Uitrijdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 10:11

Ik snap het nog steeds niet, het nut van een uitrijdeken.
Als ik flink gereden heb, is Silvana haar nek, en haar borst flink nat.
Maar een uitrijdeken bedekt eigenlijk alleen de kont en wat naar voren.
Op die plekken, zie ik eigenlijk weinig paarden die daar bezweet zijn.

Of is een uitrijdeken helemaal niet voor het warm houden of het zweet 'afvoeren'?

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:12

Vroeg ik me pas ook af! Ga dit even volgen

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:39

Ik gebruik eigenlijk een uitrijdeken om in te rijden, als het heel kou is. Mijn paardje is geschoren en staat onder 3 dekens. Dus als ik ga rijden gaan die er ineens allemaal af, daarmee leg ik een uitrijdekentje op haar kont zodat ze toch niet direkt de kou moet "trotseren".

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:46

Volgens mij bedoelen ze er ook mee van uitrijdeken. je rijd het terreinuit en dan is het idd voor dat het paard het eerst niet zo koud heeft:D toch

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:46

Evikes schreef:
Ik gebruik eigenlijk een uitrijdeken om in te rijden, als het heel kou is. Mijn paardje is geschoren en staat onder 3 dekens. Dus als ik ga rijden gaan die er ineens allemaal af, daarmee leg ik een uitrijdekentje op haar kont zodat ze toch niet direkt de kou moet "trotseren".

Inderdaad..

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:01

Ik hoor weleens;
'ik moet toch echt een uitrijdeken kopen, mijn paard zweet zo erg'
Dit slaat dus nergens op?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:40

Nee dit slaat inderdaad nergens op.

Als je paard erg zweet, moet je een zweetdeken kopen eentje met een hals, die omdoen met zadel eronder, en erop gaan uitstappen (doe ik ook altijd,(bij mijn ongeschoren haf) werkt perfect!)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:44

Een uitrijdeken is niet bedoeld om het zweet op te vangen, maar om ervoor te zorgen dat de spieren in de achterhand warm blijven. Zeker als je je paard even stilzet tussendoor (denk maar eens aan al die mensen die even lekker op de hoefslag stilstaan om met het publiek langs de kant te kletsen of tijdens een buitenrit). Warme spieren in de achterhand waar plotseling kou op komt, kunnen flink verstijven. Het paard kan daar zelfs goed ziek van worden.

In principe hoeft een uitrijdeken niet nodig te zijn zolang je in beweging bent. Al kan ik me voorstellen dat-ie van nut kan zijn als je paard net onder zijn warme deken vandaan komt en de kou in moet.

Vergelijk het met jezelf als je gaat hardlopen in de kou en wat je dan voelt op welk moment: als je net buiten komt, als je eenmaal aan het lopen bent, als je aan het 'uitstappen' bent en als je stilstaat.

Maar nogmaals: een uitrijdeken heeft niets met zweet te maken en al helemaal niet op de hals.

AnneOmie

Re: Uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:48

Je was met net voor Karin

Uitrijdeken is idd bedoeld om de spieren in de achterhand warm te houden, zodat ze niet te snel afkoelen. Ik gebruik in de winter met Omar altijd een uitrijdeken omdat hij gevoelig is op zijn spieren. Ik stap in en uit met een uitrijdeken.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:49

Evikes schreef:

helemaal mee eens!!!
ik doe bij mijn geschoren paard altijd een gewone wollen deken over de achterhand en als het regent heb ik een water en winddichte uitrijdeken

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:56

Bedankt voor de reacties!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:58

ik denk dat het voor een ongeschoren paard niet nodig is.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:03

Beantsje, een ongeschoren paard met flink wat dekens op, hoeft het ook nog niet meteen warm te hebben!

Ik heb geen uitrijdeken, maar ik moet wel vaak naar de manege toe stappen. Dan doe ik gewoon een fleecedeken over het zadel, en stap ik erheen. Dan kom ik weer binnen, en doe ik hem weer af.

amanda2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:08

Hallo,

Heb pas in de cursus (van) Paarden houden geleerd dat uitrijdekens en zweetdekens alleen goed zijn voor de verkoper van die dekens!
Een paard heeft zijn spieren diep in het lichaam liggen en verbrand genoeg om zichzelf warm te houden als hij beweegt.
Zweten doet een paard om af te koelen, waarom doe je hem dan een deken op die dat tegengaat? Eric van Breda heeft hier onderzoek naar gedaan, daar komt de info uit de cursus vandaan.
Er zijn zelfs mensen die hun ongeschoren paard in de winter afdouchen met koud water en die paarden dan zonder dek op in het weiland zetten en die hebben er niks van.
Voor ongeschoren paarden geldt dat die onder de 10 graden wel een dekentje nodig hebben.

Dekens zijn natuurlijk goed bedoeld maar eigenlijk onnodig.
Ik vind het trouwens ook wel een "lekker" gezicht als mijn paard er warm bij staat, maar of het paard het daarmee eens is...?

Kan iedereen deze cursus aanbevelen!! Via de KNHS te organiseren!!

carlijn83

Re: Uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:14

De nut van de deken is al duidelijk uitgelegd, mee eens

Ik zag laatst iemand na t springparcours (buiten uitstappen) een wollen dekentje over de hals van de pony heen gooien en dan stappen....wel komisch gezicht, ik zag t nut er niet van maarja.....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:39

amanda2 schreef:
Een paard heeft zijn spieren diep in het lichaam liggen en verbrand genoeg om zichzelf warm te houden als hij beweegt.

Daar zeg je het al: als hij beweegt.

Zodra een paard stilstaat, gaat dat niet meer op. En dat gebeurt vaak: tijdens de les als de instructeur even wat wil uitleggen, als de ruiter staat te kletsen met mensen langs de kant van de bak, tijdens een buitenrit... Wil je een stijf paard, dan moet je dat soort dingen vooral doen bij koud weer zonder dekentje over de achterhand.

amanda2 schreef:
Er zijn zelfs mensen die hun ongeschoren paard in de winter afdouchen met koud water en die paarden dan zonder dek op in het weiland zetten en die hebben er niks van.

Fijn voor die mensen dat ze daarvoor kiezen, maar ik doe het zelf liever anders.