Paardentandarts..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

Paardentandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:06

Afgelopen december is er een tandarts bij mijn paardje wezen kijken..niet vanwege klachten ofzo..meer voor jaarlijkse controle.
Klein beetje geveild en dat was het..
Nou hoorde ik dat een tandarts echt een klem moet gebruiken om de achterste kiezen goed te kunnen bekijken..
Is dat zo?
Met andere woorden hij is voor niks geweest?

Hippotha

Re: Paardentandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:19

keetieee schreef:
Afgelopen december is er een tandarts bij mijn paardje wezen kijken..niet vanwege klachten ofzo..meer voor jaarlijkse controle.
Klein beetje geveild en dat was het..
Nou hoorde ik dat een tandarts echt een klem moet gebruiken om de achterste kiezen goed te kunnen bekijken..
Is dat zo?
Met andere woorden hij is voor niks geweest?

Dat weet je nooit.......(of je moet voor een secund opinion gaan:))
Maar onze paardentandarts (gediplomeerd en samenwerkend met dierenarts) zegt ook dat de achterste kiezen je zonder klem en "mijnlampje" niet goed zichtbaar zijn.

Paardentandarts is helaas een vrij beroep. Met andere woorden: Iedereen mag zich zo noemen. Er zijn veel mensen die niet deskundig genoeg zijn, maar toch het beroep uitoefenen.
Nu weet ik natuurlijk niets over jouw paardentandarts, maar ga eens na of hij gediplomeerd is/of vraag dit aan hem zelf. Vraag hem ook waarom hij geen klem gebruikt......misschien had hij wel een goede reden?
Nu kunnen sommige mensen heel mooi praten........
Ik heb een "hoefsmid" gehad die ook zei dat ze gediplomeerd was, maar de waarheid was helaas anders...Dus check goed! is mijn advies!!

Zelf laat ik de tandarts alleen maar komen als er problemen zijn en die zijn er sinds een goede paardentandarts hem goed behandeld heeft al jaren niet meer.....Al wil ik hem wel binnenkort nog even laten checken. Voorkomen is beter dan genezen:)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:47

nee hoor dat hoeft niet, mijn pony doet heel makkelijk haar mond open en laat gewoon haar gebit bekijken, ze is toevallig vorige week bij ons geweest.
andere paarden moeten wel een klem om als ze niet makkelijk te bekijken zijn.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:48

Wij hebben de tandenfee.En bij die van mij kon ze gewoon zo voelen.Toen er een haak zat deed ze wel zon klem om en mocht ik ook voelen !

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:56

Chatelaine schreef:
Wij hebben de tandenfee.En bij die van mij kon ze gewoon zo voelen.Toen er een haak zat deed ze wel zon klem om en mocht ik ook voelen !

Maar het gaat toch niet alleen om het wel/geen haken voelen.
Een tandarts moet de vorm en het gebit op zich toch goed kunnen bekijken/beoordelen alvorens te gaan vijlen en doen?
Onze tandarts kijkt ook goed naar de hoogte en mate van onregelmatige afslijting van de tandvlakten om ze zodoende goed te kunnen bijvijlen, zodat het gebit weer "recht" en goed afslijt!!

Bij mijn paard was het gebit verkeerd afgeleten, waardoor de onregelmatogheden het steeds erger werden. De paardentandarts heeft het mooi "gelijk" gemaakt en het slijt nu veel regelmatiger af, waardoor grote haken voorkomen worden...
HIj hoeft nu ook niet meer zovaak te komen. Om de 2 jaar:)

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:10

mijn pony is ook naar de tandarts geweest.
hij heeft hem eerst een verdoving gegeven en daarna zun klem gebruikt zodat hij zijn mond open houd zodat hij makkelijker kan vijlen.

en om eerlijk te zeggen het ziet er best raar uit als je pony verdooft is.
dan staat hij allemaal te wiebele op zijn benen, maar altijd beter dan het beestje pijn laten lijden

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:17

eriky schreef:
mijn pony is ook naar de tandarts geweest.
hij heeft hem eerst een verdoving gegeven en daarna zun klem gebruikt zodat hij zijn mond open houd zodat hij makkelijker kan vijlen.

en om eerlijk te zeggen het ziet er best raar uit als je pony verdooft is.
dan staat hij allemaal te wiebele op zijn benen, maar altijd beter dan het beestje pijn laten lijden

Meestal voelen de paarden niets van het vijlen hoor!
De verdoving is vaak om het paard rustiger te maken, zodat de tandarts goed zijn werk kan doen en het paard een hoop angst bespaard blijft.
Onze tandarts heeft een elektrische vijl dus die maakt heel veel lawaai en dan moeten ze echt verdoofd worden.
Of je moet een hele coole kikker hebben!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:23

ik ben van mening dat een tandarts niet zomaar kan gaan veilen als hij niks ziet dus zonder klem gaat lopen klooien.
Sorry maar zo een tandarts komt geen eens aan mijn paard.
Bij ons op stal komt ook een tandarts die gebruikt ook geen elektrische dingen en kijkt zo eff zonder lampje enz enz.
Ik heb toch maar gekozen voor een andere tandarts die in amerika zijn studie doet.
die komt gratis kijken en laat je precies zien en voelen wat die moet doen.
en de verdoving is om ze rustig te houden zodat het paard niet in paniek raakt en niks voelt!!
als jouw tandarts in het holle gaat boren en veilen in jouw mond zonder verdoving eens kijken wat jij doet
dus geef mij maar een tandarts waarvan ik weet dat hij zijn werk goed doet

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:31

onze tandarts gebruikt ook een elektrische vijl.
en me pony is ook een enorme driftkikker.
hij durfde daar zelfs niet naar binnen en al helemaal niet in die smalle box.
maar naar een beetje snuffelen ging hij er wel in stapje voor stapje.

en ik denk dat het ook wel beter is om zo'n beestje te verdoven.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:33

Chatelaine schreef:

haha ik ook.

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:59

Het schoot me net ineens te binnen...
Als je paard verdoofd is geweest mag het 2 uur lang niets eten, omdat de darmen dan nog niet goed werken.
Een paardje bij ons op stal is hier ernstig ziek door geweest.