wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marscha22

wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:50

ons veulen neemt ons altijd op sleep touw als we haar naar buiten doen. dat is niet alleen als ze een paar dagen op stal heeft gestaan maar ook als ze elke dag naar buiten zijn geweest. wij weten er geen raad meer mee. wij kan ons hier bij helpen. alle tips zijn welkom

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:53

bij ons veulen werkte het om het halstertouw losser te laten en als ze echt vervelend was er een hele harde ruk aan te geven ipv de hele tijd hangen. Ik neem alleen aan dat je al best veel hebt geprobeerd, en dit waarschijnlijk ook al...

marscha22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:57

het is een haflinger veulen en ze zit ook aardig in de pubertijd en is echt heel erg sterk ze gaat met iedereen op de loop we hebben alles al geprobeert en als je haar losser laat is de kans groot dat ze het nog eerder op een lopen zet.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:09

Hoe oud is ze? En met hoeveel mensen lopen jullie met haar buiten? En hoe lang en in welke omgeving?

marscha22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:12

ze is van maart we doen haar met een persoon naar buiten en het is maar een klein stukje lopen naar de wei en dat is tussen de schuren door.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:16

krumel schreef:
bij ons veulen werkte het om het halstertouw losser te laten en als ze echt vervelend was er een hele harde ruk aan te geven ipv de hele tijd hangen. Ik neem alleen aan dat je al best veel hebt geprobeerd, en dit waarschijnlijk ook al...

Rukken aan het halstertouw van een veulen kan resulteren aan beschadigingen in de nek en een kopschuw veulen, niet doen dus. Je hebt idd gelijk dat je niet moet blijven trekken, omdat ze het met kracht altijd van je winnen. Het veulen zal inmiddels hebben geleerd dat ze het op kracht winnen, dus dat is heel moeilijk weer af te leren, als je het er al uitkrijgt.

Het enige dat helpt is achteruit zetten. Heel hard achteruit zetten. Dat moet je ook stapsgewijs oefenen, maar je veulen mag niet aan je voorbij rennen. Leg je hand op de neus, prik desnoods met je wijsvinger in zijn boeg, maar hij moet achteruit. In het begin blij zijn met een pasje, later kun je meer vragen.

Voor iedereen die wat tips wil hebben hoe je een veulen kunt leiden zonder aan het halstertouw te trekken, kijk even op deze pagina:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Voor de beschrijving:

http://www.horsekeeping.com/Horse_Newsl ... al_leading

Je begint met een halstertouw voor de boeg en achter de billen langs, (dat kan druk op de achterhand geven als het paard niet mee wil lopen en houdt hem voor tegen als hij te snel wil) en je kunt het later beperken tot alleen een lus om de hals. Uiteindelijk kun je dan leiden met alleen een halster.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:28

Overigens is een veulen van Maart inmiddels een jaarling, en mag je daar gerust wat harder ingrijpen. Desnoods een tikje met de zweep als je er echt op je buik achteraan moet. Om wat voor ras gaat het hier?

Leer je paard overigens ook het woordje " ho " aan. Kan ze op commando stoppen?
Kan ze op commando achterwaarts?
Met grondwerk beginnen is in dit geval echt niet verkeerd.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:32

Het gaat om een haflingerveulen stond er.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:34

een lus om de neus kan ook helpen, of laat iemand anders met een braaf paard voor jullie lopen, en zodra je veulen langs je wil gaan zet je het voorste pard stil zodat het veulen niet verder kan.
moet je wel een paard hebben dat niet trapt.

marscha22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:39

nu we hebben hier ook nog een ander veulen bij staan maar die is ook wel druk als ze naar buiten gaat mijn niet zo erg dat je haar niet kunt houden en als je die naar buiten doet een voor laat kun je die andere helemaal niet meer houden. de veulens en de oudere pony`s lopen bij ons appart dus dat kan ook niet.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:54

Cassidy schreef:
krumel schreef:

Rukken aan het halstertouw van een veulen kan resulteren aan beschadigingen in de nek en een kopschuw veulen, niet doen dus. Je hebt idd gelijk dat je niet moet blijven trekken, omdat ze het met kracht altijd van je winnen. Het veulen zal inmiddels hebben geleerd dat ze het op kracht winnen, dus dat is heel moeilijk weer af te leren, als je het er al uitkrijgt.

nu ik terug lees hoe ik het heb geschreven staat het er verkeerd en komt het waarschijnlijk verkeerd over. Hele harde ruk bedoel ik namelijk eigenlijk helemaal niet (ja, waarom schrijf ik het dan op ) maar wij gaven hem aparte rukjes aan het halstertouw. Hij was wel al echt vanaf dag 2 aan ons gewend zeg maar en niet zo'n hele sterke, maar wel een eigenwijze.
We hebben het hem iig wel goed aangeleerd denk ik, want de mensen van wie hij nu is wandelen regelmatig met hem in het bos (hij is nu een 1,5 jarig hengstje) en vinden dat hij het ontzettend braaf doet.
Ik denk dat het vooral heel erg per paard verschilt