longeren zonder longeerlijn, raar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

crownjumper

longeren zonder longeerlijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 23:53

hallo allemaal,

Mischien wel heel raar maar ik longeer mijn paard zonder longelijn.
VInden jullie dat raar?
Het is namelijk zo dat ik dat af en toe doe,dan zijn mijn paard en ik veel onspannender.
Hij maakt dan zijn eigen volltes in de longeerbak en hij leert beter te luisteren naar mijn stem.
En als het dan tijd is voor een schouderklopje steek ik mijn hand uit/of hijkomt eerder als hij daar behoefte aan heeft.
Ook kan ik aan hem zien dat ie me dan meer vertouwd door bijoorbeeld zijn oor naar binnen te draaien en met zijn tong te gaan likken.enz

Nou is het zodat ik het in de bak doe bij onze buren en die zijn doordeweeks altijd weg zal ik het in het weekend dan ook zo doen of met longe?(weet niet of ze zo raar gaan kijken.
Is dit wel goed voor het trainen van het paard?
Zijn er trouwens nog meer mensen die dit doen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-02-06 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:56

gewoon doen waar jij je en het paard het beste bij voelt! ik longeer zelf altijd met longeerlijn, maar zonder kan ook best, is toch geen probleem als je paard er goed naar luistert!

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:01

tja, trainen doe je hem zo natuurlijk niet. Gebruik je enige vorm van bijzet? of loopt hij aan zijn halster wat rondjes om je heen? Mijn paard longeer ik zonder zweep omdat hij alles op mijn stem doet, maar ik zet hem wel bij, anders heeft longeren geen nut IMO, maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben.....

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:07

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens Sando, je traint je paard toch op je stem te reageren en conditie op te bouwen?

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 00:10

Meestal train ik in het begin met bit in enzo.
En daarna gaan we gewoon zonder longe.
Maar het is op dit moment erg belangrijk dat hij leert naar mijn stem te luisteren want ik ga hem binne kort met mijn instreuc. inrijden.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:16

Krips schreef:
Nou dat ben ik niet helemaal met je eens Sando, je traint je paard toch op je stem te reageren en conditie op te bouwen?

Natuurlijk kun je een paard trainen op je stem, maar een paard trainen door hem rondjes om je heen te laten draven zonder enige inspanning van het paard uit, valt IMO niet echt onder trainen, een drafje kunnen ze heeeeel lang volhouden hoor. Ik val het geheel niet af hoor. Ze is in ieder geval lekker bezig met haar paard en ik vind het altijd prettig om te horen dat een paard zo gefocused is op de eigenaar. Daar komt ook wederzijds vertrouwen bij kijken als een paard heel goed naar je stem luistert.

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:19

Ik doe dat ook altijd!
Maar ik longeer dan ook voor ik rijd. Ze reageert nu echt HEEL goed op m'n stem, en het is gewoon makkelijker.

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:34

Ik longeer altijd zonder lijn en zonder bijzet of iets dergelijks. Ze bouwen toch een conditie op en deze paarden zijn goed gespierd hoor. Dus ik denk dat het wel degelijk nut heeft. Bovendien hebben ze ook lekker bewogen, en dat kan absoluut geen kwaad.
En waarom zou het vreemd zijn? Gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Zolang je je paard er maar niet meer schaadt moet in principe alles kunnen. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:35

ik ken wel meerdere die longeren zonder longeerlijn maar vind het niet raar hoor je moet het zelf weten vind ik

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:40

Doe ik ook altijd. Wordt ze heel los van. Dus dan ben ik ook raar!

casjuh

Re: longeren zonder longeerlijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:43

hey! het klinkt een beetje hetzelfde als "loswerken" zoals je het beschrijft. Dit doe ik ook altijd bij mijn paard. De bak kan nog zo groot zijn, hij blijft eenzelfde volte om mij heen lopen en is helemaal op mijgericht. Zodra hij de stelling naar binnen kwijt raakt steek ik m'n leidende hand omhoog en doe alsof ik een lijntje heb daar dat aan z'n hoofd vast zit. Dan maak ik een trekkende beweging en dan loopt hij weer in stelling. Maar ik doe het dus ook
Het ligt er ook aan wat voor doel je in ogen hebt...

_PaaRdJeS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:46

ik longeer altijd zonder longeertouw als we een bak in de buurd hebben.. zoals op de manege doe ik het zonder maar bij me verzorg paarden met want daar is geen bak

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:28

Ik longeer meestal ook zonder lijn in de longeerbak. In de grote bak lukt dat nog niet echt. Maar ik longeer dan wel meestal met pessoa of een touwtje, zodat ze wel echt aan het werk wordt gezet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:39

Als ik echt train voor zijn spieren enz gaat hij meestal wel aan de longeerlijn. Als hij gewoon even zijn energie kwijt moet dan longeer ik hem gewoon los. Echt trainen vind ik het niet. Het kosten hem echt geen moeite om met zijn hoofd in de lucht door de bak heen te huppelen. Moet hij echter over zijn rug lopen en zijn achterhand gebruiken, wat hij niet kan zonder hulp, kost het hem wel moeite.

Bellamafia

Re: longeren zonder longeerlijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:54

Hey,

longeren zonder touw (of wat dan ook) is erg fijn voor je paard, om zo lekker z'n spieren los te hobbelen...
ik deed het ook altijd met mijn pony, hij vond het heerlijk en hij luisterde ook erg goed naar mijn stem en lichaamstaal... door deze vorm van longeren krijg je ook een fijne band met je paard vind ik "persoonlijk".

Ik heb wel 1 keer een "foutje" meegemaakt... hahaha... ik ging nl. mijn pony longeren (buitenbak) en toen ging mijn instructrice voeren (buiten) , mijn pony zag dat, en dacht " heey ik weet niet wat jij gaat doen, maar ik ga eten.. ciao" ... en toen sprong hij zo over het hek heen en rende snel naar de voerkar.. hahaha ... was wel erg lachen ...

Het is maar net wat je fijn vind joh met longeren toch??? Iedereen doet lekker z'n ding ....
Groetjes,

Patty