Hoelang mag een veulen bij de moeder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blessie

Hoelang mag een veulen bij de moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 09:07

misschien een 'domme' vraag maar k weet het niet?
Iedereen zegt weer wat anders

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:12

Meestal als het veulen 5 a 6 maanden is word hij afgespeend.

vikki

Re: Hoelang mag een veulen bij de moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:30

Van mij mag het heel lang... Wat van mij persoonlijk niet mag is kort, ik zou zelf liever niet voor 6 maanden afspenen (tenzij de merrie er onder 'lijdt' om het veulen aan de voet te hebben, maar eerder dan met 5 maanden zou ik zelf sowieso niet doen). Als ik mijn paarden aan huis zou hebben en genoeg ruimte zou hebben... dan zou ik een merrieveulen er bij laten staan zolang mijn merrie dat goed vindt... en een hengstenveulentje zou ik er wel vanaf halen voor hij vruchtbaar is, maar mijn 6 maanden zou ik dan wel overschrijden als het kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:45

In de natuur wordt een veulen meestal met 9 à 10 maanden gespeend, dan wijst de merrie het veulen af als het wil drinken.
Daar wij het veulen na het spenen goed kunnen voeren, kan het wel eerder, inderdaad vanaf 5 maanden. Het is een beetje afhankelijk van hoe het veulen is en hoeveel de merrie geeft. Sommige merries geven teveel van zichzelf weg en dan kun je beter vroeg spenen.
Hengstveulens moeten in ieder geval met 10 maanden weg zijn, anders loop je kans dat ze hun mamma bevruchten (of een andere merrie die er toevallig bijloopt).

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:47

amora is met 5 maanden afgespeend. die heeft een tijdje apart gestaan met een oudje en staat nu weer bij de kudde en dus ook bij mams.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:11

Mijn veulen heb ik destijds met net 4maand bij de merrie weg gehaalt. Dat was in een situatie dat het echt niet anders kon, zelf ben ik meer voor 5-6 maand, indien mogelijk nog ietsjes langer. Zolang t veulen de merrie niet leeg trekt.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:37

Ligt eraan per paard. Die van ons is 5 a 6 maanden bij de moeder gebleven omdat we nog geen nieuw plekje voor m hadden gevonden. Wij waren van mening dat het beter was het veulen zo lang mogelijk bij de moeder te laten maar de merrie was m na 4 maanden echt meer dan zat waardoor wij hem maar extra veel aandacht gaven. Bij hem was het denk ik dus beter geweest als hij na 4 maanden al zou zijn gespeend. Een volgende keer zal ik dus veel eerder een nieuw baasje voor mijn veulen zoeken maar in dit geval was het veulen een verassing (we kwamen er pas 2 maanden van te voren achter dat die dikke pony van ons drachtig was, aangezien ze nooit bij een hengst heeft gestaan) en aangezien we die zomer terug naar nederland zouden verhuizen vanuit italie moest het veulen mee en hadden we geen tijd om op tijd een nieuw baasje voor hem te zoeken.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:47

Ik ken een paard daar liep het veulen op z'n 2e nog bij en hij dronk ook nog. Dat vind ik nou persoonlijk weer een beetje lang

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:41

Ons hengstveulen is met 7 maanden afgespeent .. En daarna ook verkocht ..
Ons merrieveulen loopt nu met 9 maanden nog bij de moeder ..
Over goed 3 maanden komt bij deze merrie het volgende veuelen en dan regelt de merrie zelf wel dat er niet meer gedronken wordt ..