Hoe stalrust draaglijker maken voor 2jarige?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Hoe stalrust draaglijker maken voor 2jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:45

Mijn (bijna) 2jarige heeft een operatie ondergaan en zal nu 2 weken complete stalrust moeten hebben. Hierna mag ze 4 weken alleen maar een beetje stappen aan de hand. Ik ga nou iedere dag naar haar toe en borstel haar dan maar een beetje, maar dat is op 20 minuten gedaan. Gelukkig vind ze het wel fijn. Normaal stond ze 24 uur p/d op de wei en werd ze eigenlijk nooit gepoetst. Verder krijgt ze lekker veel hooi.

Nou ken ik de standaard dingen wel van een bal ophangen of likit ofzo, maar zijn er nog meer dingen wat haar een beetje af kan leiden??

develwife

Re: Hoe stalrust draaglijker maken voor 2jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:48

Hoi,

Bij ons op stal staat nu een veulen wat ook net geopereerd is en heeft 8 weken stalrust.
We hebben de radio aanstaan,verder heeft ze een voerbal in de stal en wat speelballen .
En natuurlijk volop hooi tot haar beschikking.
En daar vermaakt ze zich prima mee.

Groetjes

develwife

Re: Hoe stalrust draaglijker maken voor 2jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:49

Hoi,

Bij ons op stal staat nu een veulen wat ook net geopereerd is en heeft 8 weken stalrust.
We hebben de radio aanstaan,verder heeft ze een voerbal in de stal en wat speelballen .
En natuurlijk volop hooi tot haar beschikking.
En daar vermaakt ze zich prima mee.

Groetjes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:50

wilgentakken zijn een goede afleiding

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:52

Inderdaad. Hooi verspreid over de dag en voor de rest lekekr veel aandacht geven!
Lijkt me echt vervelend voor zo'n jong beestje dat gewend is om buiten te staan, maar gelukkig is het maar voor twee weken... Wij hebben ook een keer een paar een paar weken binnen moeten houden. Die flipte nogal, het werd op een gegeven moment zo erg dat we hem iets kalmerends moesten geven voordat we er aan de hand mee konden gaan stappen, niet leuk zoiets..

Wat voor een operatie heeft ze ondergaan?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:54

Bedankt voor de tips!

Voerbal lijkt me inderdaad ook wel wat! En wilgentakken zal ik ook eens ergens vandaan toveren. Ik heb het idee dat ze een beetje last heeft van haar tandjes, omdat ze overal aan gaat knagen. Dus dat zou inderdaad wel een goeie zijn.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:56

Amina: In principe moet ze 6 weken op stal staan en dan de weidegang weer heel rustig opbouwen, dus ik denk dat we een week of 8 verder zijn voor ze weer de groep in kan.
En ze had ocd in haar sprong. Fragment is succesvol verwijderd.

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:59

Gelukkig maar dat de operatie goed gegaan is..
Duurt wel lang dan ja, acht weken. Maar over twee weken mag ze in ieder geval even aan de hand stappen. En wat is het voor een beestje, beetje koel in d'r hoofd? Elk paard gaat er natuurlijk anders mee om. Ik heb ook wel paarden gezien die heel lang op stal moesten blijven en heel rustig bleven.. Succes ermee in ieder geval!

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:03

Euhm, niet echt koel in de kop! Ik heb haar naar de opfok gedaan een half jaar terug omdat ze, als ik haar meenam aan de hand, om de 10 meter in mijn nek zat. Dus dat gaat leuk worden... Maar ik merk dat ze wel veranderd is sinds ze in de opfok staat, dus het zou nog kunnen gaan meevallen.

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:47

Oei haha dat wordt nog lastig dan!
Hopelijk valt het mee ja! Lijkt me niet makkelijk met zo'n jong dier..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:35

Bal op de grond moet je mee oppassen ivm gevaar dat ze erop gaat staan en uitglijdt. In hooinet ophangen kan evt. wel. Speelbal is veiliger. Krijgt ze geen krachtvoer? Dan zijn ze nl. vaak rustiger. Als je muziek aanzet: klassieke muziek werkt dan meestal het beste. Evt. als ze onrustig is kan je bach remedy (rescue remedy) proberen. Bij sommige paarden helpt dat heel goed. Je kan haar behalve het poetsen ook een lichaamsmassage geven (Tteam) dat vinden ze vaak ook erg lekker en prettig.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:22

Nee, bal leg ik iig niet op de grond. Vind ik toch een beetje eng. Ik heb haar ooit al eens hooi uit een hooinet gevoerd en daar ging ze nogal raar mee lopen doen, dus ik ben nogal bang dat ze zich daaraan ophangt ofzo. Ze krijgt nu iig van mij veel hooi. Ik wilde het ook uitspreiden, maar dat deed zij al voor mij. Ze gooit haar hooi dus overal.
Ze krijgt nog wel haar muesli, alleen hebben we dat gehalveerd.

Ik moet zeggen dat ze me (nog) erg meevalt. Ze is erg rustig en ontzettend lief geworden. Lekker knuffelen enzo vind ze ook ineens heerlijk. Dat massage lijkt me ook wel interessant, daar heb ik nog wel een geschikt boek voor liggen en ga ik me eens in verdiepen.

Bedankt voor de tips!