Territoriaal gedrag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laverne

Territoriaal gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 09:49

Sinds 4 maanden staan ik en mijn merrie op een nieuwe stal. Deze stal is veel groter dan haar vorige stallen, lichter en rondom met tralies. Ze heeft het er super naar haar zin, weidegang is super en ze is happy.

Ze heeft altijd al wat voernijd gehad en is erg "op" haar voer. Dus niemand in de buurt of ze wordt boos..oren plat, nek naar voren, boos kijken en zwiepen met dat hoofd.
Ik kan er dan nog wel bij, maar anderen hoeven dat niet te proberen.

Tis een schat van een beest. Echt heeel erg lief, onze band is super, word altijd begroet met een hinnik en ze heeft een super karakter. Ok, met rijden hebben we zo onze problemen, maar dat ligt aan het vertrouwen in elkaar.
Dat komt absoluut goed, maar daar gaat het ook nu niet over.

Wat is nu het "probleem"? Haar stal is ook HAAAAAR stal! Loop erlangs, doe m open...oren naar achter, nek uitgestrekt en boos zwiepen met dat hoofd. Ik lach er wat om omdat ik het niet zie als een persoonlijke aanval. Echter is dit gedrag sinds ze daar staat. Als ik even simpel denk snap ik het wel...tis een fijne, grote stal en ze beschouwt het dan ook als haar paleisje, kortom, territoriaal gedrag/ bescherming van haar "eigendom".

Ik ken niemand in mijn omgeving die een paard heeft die dit doet. Gisteren had ik haar gepoetst, zet haar terug op stal. Loop wat rond op stal, ze hoort me en hinnikt..gaat met haar neus bij de opening staan van..doe open doe open...Ik kom aan, niets aan de hand, en haal haar aan, ze zoekt me zelf op...vervolgens gaan de oren plat, nek naar voren en zwiepen. Dus ik roep..doe normaal....en jahoor....tanden bloot en een zwiep met dat hoofd!! Niet bijten of happen, maar gewoon uit boosheid. Dus ik schrik me rot en geef haar uit reflex een tik op haar neus. Ik vind niet dat dit hoort dus straf ik het af. Ze schrikt zich uiteraard rot en doet een stap naar achter. En ik zeg op een normale toon...Dit mag niet meid, dus krijg je een tik. En doe gewoon normaal gek. En jahoor, oortjes naar voren en ze komt het goedmaken. Verder niets aan de hand en we hebben nog even gekroeld.

Nu vraag ik me af of iemand dit herkent? Ze is erg op haar eten, alhoewel ik als ze hooi krijgt in de wei gewoon bij haar kan komen, en dat vind ik geen ramp. Maar dat "gemene" gedrag is echt sinds we hier staan.

Ze zit lekker in haar vel, kijkt vrolijk, zit onder de appeltjes en het is echt een vrolijk paardje. Erg lief, maar op stal...brrr...wat een kreng zeg.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:56

Mijn Atreyu heeft dit ook een beetje gehad in haar oude stal, ze heeft geen voernijd maar is erg gevoelig. Haar stal was gewoon haar stal en als ze gestresst was dan mocht niemand erin komen. Het is wat minder geworden toen een paard wat naast haar stond (die de hele tijd stond te trappen tegen de deur) weg ging. Eeen verhuizing is toch een hele stressvolle situatie, tenmibste voor mensen ook. Ze kan wel happy zijn maar het vergt wel aanpassing zo'n nieuwe omgeving. Misschien dat het ophoud wanneer ze meer tot rust komt? Ook kan het zijn dat ze gevoelig is voor de paarden en mensen om haar heen en dat ze last heeft van hun energie en haar stal een soort afsluiting wil maken heirvoor ofzo..
Nou ja zo ver reikt mijn huis, tuin en keuken wijsheid
misschien heb je er iets aan... weet ook niet of het dit kan zijn hoor.. is maar een idee

_Dunja_

Re: Territoriaal gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:02

Hoe oud is je merrie?
het kan soms ook zijn dat ze last krijgen van hormonen.
dan kunnen ze dus saggerijnig worden en nukkig en daar hoeft een merrie niet oud voor te zijn om dit te krijgen.
stel dat dit het zou zijn dan kun je daar hele goede homeopatische middeltjes voor kopen en dat werkt perfect..

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:14

Ze is 12. Ze heeft geen last van haar hengstigheid. En is echt een typische merrie. Plus dat het een pony is...dus dubbel zoveel geluk

Ik zat ook al aan hormonen te denken, maar ik heb geen idee hoe ik erachter kan komen hoe of wat.

Het is inderdaad een erg gevoelig paardje. Gelukkig is het paard dat naast haar staat errug rustig.

_Dunja_

Re: Territoriaal gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:20

Ik herken het namelijk van een paard bij ons op stal die heeft precies hetzelfde en bij die merrie ligt ook niet aan de hengstigheid.
maar ze is het gaan proberen met homeopatische middelen en raar maar waar het is al zoveel minder geworden.
misschien is het het proberen waard, baat het niet schaad het niet.