel
8*Hnagen in de beugel
9*Hangen over het zadel
10*hangen klopjes geven overal
11*erop zitten stukje stappen(iemand ernaast
12*erop zitten stukje stappen/draven(iemand ernaast
13*erop zitten stappend aan de longe
14*erop zitten aan de longe stappen en leren stoppen(longeerend
15*erop zitten stappen draven halthouden(Longeerend
16*Erop zitten stappen draven galoperen(longeerend
17*erop zitten stappen draven galoperen aan de longe door de hele bak(15x30 baantje)

Ik ben nu zelf met me paard bij 15*

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:57

Spannend hé! Zo 2 paardjes in het vooruitzicht om zadelmak te maken! Instructeur? Volg je terug les? Want ik heb u al zo lang niet meer gezien. Nog veel succes he en wanneer ze der alle 2 zijn dan zal ik eens komen kijken.

Frans heeft zich ook niet ingehouden hé, al meteen een dubbelspan Wat gaat hij met de rest doen?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:18

Barcelano schreef:
longeren (stemhulpen)
1*kennismaking hoofdstel
l2*ongeren met hoofdstel
3*kennismaking zadel
4*longeren met zadel
5*Zadel met beugels los
6*Zachtjes aanraken(schopjes/slaan) over zijn hele lijf waar benen tegen aan kunnen komen
7*Beetje hupsen in de Beugel
8*Hnagen in de beugel
9*Hangen over het zadel
10*hangen klopjes geven overal
11*erop zitten stukje stappen(iemand ernaast
12*erop zitten stukje stappen/draven(iemand ernaast
13*erop zitten stappend aan de longe
14*erop zitten aan de longe stappen en leren stoppen(longeerend
15*erop zitten stappen draven halthouden(Longeerend
16*Erop zitten stappen draven galoperen(longeerend
17*erop zitten stappen draven galoperen aan de longe door de hele bak(15x30 baantje)

Ik ben nu zelf met me paard bij 15*

wij zijn nu ook bezit met hangen en dan beetje bewegen en gaan staan enzo en hangen als hij stapt..
ook zitten en op en afstappen.
helaas gaat lopen niet nu als ze erop zit. t is te nat en als hij dan gaat rennen glijden ze uit.
als er iemand opgaat gewoon een lang halstertouw eraan doen en geen longeerlijn!!!
heb t meegemaakt dat ze gaan rennen en als ze eenmaal een stuk bij je vandaan zijn krijg je ze toch niet meer terug en hangt die lijn achter hem aan. als t paardje ineens omdraait en de lijn zit om de ruiter heen en hij gaat rennen, moet je wel loslate anders trek je iemand eraf..
wij doen t met een lang touw.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:40

...Haha...het leest zo makkelijk. Ik heb hier een fjord die volgende maand 3 wordt. Hij kan zo in het tuig voor de kar (in 3-span met zijn moeder en tante). je kan er ook zo op zitten en lopen....Sturen komt wel hoop ik...Maar LONGEREN... ...daar snapt ie niets van. ZWEEP daar is ie niet bang van. Tja de een zegt dat het heerlijk is als je paard niet schrikt als je BOE roept....maar ik merk nu het tegenovergestelde. Hij is echt nergens bang van, sterk als een beer. Maar wel lief . Het komt allemaal wel goed denk ik iedere keer. Ik moet ook zeggen dat ik niet heel fanatiek met hem train. We zullen hem strakt wel alleen voor de kar zetten en lopen hup...volgens mij gaat het zo dan.
Ik wou dat het zo ging als in die boekjes. Maar echt sta ik daar met mn zweep en longeerlijn...je had erbij moeten zijn. Ik ben gewoon een grote knuffel voor hem en hij wil niet bij me weg.