Iemand ervaring met gehandicapten-lessen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liv

Iemand ervaring met gehandicapten-lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:59

Hallo allemaal,

Heeft er iemand van jullie ervaring als vrijwilliger bij gehandicapten-lessen?
Ik ga volgende week namelijk kijken bij een manege waar lessen gegeven worden aan gehandicapten en het lijkt me wel wat om daar te helpen als vrijwilliger. Maar voor ik daaraan begin wil ik dus graag wat meer weten...

Groetjes, Liv

PS: Ben nog niet zo lang op bokt, dus let me know als ik iets verkeerd doe...

Pluttersput

Re: Iemand ervaring met gehandicapten-lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:04

Hej,
Ik heb een jaar bij Watersley in Munstergeleen gewerkt. Ik vond het heel erg leuk. Allemaal verschillende mensen, verschillende handicaps. Het ene moment werd je uigescholden, en het andere moment was je hun beste vriend. Ik vond het echt helemaal geweldig.
Wat wil je precies weten? Dan snap ik het denk ik wat beter.
Wat wij deden was, dat je alle gehandicapten op een paard ploempte, en dan liep je ernaast. Dan praatte je wat met de mensen, was altijd heel erg gezellig. Er was ook een meisje wat niet zelf kon rijden, en dan moest je daar achter gaan zitten. Was altijd helemaal geweldig om die lol te zien hebben als je erachter zat.
Groetjes, mij

Liv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:08

Dankje!
Het beeld wat ik er nu van heb is dat je helpt met de verzorging van de paarden, waarbij je de ruiters kunt betrekken. Verder meelopen in de staples, eventueel, als de ruiter niet zelfstandig kan zitten erbij zitten, en de ruiters helpen met beter begrijpen wat de instructeur bedoeld...
Wat ik vooral graag wil weten is gewoon of het leuk is (lijkt me wel, door de afwisseling) en wat je doet en of je op bepaalde dingen goed moet letten, waar je extra aandacht aan moet besteden enzo...

Ik ga natuurlijk heel veel vragen volgende week aan de instructeurs, maar ik wilde ook graag de ervaring horen van mensen die het zelf gedaan hebben!
Dus ben heel blij met reacties

Susanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:10

ik doe het nu ook:D
ik vind het ook helemaal geweldig.
We hebben een meisje met één been waar in stap alleen iemand naast het paard loppt en in draf ook nog iemand naast haar.Ook hebben we een jongetje dat niks et zn benen kan, daar moet iemand naast het paard lopen en iemand naast hem. In draf moeten er twee naast lopen. Die twee rijden met een soort foltigesingel met een deken een aantal keer dubbelgevouwd eronder.
Verder is er nog eentje waarbij het paar vastgehouden moet worden, Ook zijn er een aantal mensen die los rijden maar autistisch zijn bijvoorbeeld.
Het zijn egt schatten van mensen.
In de winter doen we vaak dingen als
- springen
- behendigheid (een ring bij elkaar op het hoofd leggen enz.)
- Stuuroefeningen, (slalom tussen pionen)
- Dingen benoemen (singel, hoofdstel ed)
- Springen (naja meer een huppeltje)
- Figuren rijden.
In de zomer gaan we meestal naar buiten met de paarden. Da's ook altijd leuk.

Waar je goed op moet letten:
Natuurlijk moet je opletten dat er niemand vanaf dondert. Maar dat snap je snel ook wel . Als je authisten debij hebt, die zie eigenlijk alles als IK. dus die kunnen nogal asociaal ogen, eentje die rijd afentoe overal vlak langs, maar ze begint het een beetje te leren. Ook is met authisten vaak dat ze alles egt letterlijk nemen. Als jij zegt: ga maar een rondje lopen. Heb je kans dat ze een cirkletje gaan lopen. Nog een voorbeeld:
Ik we gingen een dresuurproefje een beetje doen. Een meisje stond met halthouden al om de bocht (richting H) omdat we telaat stop zeiden. En toen gingen we het groeten oefenen. Als je dat zelf zou doen en je staat zoals zij staat, groet je recht vooruit. Maar zij denkt: Naar de jury groeten, dus ze gaat scheef op he paard zitten en groeten. Da's egt een heel typisch voorbeeld.

Ik zou ff opzoeken waar de foto's zijn... ergens op inet. Maar als ik ze heb post ik ze.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:12

ik heb het ook gedaan, en vond er helaas werkelijk niets aan. ik deed het als stage en werdt compleet uitgebuit.
het enige wat ik deed was elke keer ernaast lopen tijdens de buitenritten in de vrieskou. en dat is na een paar weken 2 uur elke keer achter elkaar echt niet meer leuk. aan de ene kant was het wel leuk omdat je zoveel mensen ontmoet en de omgang is best leuk. aan de andere kant zit er zo'n structuur in dat het na een paar weken ontzettend saai wordt. maar ja, dat is mijn mening ervan

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:13

Ik vond het altijd wel erg leuk om te doen, maar wel vreselijk vermoeiend

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:17

Ik heb het jaren 1 avond in de week gedaan en nu ga ik nog 1 week per jaar mee op paardrijkamp .

Het is erg leuk om te doen. Elke ruiter heeft weer zn eigen benadering en zn eigen handicap. Als je op een gegeven moment een vaste ruiter hebt waarbij je naast loopt dan heb je het meestal gewoon heel gezellig.

Ze zullen je daar wel vertellen waar je allemaal op moet letten .

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:15

we hebben er een topic over lopen bij manegepraat

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:21

ik heb het ook 4 jaar gedaan,.
nu neit meer omdat ik vanwege studie niet lukt.

maar vond het echt heel leuk.
in mn profiel staat nog een foto

bij prinses maxima manege in den dolder.

Liv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 19:25

Ik zal even bij manegepraat kijken.

Liv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:17

Nou, ben klaar met lezen, ben heel wat wijzer geworden
Bedankt voor de tip