Met paard op vakantie in Belgie, mag dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SillytheKid

Met paard op vakantie in Belgie, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:45

Ik wil deze zomer misschien met mn paardje naar ons huisje in de Belgische ardennen, maar nu weet ik niet of dat mag en wat er vereist is om het eventueel wel te mogen.
Ze is gechipt en ik ga binnenkort een paspoort aanvragen. Inentingen zijn altijd op tijd genomen (influenza).

Iemand ervaring mee? Ik hoor het graag

Groetjes Sylvie

ulleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:47

normaal moet dit genoeg zijn hoor.. mijn paardje is ook gechipt (is in belgië trouwens nog niet verplicht), heeft een paspoort en netjes ingeënt.. ik neem haar ook heel belgië en nederland mee door.. pas op voor de ondergrond in de ardennen he, dat kan nogal eens tegenvallen!

SillytheKid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:49

Ja klopt het is een ongeregeld zooitje vaak, die grond daar Maar bedankt, ik zal er op letten

Mijn stalhouder zei namelijk dat varkens e.d. niet zomaar naar het buitenland mogen zonder keuring o.i.d.? Dus hij dacht dat dat voor paarden ook zo was...

Wel leuk, kom je vaak in de ardennen in Belgie? (toevallig deze zomer? haha)

knightloekie

Re: Met paard op vakantie in Belgie, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:28

Iemand bij mij op stal doet dit al jaren !! en ik heb nog nooit gehoord dat er problemen zij geweest !
Dus fijne vakantie

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:29

Ben ook wel eens in Belgie geweest; normaal gesproken rijd je zo met paard en trailer de grens over zonder problemen. Paspoort en inentingsbewijs in het paspoort zou voldoende moeten zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:26

Officieel moet je geloof ik wel een papier van de veearts hebben dat alles in orde is bij je paard, maar geen haan die er naar kraait in de praktijk

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:47

Urielle schreef:
Officieel moet je geloof ik wel een papier van de veearts hebben dat alles in orde is bij je paard, maar geen haan die er naar kraait in de praktijk

Idd, je moet een gezondheidsverklaring hebben.
Het is namelijk zo dat ze het zien als tijdelijk uitvoeren en weer invoeren van je paard.

SillytheKid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:52

Ok bedankt, dus toch Zoiets zei mn stalhouder ook ja..

Weet iemand wat dat ongeveer kost? Gaan ze haar ook echt nakijken (en hoe streng is het?).

Sorry, I ask a lot..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:15

We gingen met mijn paard regelmatig naar België, en dat is geen enkel probleem als je paard een chip en een paspoort heeft, en goed geënt is!

Zorg wel dat je alle spullen bij je hebt!

SillytheKid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:57

Maar heb je ooit iets moeten laten zien toen je in Belgie was?

Ik krijg namelijk allemaal spookverhalen te horen dat je paard in beslag genomen kan worden als je geen gezondheidsverklaring hebt...

ulleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:11

van in beslag nemen heb ik nog nooit iets gehoord.. het is juist zo dat ze in nederland stukken strenger zijn als in belgië

waar ga je ergens heen? (altijd leuk om te weten)
ik ga deze zomer weer op kamp in de ardennen als monitor en dan neem ik mijn knollie natuurlijk weer mee!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:13

Ik ken een heleboel mensen die in Belgie staan en in Nederland starten of andersom dus het zal allemaal wel meevallen. Je gaat tenslotte niet elke week naar de va voor een verklaring

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:20

Officieel moet je een gezondheidsverklaring hebben om je paard over de grens mee te nemen, dus ook voor Belgie. Dit is absoluut verplicht. Maar volgens mij heeft het grootste gedeelte van de mensen die met hun paard naar Belgie gaan (waaronder ik) niet zo'n verklaring bij zich.

Mocht je zo'n verklaring willen hebben moet je even op de site van ministerie van Landbouw kijken. Als je afspraak maakt komt er op de dag van vertrek een inspecteur (dus niet je eigen DA) langs. Die kijkt je paard heel oppervlakkig na en dan krijg je een papiertje van hem waarop staat dat je paard gezond is. Dat was tenminste zo toen wij met paarden naar Duitsland gingen. Volgens mij liggen de kosten rond de 150 euro.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf zonder verklaring op ga. Kost wel erg veel geld en ik hoop dat als ik aangehouden wordt ik door lief te kijken ermee wegkom...

SillytheKid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:14

150 euro????? Wat is dat nou weer voor bedrag!
Grpmf ik denk dat ik ook de gok maar ga nemen dan...
Iig bedankt!

ulleke schreef:
waar ga je ergens heen? (altijd leuk om te weten)
ik ga deze zomer weer op kamp in de ardennen als monitor en dan neem ik mijn knollie natuurlijk weer mee!!!

Ik ga naar Lierneux, tussen Luik en La Roche, vlakbij Manhay en Baraque Fraiture

En jij dan?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:08

Dan zou ik continue met zo'n verklaring moeten rondrijden ! ik woon dicht bij de grens en weet eigenlijk nooit of ik nu in Ned. of Belgie ben (in het bos he !) Nog nooit om papieren gevraagd- ook niet met de trailer

ijspeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:30

Wij wonen in Duitsland
Officeel moet je een papiertje hebben dat je paard gezond is.
Maar er wordt niet gekontroleerd tot nu toe.
Wij hebben ook gasten uit Nederland die hier op vakantie komen met de paarden.
En tot nu toe nog niks.

www.mnky.de ons paradijsje