Zouden jullie het doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Zouden jullie het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 19:57

Hoii

Ik heb een verzorgpaard dat de laatste maanden shagerijnig is en weet ik veel.( dus bokken en steigeren naar mij terwijl ze dat eerder nooit deed/niet vaak,Zich niet laat pakken en alleen lief is in stal)
En ik weet dus niet meer wat ik moet doen..
hebben jullie misschien tips?

ik heb de laatste paar dagen haar veel laten wennen aan mij en rustig en vertouwlijk gedaan en wou er morgen eigenlijk weer op stappen.
vinden jullie dit een goed idee gezien de omstandig heden?(dus dat bokken en steigeren)
ik laat haar natuurlijk wel weer even wennen aan bit in haar mond en zadel op haar rug maar.. toch

wat zouden jullie doen?
bedankt voor jullie hulp

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:00

Is ze al ingereden? Of bedoel je het anders? Je zou haar eerst even kunnen longeren en kijken hoe ze daar op reageert. Eventueel met begeleiding er bij. Als ze erg "gevaarlijk" wordt is het misschien beter om hem flink aan het werk aan de longeerlijn te zetten. Wel rekening houdend met de leeftijd en ervaring. Dan er zelf op te gaan zitten.

Maar zijn lichaamelijke problemen uit gesloten? Is het zeker dat ze geen last van haar rug heeft? Zit ze niet lekker in haar vel, dat zou ook heel goed kunnen. Is er misschien iets verandert waardoor ze boos kan zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-06 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:01

Heeft ze nergens pijn?

lovelygirly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:13

Ze is al wel ingereden maar niet goed
en longeren mag niet, ik heb het al wel eens gevraagd maar hij vond dit helaas voor jong en onervaren paarden wat zij is helaas....
en of ze pijn heeft weet ik niet, ik kan verder ook niet de dierenarst erbij halen omdat dit tenslotte een verzorgpaard is

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:46

Wat geeft de eigenaar zelf voor reden voor haar gedrag dan? Wil hij er geen DA bij halen? Als dat het geval is, zou ik beginnen met uitgebreid poetsen en vanaf dan al kijken waar ze wel en niet goed op reageert zodat je kan kijken of ze ergens pijn heeft; als alles goed verloopt rustig opzadelen en nog steeds constant blijven kijken hoe ze reageert en dan eerst wat wandelen (over het erf misschien?) en uiteindelijk, als ze kalm is, rustig proberen op te stijgen en gedurende de hele tijd kijken wat haar van streek maakt. In ieder geval succes ermee!

lovelygirly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:48

Ik denk dat de eigenaar daar niet goed oplet
of dat ze dat niet bij de eigenaar doet ik weet het niet

maar bedankt voor de tips

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:08

Mss eens met de eigenaar gaan praten? Iig niet allemaal dingen gaan proberen, terwijl je niet weet of het wel goed is of niet!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:26

mag ik de leeftijd van het paard weten?
ik denkt dat die paard ergens pijn heeft...

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:27

Eigenaar erbij halen? Dikke kans dat dat paard je gewoon aan het uitproberen is (en je trapt er nog in ook?!).

lovelygirly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:13

Het paard is 7 jaar,,,
maargoed toch bedankt voor de tips
ik kan de eigenaar er wel bij halen
maar die man is zo oud die is hier ook niet meer zo goed in

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:51

Ik vind dat hij dan toch wel goed met zijn paarden om gaat. Vaak is veel longeren voor een erg jong paard niet goed. (ongeveer 3) Maar bij 7 jaar vind ik het wel kunnen. Maar goed als de eigenaar het niet wil kun je er beter maar niet aan beginnen.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:01

Vertoont ze dit gedrag bij de eigenaar ook? als ze dit bij de eigenaar niet doet kan het misschien een dominantieprobleem zijn, dat het paard jou niet als leider ziet en daardoor zelf de leiding maar probeert te nemen. Ik heb een verzorgpaard die daar ook een handje voor heeft, probeert mij nog wel eens de stal uit te jagen als ik niet concequent genoeg ben en ook met rijden moet ik heel duidelijk laten merken dat ik de baas ben, anders neemt ze echt een loopje met me.