bonte onderlegger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gietepiet

bonte onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:17

Zo'n bonte onderlegger doe je die nou onder of boven je dekje, of vraag ik nu iets heel doms?

DianneM

Re: bonte onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:31

Ik doe hem boven mijn dekje, dus tussen het zadel en dekje. Zo hoort het volgens mij ook, want de bovenkant van het bontje daar zit een zadelvorm in en daar heb je niks aan als je hem onder het dekje doet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:33

Ik deed er geen dekje onder, dus alleen de onderlegger. Het bont is juist lekker op de rug.

Onder het zadel dat ik nu heb past hij niet.

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:35

Ik doe hem ook tussen mn zadel en mn dekje in, dus boven mn dekje. Maar ik ken ook iemand die hem onder het dekje doet, maar dat lijkt me nou niet zo fijn. Dan heb je eerst zon bonk onderlegger en dan het dekje.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:58

Ik leg m er ook tussen.
Gelpad hoort er wel onder

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:02

Eigenlijk hoort het bont op de huid van het paard. Zo heeft het de best werking. Maar nu komt natuurlijk de vraag... hoe zit het met de zweetbladen?? Het beste is dan ook om geheel bont dekje te kopen (waarvoor je vaak diep in de buidel moet tasten)

Maar goed... net als ieder ander heb ik m dus ook tussen het dekje en zadel liggen. Ten eerste omdat dat beter zit (ivm bontrand voor en achter) En ten tweede.. anders wordt ie zo snel vies en het ziet er natuurlijk erg mooi uit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:05

Tussen zadel & dekje leg ik em; maakt niet uit trouwens hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:06

MontyLove schreef:
Eigenlijk hoort het bont op de huid van het paard. Zo heeft het de best werking. Maar nu komt natuurlijk de vraag... hoe zit het met de zweetbladen?? Het beste is dan ook om geheel bont dekje te kopen (waarvoor je vaak diep in de buidel moet tasten)

Maar goed... net als ieder ander heb ik m dus ook tussen het dekje en zadel liggen. Ten eerste omdat dat beter zit (ivm bontrand voor en achter) En ten tweede.. anders wordt ie zo snel vies en het ziet er natuurlijk erg mooi uit

Idd, de functie (behalve schokdempend) heeft het dan niet.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:35

bij mij ligt hij tussen het dekje en het zadel.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:48

ik heb hem ook tussen het dekje en het zadel maar het hoort geloof ik onder het dekje te liggen wil je de beste resultaten boeken met zo'n bontje.. het zal wel erg lekker aan voelen voor je paard denk ik.. ik wissel eht ooit af.

Wobelisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:53

op het dekje, onder het zadel..

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:30

tegenwoordig zijn ze zo gemaakt dat ze onder het zadel horen.

Maar wil je dat het bontje zijn echte werking heeft, dan moet je toch een echte bontonderlegger in de vorm van het zadel kopen en geen dekje meer.
Anders is een bontje gewoon zinloos en je maakt het zadel er allemaal maar niet passender van...

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:04

goh, toch allemaal verschillende gedachtes zie ik wel, ik had er dus eentje aangeschaft en die had ik dus rechtstreeks op de huid gelegd en ik weet niet of het toeval was maar mijn paard was ontspannender als anders en liep erg lekker. Ben benieuwd of dat ie er de volgende keer ook zo fijn mee loopt. Bedankt voor de reacties.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:19

Ik leg hem er ook tussen, nou ja, 1x dan, hij is te groot

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:59

Ik was van de week even in de ruitersportzaak en had het er daar over. De onderlegger hoort onder het dekje, het bont dus op de huid voor optimaal resultaat!
Ze vertelde dat ze tegenwoordig vaak tussen dekje en zadel liggen meer voor de show dan voor effect. (er zit ook verschil in model)
Ze vertelde ook dat je in principe ook alleen met zo'n onderlegger kunt rijden, zonder dekje, maar dan heb je dus niks tussen de zweetbladen en de huid van het paard, voor het paard maakt dat niet uit, wel voor de bescherming van je leer.

Ik rij nu dus met de onderlegger en daarover een dekje.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:56

het leer kun je schoonmaken na het rijden, een dekje is eigenlijk voor luie mensen
De schapen met bontrand kun je niet onder het dekje gebruiken omdat het dekje dan niet goe ligt en zo de pasvorm van je zadel niet ten goede komt.

Je hebt ook lamsvellen inleggers voor in schoenen en dan doe je ook nog gewoon sokken aan en dan nog behouden die inleggers hun functie

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:03

Ik heb nog een bont onderlegger die dateert van voor de onderleggers met bontrand. en uiteraard ligt mijn bontonderlegger onder het dekje. Daar waarvoor het bedoeld is. Komt op den duur wel veel haar en zweet in, maar dat is wel weel goed schoon te krijgen. En iedere keer na of voor het rijden ff goed uitkloppen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:35

Ik heb m'n bontje ook op het dekje en onder het zadel. Volgens mij maakt het niet veel uit. De dekjes die ik eronder heb zijn meestal erg dun.

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:00

Alane schreef:
het leer kun je schoonmaken na het rijden, een dekje is eigenlijk voor luie mensen

Dan ben ik denk ik ook lui maar ik maak niet na iedere keer rijden mijn zadel helemaal schoon hoor Maar je hebt in principe wel gelijk.

De onderleggers met rand horen tussen je zadel en shabrak,
De onderleggers voor onder je shabrak hebben geen opstaande randen.