Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

floorlayka schreef:gewoon eerst longeren daarna tuig erop kwakken, daar beeetje mee longeren erop klimmen en rijden met de hap. zo deed ik het ook en de paarden lopen nog steeds goed.
Nee, dat hier boven was een geintje. Ik denk dat de volgorde wel goed is. Gewoon rustig aan doen, en ook nog weleens gaan wandelen zodat de pony er plezier in blijft houden
dat is gewoon al een hele slechte start.ditchie schreef:1. kennismaking hoofdstel
2. kennismaken longeren
3. kennismaken met een longeersingel
4. kennis maken dubbele longe zodat hij de bedoeling weet van het sturen
5. kennis maken met het zadel
6. beugels los laten hangen aan het zadel
7. Hangen over het zadel
8. Zitten op je paard
9. Longeren met iemand op je paard in een longeerbak
Zo doen wij het in iedergeval!
Liselot11 schreef:hmm, Twinkie, niet helemaal met je eens. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat je met een longeerlijn in de problemen kwam. Voor ons maakt het het veilig: als we erop gaan, kan degene met de lijn het paard altijd remmen, mocht er iets gebeuren zoals wegrennen.
ditchie schreef:1. kennismaking hoofdstel
2. kennismaken longeren
3. kennismaken met een longeersingel
4. kennis maken dubbele longe zodat hij de bedoeling weet van het sturen
5. kennis maken met het zadel
6. beugels los laten hangen aan het zadel
7. Hangen over het zadel
8. Zitten op je paard
9. Longeren met iemand op je paard in een longeerbak
Zo doen wij het in iedergeval!
CooLLady schreef:En waarom moet je gelijk met bit beginnen lijkt mij dat je die pas als laatste gebruikt als je dus eerst het sturen geleerd hebt bitloos..
Bit lijkt mij het laatste dwangmiddel wat je wilt gebruiken daar dit heel vaak door mensen als dwang gebruikt word!
Tis om later de communicatie te verbeteren tussen jou en je paard dus niet om iets aan te leren maar das mijn mening!!
Hoe oud is tie eigenlijk het paard in kwestie?
Kheb hier nog een goeie site voor je http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
S6 gr Milena
Wat gaat hij met de rest doen? 
Barcelano schreef:longeren (stemhulpen)
1*kennismaking hoofdstel
l2*ongeren met hoofdstel
3*kennismaking zadel
4*longeren met zadel
5*Zadel met beugels los
6*Zachtjes aanraken(schopjes/slaan) over zijn hele lijf waar benen tegen aan kunnen komen
7*Beetje hupsen in de Beugel
8*Hnagen in de beugel
9*Hangen over het zadel
10*hangen klopjes geven overal
11*erop zitten stukje stappen(iemand ernaast
12*erop zitten stukje stappen/draven(iemand ernaast
13*erop zitten stappend aan de longe
14*erop zitten aan de longe stappen en leren stoppen(longeerend
15*erop zitten stappen draven halthouden(Longeerend
16*Erop zitten stappen draven galoperen(longeerend
17*erop zitten stappen draven galoperen aan de longe door de hele bak(15x30 baantje)
Ik ben nu zelf met me paard bij 15*
...daar snapt ie niets van. ZWEEP
daar is ie niet bang van. Tja de een zegt dat het heerlijk is als je paard niet schrikt als je BOE roept....maar ik merk nu het tegenovergestelde.
Hij is echt nergens bang van, sterk als een beer. Maar wel lief
. Het komt allemaal wel goed denk ik iedere keer. Ik moet ook zeggen dat ik niet heel fanatiek met hem train. We zullen hem strakt wel alleen voor de kar zetten en lopen hup...volgens mij gaat het zo dan.