Bietenpulp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:32

hoi,

ik hoorde dat bietenpulp goed helpt alsje een paard wat wilt laten aankomen? klopt dit en waar zou je bietenpulp vandaan kunnen halen?

ik weet verder wel hoe het gevoerd moet worden e.d dus daar gelieve geen reacties op

SharirBobby

Re: Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:57

Of ze er van aan komen weet ik niet.
Je kan het gewoon kopen bij de (vee)voerleverancier.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:01

idd vee voer leverancier, de boerenbond heeft het ook fixet verkoopt het ook. tenminste bij ons wel. misschien agriland dit weet ik niet zeker maar je zou er kunnen kijken.
succes

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 13:01

dank!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:17

Mijne krijgt het ook om aan te komen. Een tip: maak niet teveel ineens klaar. Ik had een hele ton vol gemaakt, en toen is het beginnen vriezen en kon ik alles weggooien Gelukkig kost het niet veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:07

Wow, een hele ton vol is wel heel erg veel. Ik zou niet langer dan voor 1 dag klaarmaken, want als je het langer laat staan, bederft het (zeker in de zomer).

Ik voer het ook, maar meer voor de energie en als gedeeltelijke ruwvoervervanger. Mijn paard wordt er niet dikker van en krijgt driekwart emmer per dag (in voorgeweekte/uitgezette toestand). Dat is bijna een kiloschep droge pulp.

Wat in ieder geval belangrijk is om te weten, is dat je het eerst een tijd moet weken. Als je koud water gebruikt, kan het wel uren duren voordat de pulp zijn maximale volume heeft bereikt. Met warm water gaat het sneller.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:36

Anouar kreeg het vroeger ook altijd. Maar op een gegeven moment luste hij het niet meer.
Ik maakte elke dag nieuwe voor de volgende dag.

ChiC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:57

Let op dat je het niet meteen voert! Eerst moet bietenpulp een tijdje 'weken', het gaat namelijk uitzetten als het met water in aanraking komt. Als dit in de maag gebeurd..is dat niet zo goed voor het paard.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 16:00

ik zei er al bij dat ik wist HOE ik het moest voeren

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:20

Sorry hoor

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:42

Ik koop mijn pulp altijd bij een boer die melkkoeken heeft. Ik doe het water altijd koken. Ik maak het altijd net voor dat ik naar mijn paard ga en dan geef ik het als ik naar huis ga aan haar. Ik geef het 2 x per dag en zo ver als ik weet zit er juist heel weinig voedings waarden aan. en hier word ze steeds een beetje dikker van zeg maar.

veel succes.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:05

Wij kochten bietenpulp altijd bij de Boerenbond of zo. Op advies van de DA voerden wij het inderdaad ook om ons paard beter op gewicht te houden. Wij maakten 's avonds een emmer voor de dag erna klaar.
Maar kan me wel herinneren dat onze DA op zich niet echt een voorstander van pulp was, alleen geloof ik om paarden dikker te laten worden.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:21

Ik ben er ook geen voorstander van.
Ik geef in plaats van pulp maismeel om dikker te laten worden.
Gerst kan ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:12

Barcelano schreef:

Waarom niet?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:15

Er wordt vaak gezegt dat het niet gezond is omdat het afval is, maar die redenering snap ik niet. Een schil van een appel na het schillen is voor mensen ook afval, maar het is niet minder slecht dan de appel zelf.

karin1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:21

Barcelano schreef:
Ik geef in plaats van pulp maismeel om dikker te laten worden.
Gerst kan ook.

Ik ook niet hoor, ik ben veel te bang dat dat spul niet lang genoeg kan weken en dat die paarden er dood aan gaan.
Bovendien schijnen er inderdaad niet veel voedzame stoffen in te zitten.
Maar als je het daar ook niet om doet en je paard voldoende bijvoert, waarom niet?

Mijn verzorgpony's kregen het ook altijd, maar die waren in een slechte conditie...
Ik had niet het idee dat die pulp nou veel goeds deed.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:27

Bij ons op stal word het ook gegeven, vooral als de paarden wat minder buiten op de wei van het gras hebben kunnen eten..
Word ook altijd de dag voordien klaargemaakt.
En mijn paard staat op stal bij een veearts dus zo slecht zal het wel niet zijn denk ik

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:37

Mijn paard kreeg vroeger ook altijd pulp. Dat werd dan altijd gemaakt door degene die mijn paard voerde. Ik geloof dat ze dan 1 emmer koud water had met een voerschep pulpbrokken erin, dat liet ze dan een nacht staan en de volgende dag had je een volle emmer pulp. Mijn paard lustte het wel, maar ik denk niet dat hij het erg lekker vond... Ik geef hem tegenwoordig ook vaak slobber van broodkruimels. Dan doe ik een emmer ong. tot de helft vol met broodkruimels en dan doe ik er warm water op totdat het een goed papje is. Als het slobber is heb je ong. een halve emmer vol. Soms krijgt hij dat alleen maar zijn vriendinnetje krijgt ook vaak de helft ervan. Meestal laat ik het dan ff staan en dan krijgt hij het na het rijden. Max vindt het niet superdeluxe lekker geloof ik, maar dan heeft hij wat te smikkelen na het rijden. Ik ga er ook eens stukjes appel e.d aan toevoegen, kijken wat hij daarvan vindt. Volgens mij worden ze ook wel ietsjes dikker van broodpulp, maar dat weet ik niet zeker.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:18

De reden dat ik het niet heb op pulp:
Je moet het een aantal uren voor het voeren laten weken.Als dit niet gebeurt zal de pulp sterk gaan opzwellen.waardoor er maagscheuring kan optreden.

Ik zelf vind het iets te link je zal het maar niet door hebben....Is je eigen schuld ja dat is waar.....
Je moet dus weten hoe je het voert

wat wel is:is energierijk voer zit lage eiwit gehalte in.

Het moet in dit geval wel bietenpulp zijn

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:22

ik voer gewoon mais dat helpt ook

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:23

onley schreef:
ik voer gewoon mais dat helpt ook

Ik voer dat nu ook.
wel gemengd met museli anders eet meneertje het niet

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:34

wij voederen pulp bij niet te veel maar gewoon omdat ze het graag lusten (me paard likt zijn heel bakje pulp uit hihi)
nu hebben wij bij een paardenfluitenaar gestaan en die zei dat je aan jonge energie rijke paarden best geen bietenpulp kan geven omdat jonge paarden er veel energie uit halen

nu weet ik niet in het hoeverre het allemaal klopt
maar aan me paarden is niets mis en ze glanzen mooi

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:43

Pulp

Na de onsuikering van de bieten blijft er natte pulp over,een product dat veel aan koeien wordt gevoerd.Droging van de natte pulp levert drogge pulp op,een energie rijke voer dat bovendien zeer smakelijk is daqnkzij het hoge suikergehalte.Droge pulp kan niet zonder meer aan paarden gegeven worden.De pulp moet een aantal uren voor het voeren geweekt worden.Gebeurt dit niet dan zal de pulp in de maag sterk opzwellen(Opname van vocht)Hierdoor kan er een maagscheuring optreden.
Er is suikerpulp en gewone pulp in de handel.Suikerpulp bevat meer suiker dus meer energie.Omdat dit zoeter is wordt het ook meestal beter gegeten dan gewone pulp.
Pulp kan in brok niet verwerkt worden vanwege zwellingsvermogen.Het is voor de meeste paarden geschikt voedermiddel.ook door het lage eiwit gehalte.Het rantsoen van de meeste paarden bevat een(ruime)overmaat eiwit:een nauwe vep/vrep verhouding kan met pulp worden verruimd worden.een bijkomend voor deel is de lage prijs die voor pulp betaald moet worden..

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:15

Anouar15 schreef:
Sorry hoor

bedoelde ik niet banketstaaf ofso maar omdat er gelijk allemaal aanwijzingen kwamen en ik erbij had gezet dat ik wel wist hoe en wat.
Verder bedankt voor de info