Grondwerk voor oudere paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Grondwerk voor oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:14

Mijn paar dis reeds wat ouder, 16 jaar en hij en ik hebben geen ervaring met grondwerk. Nu komt er eigenlijk bij dat hij wel gelongeerd wil worden, maar niet goed op commando’s reageert, ik moet echt heel luid draf roepen om hem in beweging te krijgen en vaak de zweep wat dichter bij zijn achterwerk brengen. Nu wil ik daar zelf binnenkort meer met hem aan grondwerk doen op spelenderwijze, een nog betere band met hem opbouwen en hem meerdere oefeningen bijbrengen.

Gaat dat ook met een wat ouder paard? Wa zijn goede boeken de beginselen van grondwerk met paarden op een geode manier uitleggen en waar meerdere oefeningen instaan?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:17

Grondwerk kan op iedere leeftijd, en er is een goed boek van Inge Teblick dat Grondwerk heet, zal even kijken voor het ISBN nummer. Is ook niet zo vreselijk duur....

*Edit: Kijk even hier:

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Grondwerk met paarden, van spelen tot gymnastiseren
door Inge Teblick - 281 blz. - ISBN 9090190740
Kost 25 Euro

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:59

Voordeel van het boek is ook dat er niet alleen oefeningen in staan, maar er ook voorbeeldfilmpjes op het internet te bekijken zijn. Zodat je ziet dat het niet altijd in een keer goed gaat...
De sleutelmomenten van de filmpjes zijn dan in het boek als foto weergegeven.

palham

Re: Grondwerk voor oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:46

Cassidy: bedankt voor de tip. heb je een website, zodat ik eens kan bekijken?

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:22

kan je niet meer rijden dan??

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:23

Grondwerk kan juist heel goed met oudere paarden. Met mijn pony van bijna 20 doe ik ook veel grondwerk, bevalt prima.
Wat ook zo is is dat het paard dat eigenlijk allemaal niet hoeft te leren. Als hij met andere paarden is opgegroeid en op een normale manier in een groep functioneert is hij dus al gevoelig voor hele kleine signalen.
Wat het longeren betreft zou ik heel goed kijken naar wat jouw lichaamstaal het paard verteld. Door grondwerk wordt je je ook veel bewuster van jouw plaats (waar en hoe je staat bijvoorbeeld) ten opzichte van het paard en hoe hij daarop reageert.
Erg leuk om mee bezig te zijn, veel plezier!

palham

Re: Grondwerk voor oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 22:53

Bliekja: ik kan nog prima op pallas rijden, maar voor de afwisselingg lijkt het me leuk om wat meer grondwerk te doen. Ik vind het ook leuk om te leren.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:11